Ämne: Volvosweden Volvoforum :: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Installad för vintern)
#1
Peppad av Mr Hide gjorde jag rent gasspjället så gott det gick, blev betydligt bättre.
#2
Ja det blev en förbättring. Det är lite svårare att komma åt emellan
#3
Sladdaren skrev:
Ja det blev en förbättring. Det är lite svårare att komma åt emellan
Det var inte helt lätt att få rent, men det får duga tillsvidare.
Skapat av
MrHide den 03-08-2018 08:26
#4
InTheWhite skrev:
Sladdaren skrev:
Ja det blev en förbättring. Det är lite svårare att komma åt emellan
Det var inte helt lätt att få rent, men det får duga tillsvidare.
Bra att du tog tag i detta smutsiga spjäll.. ;-)
Sodabläster är annars ett otroligt bra sätt att få rent i trånga utrymmen, aluminium blir som nytt.
#5
MrHide skrev:
InTheWhite skrev:
Sladdaren skrev:
Ja det blev en förbättring. Det är lite svårare att komma åt emellan
Det var inte helt lätt att få rent, men det får duga tillsvidare.
Bra att du tog tag i detta smutsiga spjäll.. ;-)
Sodabläster är annars ett otroligt bra sätt att få rent i trånga utrymmen, aluminium blir som nytt.
Ja så kan vi ju inte ha det, haha!
Det hade varit något!
#6
Ökade laddtrycket från 0,75 till 0,8 bar jämt! Märks ju klart lite på effekten, men bäst märks det på den snabbare spooluppen då klockan ju blev aningen mer förspänd.
#7
Ett par bilder på bilen från Volvoträffen i Kristianstad på "Bellas place" i Bromölla.
#8
Je-la roligt och fint väder fick du också
#9
Ja det var skoj! Många som kollade på bilen.
Jepp! Vädret var på sitt allra bästa humör!
#10
Har lite funderingar gällande effekten på bilen i dagsläget...
Original har ju LTT 136hk vid 0,31 bar, FTT har 165hk vid 0,51 bar. BSR har bromsat
175hk vid 0,7 bar med B230FK. Jag kör i dagsläget 0,8 bar, enbart det borde ge ca 185hk
med allt annat original.
Sedan har ju jag 2,5" sportkatt, 2,5 fullflödessystem, 2,5" tryckrör samt 3" ITG filter.
Enligt bromspapper jag sett BORDE detta ge minst 10hk+, då är vi uppe i ca 195hk. BSR
har bromsat 205hk vid 0,9 bar med resterande setup original, så jag tror min uträkning
ligger ganska nära sanningen.
#11
InTheWhite skrev:
Har lite funderingar gällande effekten på bilen i dagsläget...
Original har ju LTT 136hk vid 0,31 bar, FTT har 165hk vid 0,51 bar. BSR har bromsat
175hk vid 0,7 bar med B230FK. Jag kör i dagsläget 0,8 bar, enbart det borde ge ca 185hk
med allt annat original.
Sedan har ju jag 2,5" sportkatt, 2,5 fullflödessystem, 2,5" tryckrör samt 3" ITG filter.
Enligt bromspapper jag sett BORDE detta ge minst 10hk+, då är vi uppe i ca 195hk. BSR
har bromsat 205hk vid 0,9 bar med resterande setup original, så jag tror min uträkning
ligger ganska nära sanningen.
Så 205 hk har den som max och om du skulle öka med 0.1 bar?. Ja du skulle absolut köra förbi mig iaf
#12
Sladdaren skrev:
InTheWhite skrev:
Har lite funderingar gällande effekten på bilen i dagsläget...
Original har ju LTT 136hk vid 0,31 bar, FTT har 165hk vid 0,51 bar. BSR har bromsat
175hk vid 0,7 bar med B230FK. Jag kör i dagsläget 0,8 bar, enbart det borde ge ca 185hk
med allt annat original.
Sedan har ju jag 2,5" sportkatt, 2,5 fullflödessystem, 2,5" tryckrör samt 3" ITG filter.
Enligt bromspapper jag sett BORDE detta ge minst 10hk+, då är vi uppe i ca 195hk. BSR
har bromsat 205hk vid 0,9 bar med resterande setup original, så jag tror min uträkning
ligger ganska nära sanningen.
Så 205 hk har den som max och om du skulle öka med 0.1 bar?. Ja du skulle absolut köra förbi mig iaf
Vid 0,9 bar ska den ge 205hk, men det varierar givetvis från motor till motor.
Bättre flödande katt/avgas plus öppnare andningsvägar bör ge minst 10-15hk, det har jag sett bromspapper på.
#13
Har kört lite nu efter laddtryckshöjningen. Toppeffekten har väl inte ökat så våldsamt,
men laddtryckskurvan har blivit betydligt trevligare nu med lite förspänd WG-klocka.
#14
Jaha...
Händer inte mer skojigt med denna nu innan avställning! Blir till att beställa hem fyra
liter Castrol motorolja från Oljemagasinet, samt köpa oljefilter och pluggpackning på
Volvo. Stift har jag hemma, och ett nytvättat luftfilter ligger och väntar på montering.
#15
InTheWhite skrev:
Jaha...
Händer inte mer skojigt med denna nu innan avställning! Blir till att beställa hem fyra
liter Castrol motorolja från Oljemagasinet, samt köpa oljefilter och pluggpackning på
Volvo. Stift har jag hemma, och ett nytvättat luftfilter ligger och väntar på montering.
Fint med Castrol olja. Det är rätt skojigt pyssel att byta olja och filter.
#16
Sladdaren skrev:
InTheWhite skrev:
Jaha...
Händer inte mer skojigt med denna nu innan avställning! Blir till att beställa hem fyra
liter Castrol motorolja från Oljemagasinet, samt köpa oljefilter och pluggpackning på
Volvo. Stift har jag hemma, och ett nytvättat luftfilter ligger och väntar på montering.
Fint med Castrol olja. Det är rätt skojigt pyssel att byta olja och filter.
Ja jag kör på Castrol 5W40 A3/B4 klassad olja.
Jo det är ganska skoj att serva bilen vid avställning så den är fix färdig sedan när man ska ha ut den till våren.
#17
Grejerna för avställningsservice hemma nu.
#18
Då var kärran nytvättad och avställd för denna säsongen. 27360 mil har den rullat nu.
#19
Läcker bild på den vite "White"
. Hur är det nu när du tar in den för vinterförvaring? du blir inte sugen att ta ut den mitt i vintern och köra med ?
.
Förstår att det vore bra ledsamt att få saltigt snöslask liggandes på balkar och hjulhus m.m. Men du måste ändå bli enormt sugen på att ta ut den på en provtur
#20
Sladdaren skrev:
Läcker bild på den vite "White"
. Hur är det nu när du tar in den för vinterförvaring? du blir inte sugen att ta ut den mitt i vintern och köra med ?
.
Förstår att det vore bra ledsamt att få saltigt snöslask liggandes på balkar och hjulhus m.m. Men du måste ändå bli enormt sugen på att ta ut den på en provtur
Tusen tack!
Visst blir jag sugen, men skulle aldrig drömma om att ta ut den på vintern.