#1
Fick denna problem lösning av medlemmen Waterman. Vi tackar för detta på forumet, för alltid är det någon som blir glad då man hittar lösningar på bilproblem.
Problem: Hela bilens innanmäte dog tidvis. Allting blev utan ström, mätarpanel, sätesvärmare, vindrutetorkare, kupefläkt (ett jäkelskap utan fläkt på vintern, förresten). I början skedde det för bara några korta ögonblick, typ 1/2 sekund, vid motorstart. Sedan komm strömmen åter på i normal ordning. Under hösten blev det värre, ibland gick det 10 s, ibland 2 minuter, ibland slog strömmen på under körning efter 1/2 timme och på vintern inte alls. Mycket besvärligt! Att notera, på sommaren blev det åter bättre, försvann praktiskt taget, för att nu åter denna höst 2017 bli värre. Alldeles tydligt hade utetemperaturen inverkan. Bilreparationen sade att centraldatorn (skitdyr) troligen måste bytas.
Lösning: Envisa som vi är gick vi och fingrade på allting. Mätarpanelen var öppnad, kretskortet frilagt (bra tillfälle annars att byta lamporna), mm. Men ett relä vid säkringsboxen i motorutrymmet var problemet! Jag minns inte exakt hur där ser ut men man skall skruva bort ett övre skydd (intill babords torkare men i motorutrymmet alltså) för att frilägga några reläer av storlek ca 2x2x2 cm. Det mittersta (iirc) av dem var defekt. När man tryckte med tummen på det tändes strömmen i kupén! Reläet kostade 2 euro i Motonet och drygt 20 i Bilia. Skillnaden var att Motonets relä saknade en inbyggd diod som finns till uppenbarligen för att frilägga någon felström. Reläet har alltså ett litet intern-kopplingsschema tryckt i på sidan. Byte av detta relä, först till det billigare, sedan det dyrare för säkerhets skull –> bilen blev som ny, frugan blev vackrare och barnen intelligentare! Förresten är jag frånskild, haha