Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Vad ska man tänka på vid avställning.
#1
Howdy, det har varit lite stiltje här under några veckor. Jag bytte äntligen olja på Karetan i början av dec. Fick INTE bort oljefiltret så det fick sitta kvar, hade inget val. Hyrde lift och det kostar per/min.
Besiktade kompisen till jul OCH DEN GICK IGENOM UA, tjosan. T.o.m. avgassystemet som jag fick svetsat för ett år sedan. Körde, för oss här i södern, en långtur på 45 mil några veckor innan jul. Ren och skär nöje att köra Karetan på dessa turer som inte sker så ofta och därmed till min fråga; p.g.a. ansträngd ekonomi tänker jag ställa av "kompisen" under tre månader. Den står ute på en egen parkeringsruta och jag undrar vad jag ska göra för underhåll under tiden. Som t.ex. rulla den då och då för att inte däcken ska bli platta (ska det vara extra mycket luft i däcken eller extra lite). Oljan är ju nyligen bytt och av bra kvalité. De lärde tvistar om den ska startas med jämna mellanrum eller inte t.ex.
Vad säger ni här på forumet som har erfarenhet av detta, tänk på att jag inte har innegarage och inte möjlighet att köpa underhållsladdare till batteriet etc.
Skickar med bild på det fantastiska fordonet
#2
Du bör ha nybytt olja på den vid avställning då använd olja innehåller aggresiva ämnen för motorn.
Fyll upp bensin i tanken och slå gärna på en flaska K-skydd för att skydda mot kondens i tanken.
Kolla så glykolblandningen är okej så det inte fryser.
Dra INTE handbromsen om det är möjligt utan. Backarna riskerat att gå fast.
Det är bra att rulla bilen någon meter då och då för att bromsarna inte ska gå fast.
Vad gäller däcktrycket räcker det gott att ha det för bilen angivna.
Du kan låta försäkringen gå över i en så kallad "garageförsäkring".
Start av motorn under avställning är inte nödvändig, men gör du det så se till att motorn får gå riktigt varm.
Placera en "Torbollen" i bilen för att motverka fukt.
Annars räcker vanlig tillsyn av bilen under avställningen.
#3
Att få av det gamla oljefiltret kan vara eländigt, framförallt om man glömt att olja in den nya packningen runt filtret innan man skruvar på det
.
Du provade att lossa filtret med nån typ av filteravdragare antar jag ?
. Såg nån som hade samma problem men efter mycket testade med avdragare så bankade han in en lång skruvmejsel rakt in i oljefiltret och därmed fick större kraft att dra runt. Får man inte loss oljefiltret då!!..jah då står man där med ett läckande oljefiltret
.
En mycket beskrivlig instruktion av White vad man ska tänka på vid avställning
.
#4
InTheWhite skrev:
Du bör ha nybytt olja på den vid avställning då använd olja innehåller aggresiva ämnen för motorn.
Fyll upp bensin i tanken och slå gärna på en flaska K-skydd för att skydda mot kondens i tanken.
Kolla så glykolblandningen är okej så det inte fryser.
Dra INTE handbromsen om det är möjligt utan. Backarna riskerat att gå fast.
Det är bra att rulla bilen någon meter då och då för att bromsarna inte ska gå fast.
Vad gäller däcktrycket räcker det gott att ha det för bilen angivna.
Du kan låta försäkringen gå över i en så kallad "garageförsäkring".
Start av motorn under avställning är inte nödvändig, men gör du det så se till att motorn får gå riktigt varm.
Placera en "Torbollen" i bilen för att motverka fukt.
Annars räcker vanlig tillsyn av bilen under avställningen.
Tack IntheWhite. Detta var den bästa, mest logiska avställnings komihåg lista jag läst. Kanon. Tror Karetan blir jättenöjd med detta underhåll under "time out"-tiden.
#5
Sladdaren skrev:
Att få av det gamla oljefiltret kan vara eländigt, framförallt om man glömt att olja in den nya packningen runt filtret innan man skruvar på det
.
Du provade att lossa filtret med nån typ av filteravdragare antar jag ?
. Såg nån som hade samma problem men efter mycket testade med avdragare så bankade han in en lång skruvmejsel rakt in i oljefiltret och därmed fick större kraft att dra runt. Får man inte loss oljefiltret då!!..jah då står man där med ett läckande oljefiltret
.
En mycket beskrivlig instruktion av White vad man ska tänka på vid avställning
.
Jodå, jag hade en avdragare med kedja och som skall även ha en hylsnyckeldel, men det är ju helsickes trångt att kommer åt filtret både "von oben" och underifrån, samt inget svängrum. Vågade inte använda skruvmejselvåldet eftersom bilen stod på hyrd lift och var rädd att inte få bort den då heller. Får träna på detta under avställningen och, ja, White skulle kunna ta patent på den listan, härligt med människor som inte komplicerar saker och ting
#6
Man behöver ju inte göra det mer komplicerat än vad det är.
#7
Well, Howdy Gringos.
Tog en kvällstur med "broncon" innan den skulle "stallas"!
Känns lite vemodigt att ställa av den, men hoppas att den rullar igen i maj månad. Tänkte man kunde plocka lite med inredning och dylikt under tiden och framförallt ta en kopp med honom vid tillfälle. GO CARETA GO.
Dessutom har jag förberett avställning enligt lista och kommer att rapportera kontinuerligt hur det fortlöper
#8
Trevlig och underbar bild. Gillar skarpt när man kan bjuda på sig själv lite...Fattas bara den klassiska rullande busken som alltid dyker upp på duell scenerna i västen filmerna
#9
Sladdaren skrev:
Trevlig och underbar bild. Gillar skarpt när man kan bjuda på sig själv lite...Fattas bara den klassiska rullande busken som alltid dyker upp på duell scenerna i västen filmerna
Du har så rätt så. Min tanke är att ta en bild i motljus så jag blir en silhuett bredvid Caretan i solnedgång på en öde landsväg som försvinner i horisonten. Hittade bild på busken, Tumbleweed heter den, men tror inte jag hittar den här
Klart man ska bjussa på sig själv, livet är tråkigt nog ändå
#10
Haha! Najs bild! Man riktigt känner krutröken!