Ämne: Volvosweden Volvoforum :: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Installad för vintern)
#1
Sladdaren skrev:
Men hjälp vilka fina stolar
. Det brukar alltid vara sprickor. Köpte sist kitet på Biltema för skinnstolar, luktar gott dessutom
.
Ja med tanke på att bilen rullat 30.000 mil så...
Jag använde en läderolja som jag har till andra lädergrejer med.
#2
Det där rekondmedlet för silikonslangar som jag använde på kofångare och lister senast
var ingen höjdare för ändamålet. Nu tre veckor senare var dom nästan lika gråa igen.
Köpte Meguiars Dash & Trim, som jag använt tidigare, och har börjat rekonda igen. Gör
om, gör rätt...
Blir lite skillnad nu.
#3
Det blev en stor skillnad med det medlet
#4
Ja Meguiars brukar hålla lite längre med.
Det som var för silikonslangar är ju egentligen i första hand för rengöring, men det ger
även glans.
#5
Blev klar med rekond av plast och gummi igår. Nu ska det väl hålla ett tag.
#7
Snyggt jobbat white, det blev ju som sprillans nytt nu
. Ja laddningen på 11 volt när bilen är igång så då är något galet
#8
Sladdaren skrev:
Snyggt jobbat white, det blev ju som sprillans nytt nu
. Ja laddningen på 11 volt när bilen är igång så då är något galet
Tack!
Jo det blev generalras på generatorn.
#9
Den nya generatorn dök upp i dag, så det blir byte i morgon.
Företaget där jag köpte den förra har fortfarande inte bemödat sig att svara på
mitt mail. Troligen anser dom att 3000mil är en normal livslängd på sin generator...
#10
Jaha så den gamla generatorn gav upp efter bara 3000 mil
, det var inte nån vidare kvalitet på den generatorn. Nyfiken var nånstans du köpte den ?.
#11
Sladdaren skrev:
Jaha så den gamla generatorn gav upp efter bara 3000 mil
, det var inte nån vidare kvalitet på den generatorn. Nyfiken var nånstans du köpte den ?.
Köpte den hos KL Racing.
Har mailat dom om detta, men dom har inte ens bemödat sig med att svara mig.
Förstår att garantin inte gäller efter fyra år, men eftersom den bara suttit 3000mil kunde
man ju fått en ny lite billigare tänkte jag. Men, men...
#12
InTheWhite skrev:
Sladdaren skrev:
Jaha så den gamla generatorn gav upp efter bara 3000 mil
, det var inte nån vidare kvalitet på den generatorn. Nyfiken var nånstans du köpte den ?.
Köpte den hos KL Racing.
Har mailat dom om detta, men dom har inte ens bemödat sig med att svara mig.
Förstår att garantin inte gäller efter fyra år, men eftersom den bara suttit 3000mil kunde
man ju fått en ny lite billigare tänkte jag. Men, men...
Ja det hade varit schysst att få lite bättre pris på en ny och visst ska en generator funka längre än 3000 mil. KL Racing handlade jag en hel del grejer till min 745 röda faran. Kanske du kan få nått av dem på nästa beställning.
#13
Sladdaren skrev:
InTheWhite skrev:
Sladdaren skrev:
Jaha så den gamla generatorn gav upp efter bara 3000 mil
, det var inte nån vidare kvalitet på den generatorn. Nyfiken var nånstans du köpte den ?.
Köpte den hos KL Racing.
Har mailat dom om detta, men dom har inte ens bemödat sig med att svara mig.
Förstår att garantin inte gäller efter fyra år, men eftersom den bara suttit 3000mil kunde
man ju fått en ny lite billigare tänkte jag. Men, men...
Ja det hade varit schysst att få lite bättre pris på en ny och visst ska en generator funka längre än 3000 mil. KL Racing handlade jag en hel del grejer till min 745 röda faran. Kanske du kan få nått av dem på nästa beställning.
Nja, eftersom dom inte svarat på mitt mail beställde jag ny generator från ett annat företag.
Företag som struntar i sina kunder sedan köpet är gjort handlar jag gärna INTE av...
#14
Nu är i alla fall nya generatorn på plats. [thum]
Passform och laddning har jag inget att klaga på, den laddar 14,4V mätt på generatorn.
Nu återstår bara att se om denna håller längre än den förra.
Tur i oturen var att jag upptäckte en synnerligen dålig bit bränsleslang. Jäkla skit, har
fått byta flera "Trelleborg" slangar nu på kort tid, och dom har inte suttit mer än ett
par år. :? Jäkla tur att jag upptäckte detta, hade kunnat bli en praktfull brasa annars... :roll:
Gamla generatorn.
Där kan skrotet ligga och skämmas!
Nya på plats.
Remmen på och spänning injusterad.
En extra koll så jag kopplat alla sladdar.
Den dåliga slangbiten.
Ny av okänt märke på plats.
#15
Ordning och reda nu igen då. Den trasiga du hade så lika sprillans ny ut som denna. Det var tur du såg den spruckna slangen
.
#16
Sladdaren skrev:
Ordning och reda nu igen då. Den trasiga du hade så lika sprillans ny ut som denna. Det var tur du såg den spruckna slangen
.
Ja som sagt, fyra år gammal och 3000mil...
Ja det var en jäkla tur! Det kunde gått riktigt illa annars!
#17
Tog tag i de bakre domkraftsfästena i dag.
Inget allvarligt, men underredsmassan hade släppt på ett par ställen på båda sidorna
och det var lite väldigt ytlig rost på de fläckarna. Skrapade, stålborstade och sedan på
med Dinitrol ML som sedan fick torka några timmar. Efter det blev det givetvis Dinitrol
CAR underredsmassa.
Det såg ungefär likadant ut bå båda sidor, så fotade bara en.
#18
Dem där har man varit med om att dem försvunnit igenom balken när man hissat upp den
. Man har ägt och har en del erfarenhet av rost objekt. Så länge man rostskyddar där så ska det vara lugnt. Ser bra ut det där White.
#19
Sladdaren skrev:
Dem där har man varit med om att dem försvunnit igenom balken när man hissat upp den
. Man har ägt och har en del erfarenhet av rost objekt. Så länge man rostskyddar där så ska det vara lugnt. Ser bra ut det där White.
Jo oftast är dom i princip bortrostade.
Dom sitter ju jäkligt utsatta för grussprut och dyligt. Dessutom sätter man ju
pallbockarna där som även dom sliter på rostskyddet. Jag brukar kolla över dom en
gång om året, och bättra på om det behövs.
#20
Fick hem rätt dimension på bränsleslang nu, så var lika bra att byta den lilla
slangstumpen. Känns lite säkrare att köra nu...