Ämne: Volvosweden Volvoforum :: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Installad för vintern)
#1
Vart beställer man slangar bäst då ?
. Har själv köpt lite slangar ibland på Biltema men det känns som lite universal.
#2
Sladdaren skrev:
Vart beställer man slangar bäst då ?
. Har själv köpt lite slangar ibland på Biltema men det känns som lite universal.
Jag beställer från do88. Dom har bränsleslangar från Gates, som är ett riktigt bra märke.
#3
Nu äntligen efter två veckor hörde företaget där jag köpt den förra generatorn av sig,
och skickade en ny på garanti. Mycket reko gjort av dom, men tyvärr kunde jag ju inte
vänta så länge på att få bilen körduglig igen, så jag fick ju köpa en ny från annat håll.
Denna kommer läggas på hyllan i reserv.
#4
Ja det var hyggligt av KL Racing
och du brukar ha lite reservdelar till den vita, så denna kommer nog till användning i framtiden.
#5
Sladdaren skrev:
Ja det var hyggligt av KL Racing
och du brukar ha lite reservdelar till den vita, så denna kommer nog till användning i framtiden.
Ja det var det! Jag blev mycket positivt överaskad faktiskt.
Ja det är ju en grej som är bra att ha i reserv utifall att...
#6
En olycka kommer sällan ensam säger dom...
Nu gav grenrörspackningen på ettans cylinder upp. Har fan inte suttit mer än 10.000mil!
Denna gången beställde jag Viktor Reinz racing packningar, sedan ska det väl hålla längre.
#7
Grenrörs packningar brukar bli en intressant grej att byta på dessa modeller
. Inte för att din vita fina och omskötta Volvo ska kunna ge dig några problem. Men jag tänker mer på bruks bilarna i dessa modeller. Pinnbultarna till grenröret brukar vilja bosätta sig i blocket och sällan vill släppa. Jag kom ihåg att vid byte av grenrörs packning så beställde jag samtidigt nya pinnbultar.
#8
Sladdaren skrev:
Grenrörs packningar brukar bli en intressant grej att byta på dessa modeller
. Inte för att din vita fina och omskötta Volvo ska kunna ge dig några problem. Men jag tänker mer på bruks bilarna i dessa modeller. Pinnbultarna till grenröret brukar vilja bosätta sig i blocket och sällan vill släppa. Jag kom ihåg att vid byte av grenrörs packning så beställde jag samtidigt nya pinnbultar.
Förhoppningsvis ska det inte bli för jäkligt. Grenröret var av för 10.000mil sedan, och
jag hade av och smorde gängorna med högtemperaturpasta för något år sedan.
#9
Då jag inte har tillgång till mek-garage längre beställde jag tid för byte av grenrörs
packning(ar) hos Volvo. Som jag misstänkte har all "hårdvara" utgått, så det får jag
fixa själv. I alla fall har jag tid för byte 7/8.
#10
Jaha så du får skaffa delarna och dem utför bytet ? om jag fattar rätt
.
#11
Sladdaren skrev:
Jaha så du får skaffa delarna och dem utför bytet ? om jag fattar rätt
.
Dom hade säkert också kunnat skaffa delarna, men inte Volvo original då. Känns bättre
att jag själv fixar delarna då, så vet jag vad jag får.
#12
Blev en riktig storstädning i dag.
Är "Custom Street Tour Outdoor show" på Autoseum i morgon, där bilen ska ställas ut.
Då får den ju se någorlunda respektabel ut, så blev ordentlig tvätt och invändig
storstädning (första på två år). :mrgreen:
I kväll när det är svalare ute skall jag gå över motorrummet så det är snyggt även där.
Fick även hem grenrörspackningarna. Riktigt seriösa om man jämför med många andra.
#13
Ja det är inget snack om saken att din Volvo är i utställnings skick
. Dem som gillar 7/900 serien kommer absolut ha nått att titta på när det är utställning
.
#14
Sladdaren skrev:
Ja det är inget snack om saken att din Volvo är i utställnings skick
. Dem som gillar 7/900 serien kommer absolut ha nått att titta på när det är utställning
.
Visst är den i bra skick, men åren börjar synas här och var. Ingen rost, men det blir
patina på grejerna...
#15
Redo för bilträff i morgon kväll. Skulle visst bli fint väder med. [thum]
Ska bara snygga till i motorrummet också, men det får bli i morgon.
På onsdag ska bilen in till Volvo för nya grenrörspackningar. Håller tummarna att inget
ska jävlas.
Sen var det ju solfilmen på bakrutan... :roll:
#16
Ser att det är lite bubbligt på bakrutan. Bilträff och grenrörspackning, det händer en hel del nu med den vita
. Det ska nog gå bra med packningen men man vill vara försiktig med gängorna på blocket. Får se fram emot lite bilder från träffen
.
#17
Sladdaren skrev:
Ser att det är lite bubbligt på bakrutan. Bilträff och grenrörspackning, det händer en hel del nu med den vita
. Det ska nog gå bra med packningen men man vill vara försiktig med gängorna på blocket. Får se fram emot lite bilder från träffen
.
Ja bakrutan ser gräslig ut! Skullat bytt toningen i många år nu, men någon annan
utgift kommer alltid emellan.
Ja mycket som händer med den! Nu kastade CD enheten på bilstereon också in
handduken, så får väl investera i ny stereo...
#18
InTheWhite skrev:
Sladdaren skrev:
Ser att det är lite bubbligt på bakrutan. Bilträff och grenrörspackning, det händer en hel del nu med den vita
. Det ska nog gå bra med packningen men man vill vara försiktig med gängorna på blocket. Får se fram emot lite bilder från träffen
.
Ja bakrutan ser gräslig ut! Skullat bytt toningen i många år nu, men någon annan
utgift kommer alltid emellan.
Ja mycket som händer med den! Nu kastade CD enheten på bilstereon också in
handduken, så får väl investera i ny stereo...
Jaha du verkar också vara inne i en sån period när saker går sönder. Generator, bilstereo, bensinslangar etc
.
#19
Sladdaren skrev:
InTheWhite skrev:
Sladdaren skrev:
Ser att det är lite bubbligt på bakrutan. Bilträff och grenrörspackning, det händer en hel del nu med den vita
. Det ska nog gå bra med packningen men man vill vara försiktig med gängorna på blocket. Får se fram emot lite bilder från träffen
.
Ja bakrutan ser gräslig ut! Skullat bytt toningen i många år nu, men någon annan
utgift kommer alltid emellan.
Ja mycket som händer med den! Nu kastade CD enheten på bilstereon också in
handduken, så får väl investera i ny stereo...
Jaha du verkar också vara inne i en sån period när saker går sönder. Generator, bilstereo, bensinslangar etc
.
Ja det har varit mycket nu på kort tid.
#20
I dag var det dax för packningsbyte till grenröret.
Givetvis gick ingenting lätt, och flera pinnbultar och muttrar satt så in i. För att inte
snacka om bulten till avlastningsstaget under grenröret.
Packningen på ettan hade förskjutits nästan 10mm frammåt då ena örat för pinnbulten
lös med sin frånvaro. Inte konstigt att motorn "tickade" och känndes lite slö. Givetvis
glömde jag fota den trasiga packningen.
Skruvade bort fjäderbensstaget och värmeskölden till turbon här hemma.
Då börjas det...
Så här långt visste vi inte vilket helvete det skulle bli!
Passade på att inspektera skicket på underredet.
Än så länge inga problem...
Här börjar det jävlas riktigt och gasverket fick åka fram.
Till slut efter mycket elände fick han loss grenröret.
Enligt mitt beslut så återanvände vi de gamla pinnbultarna. Dels satt några så in i
he#vete att vi inte vågade riskera att dra av någon, och dels var dom i princip lika
fina förutom yttersta delen på gängan som hade liiiite rost. Men lite arbete med
stålborsten så var det sistnämnda problemet löst. Det blev nya muttrar i alla fall.
Hemma igen äntligen och skruvade tillbaks värmesköld och fjäderbensstag.