Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo 740 turbo 86 -LÖST
Skapat av
Pzykora den 13-09-2016 22:24
#1
Hej.Är ny på detta forum så säg till om jag något fel!
Frågan lyder såhär,är det någon som är en fena på Volvo 740 turbo som ej startar?
Jobbar lite oregelbundet så jag kanske inte svarar direkt.
Crille/
#2
Pzykora skrev:
Hej.Är ny på detta forum så säg till om jag något fel!
Frågan lyder såhär,är det någon som är en fena på Volvo 740 turbo som ej startar?
Jobbar lite oregelbundet så jag kanske inte svarar direkt.
Crille/
Ge oss lite mer info. Händer inget när du vrider om startnyckeln d.v.s. inget ljud alls? Lyser instrumentpanelen när du slår på tändningen etc. etc. Ju mer vi får reda på, desto mer fel kan vi utesluta. Vi hjälper dig gärna
Skapat av
Pzykora den 14-09-2016 10:50
#3
Tack för insläppet på detta forum
Ang Turbon så funkar alla instrument od.
Har bytt bränslepump,filter och har haft loss armaturen och kollat så pumpen i tanken funkade.Om jag "mal" på startmotorn så efter tag så startar dem och går i ex 3-5 sekunder.Om jag gör om denna procedur så är den likadan.Har även haft loss bränsleledningen och fyllt en petflaskor på kort tid om jag kör på startmotorn.Blir ni något klokare?
Crille/
#4
Är det förgasare på denna ?
Välkommen förresten
#5
Kanske tändlägesgivaren som spökar?
Har du tagit ut felkoder?
#6
Om du får igång den i några sekunder.... försök att hålla den vid liv genom att spraya startgas eller startspray i insuget. Verkar den gå längre med detta så är det bränsle avdelningen som strular. På en årsmodell -86 borde det vara förgasar motor på denna.
På en -86 finns vanligtvis inget felkods system installerat.
Skapat av
Pzykora den 14-09-2016 20:16
#7
Gött forum med seriösa killar/tjejer(vem vet
)
Det är sprut på denna/finns det turbos med förgasare...?nåväl prövade med startgas idag och då går bilen och hålla igång👍🏼
Ni får gärna beskriva var typ tändgivaren sitter för jag har ingen aning på dom här bilarna var dom kan befinna sig.Lossade återigen nippeln till bensinen ovanför sprutet idag och det var ett rejält tryck.Har fått tag på en 87a turbo som Jag kan flytta/byta grejor på bara jag får lite förslag.
Crille/
#8
Min tändlägesgivare (945 turbo -98) sitter på ovansidan precis bakom motorblocket mot växellådan till. Är dock inte säker på om den sitter där på din?
Skapat av
Pzykora den 14-09-2016 20:50
#9
Kollade lite och det verkar som om jag har 2st....!eller är det knacksensorna?
Crille/
#10
Knacksensorn sitter på sidan på blocket under insuget.
Skapat av
Pzykora den 14-09-2016 21:51
#11
Ok du ser...kan inte så mycket om dom är motorerna.Funderar på att flytta över insuget från 87an till 86an men det är ju bara en chansning
C/
#12
Vad heter motorn du har i denna är det en B230..?. Har startproblemet dykt upp som "gubben i lådan". Eller har det smygit sig att den blivit mer och mer strulig ?.
Försöker titta efter om vi har nått på forumet som visar hur man felsöker en knacksensor. Detta verkar inte dyka upp nått förutom att det ska bli oljud under motorhuv när man kör och seg och trög drift.
Nån som kanske har nått info om detta med knacksensor, kanske nått mätvärde man kan använda?
.
Skapat av
Pzykora den 15-09-2016 09:19
#13
B230et heter den.
C/
#14
Hittade en annan som hade samma problem med sin B230ET. Han fick tips om att kolla LMM men visade sig att en kabel till spridarna hade ärjat så mycket att den nästan gick av. Kan vara värt och går snabbt att kontrollera.
Skapat av
Pzykora den 15-09-2016 23:01
#15
Ska kolla dom här grejorna så snabbt jag kan och så återkommer jag
september 19 2016 21:12:25:
Godkväll forumkamrater.LMM bytt och jordningen till insuget rengjort och vips så gick den igång med mycket körning med startgas.Har även bytt stift så nu går den om än lite oroligt men det är ju en gammal bil.Tackar för tips och support från er.Kommer säkert fler frågor om denna bil.
Hur gör jag nu för att låsa tråden admin ?
C/
Redigerat av
Pzykora den 19-09-2016 21:12
#16
Pzykora skrev:
Ska kolla dom här grejorna så snabbt jag kan och så återkommer jag
september 19 2016 21:12:25:
Godkväll forumkamrater.LMM bytt och jordningen till insuget rengjort och vips så gick den igång med mycket körning med startgas.Har även bytt stift så nu går den om än lite oroligt men det är ju en gammal bil.Tackar för tips och support från er.Kommer säkert fler frågor om denna bil.
Hur gör jag nu för att låsa tråden admin ?
C/
Trevligt med lösta trådar
Då låser vi denna..
//admin