Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Kolla str.br.knapp-hur och trimning-hur?

Skapat av Fantomvolvo den 03-09-2016 00:45
#1

Hur kollar man t.ex. en strömbrytarknapp/dimljus-knapp utan mätare? Kan jag koppla till ett 9v-batteri och kolla knappen med en glödlampa i änden, hemma vid köksbordet d.v.s. batteri-knapp-lampa???

Tittade på Wheeler Dealers trimning av en Ford Mustang-88 till 30 effektiva hk +. Kan man trimma en B230F för en billig peng till 30-50 hk+???

Efter ett års medlemskap här på Volvosweden har man lärt sig mycket och känner igen massor med motordelar och lärt sig deras funktion, så min nyfikenhet väcktes ang. trimning. Artiklarna i forumet började på 200 extra hästar ca:8000 sek. i kostnad så det är i en annan division för min del. SadunsureGrin

Skapat av InTheWhite den 03-09-2016 11:51
#2

Tyvärr finns inga genvägar vid trimning av B230F, detta innebär att det kostar en hel del att trimma.

Litet recept:

* 531 topp.

* K eller H-kam.

* Extraktorgrenrör.

* 2,5" fullflödessystem.

* Sportluftfilter.

Där har du ungefär 140hk.

Skapat av Sladdaren den 03-09-2016 19:50
#3

Jo att kolla en strömbrytare / knapp så kan du använda ett 9v batteri japp. Gjorde detta nyligen när jag felsökte värmen till stolarna. Visade sig att lamporna i båda knapparna till stolsvärmen var trasiga. Samt säkringar m.m.

Skapat av Fantomvolvo den 04-09-2016 00:39
#4

InTheWhite skrev:

Tyvärr finns inga genvägar vid trimning av B230F, detta innebär att det kostar en hel del att trimma.

Litet recept:

* 531 topp.

* K eller H-kam.

* Extraktorgrenrör.

* 2,5" fullflödessystem.

* Sportluftfilter.

Där har du ungefär 140hk.


Då kan jag inte välja bara några delar från listan utan de samverkar om man byter till sportfilter bör man t.ex. byta till extraktorgrenrör och 2,5" fullödessystem samtidigt? stupid

Skapat av Fantomvolvo den 04-09-2016 00:45
#5

Sladdaren skrev:

Jo att kolla en strömbrytare / knapp så kan du använda ett 9v batteri japp. Gjorde detta nyligen när jag felsökte värmen till stolarna. Visade sig att lamporna i båda knapparna till stolsvärmen var trasiga. Samt säkringar m.m.


Skönt. då funkar min ellogik någerlunda fortfarande. Har tänkt skaffa en mätare, men, jisses, då får jag plugga lite ellära också, även om det blir det mest elementära. thumpsup
Kunde va kul om det fortfarande finns de här pedagogiska leksakerna, Den lille elektrikern t.ex. där man kan koppla och dona, samtidigt lär man sig ohm motstånd effekt o dyl. Grin

Skapat av InTheWhite den 04-09-2016 01:32
#6

Fantomvolvo skrev:

InTheWhite skrev:

Tyvärr finns inga genvägar vid trimning av B230F, detta innebär att det kostar en hel del att trimma.

Litet recept:

* 531 topp.

* K eller H-kam.

* Extraktorgrenrör.

* 2,5" fullflödessystem.

* Sportluftfilter.

Där har du ungefär 140hk.


Då kan jag inte välja bara några delar från listan utan de samverkar om man byter till sportfilter bör man t.ex. byta till extraktorgrenrör och 2,5" fullödessystem samtidigt? stupid

Jo då, du kan plocka delar från listan hur du vill. Man kan tex börja med sportluftfilter, 2,5" avgas och annan vassare kam, det bör ge drygt 10hk mer på en annars standard B230F