Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Karetan 740 GL 1990 Automat
#1
Min första prioritering var att införskaffa en Volvo 740/60, men det kom hela tiden annat i vägen s.a.s. Det tog från 1982 till 2013, alltså 31 år. Fick möjlighet att köpa en Volvo 740 1988 i maj månad 2013 och äga under begränsad tid, vilket var helt accepterat från min sida. Tänk, äntligen ägare till en Volvo 740.
Sålde den i november månad samma år och beredde mig på att vänta ytterligare 3 år innan ekonomin tillät ett nytt köp.
Bilen motsvarade över förväntan vad jag drömt om, bekväm att köra, snygg att se på, gick som en klocka och döpte mig till FantomVolvo här på forumet. Jag stylade den nämligen med två blixtar och Fantomen i guld på motorhuven eftersom den var Fantomblå.
......MEN den här tråden skall handla om min nuvarande Volvo 740 som jag av ett välment öde kunde inhandla i November 2014, redan ett år efter Fantomvolvon. En silvermetallic 1990 års modell och det var inte helt fel med lite rundare kanter kring strålkastarna bl.a. även om jag helt fastnat för den kantiga designen hos 740/60.
Det störde mig oerhört att den saknade navkapslar, finns inget fulare än bilar med rostiga fäljar, men i övrigt var den helt ok, bl.a. ingen rost, vilket ska ha sin förklaring i att Volvo galvaniserade denna modell, men det har jag inte ännu fått konfirmerat.
Ett besök på skroten, navkapslar för 150 spänn och nya sulor, på däckfirma, för 800 spänn, monterade och balanserade och plötsligt var Karetan återfödd.
#2
Den första tiden med Karetan ägnade jag åt städning av inredningen och de mest elementära tillbehören som radio, högtalare, etc. Fyndade nya högtalargaller på Tradera bl.a.
Radion var från anno dazumal och naturligtvis var kablaget i en enda härva. Under research hur man kopplar in ny radio med ISO eller vad det heter, så hittade jag detta forum som snart blev min guide i min fortsatta förkovring av Volvo 740 kunskaper.
Efter inkoppling av ca; 20-25 sladdar hade jag t.o.m. fått alla dörrhögtalare att fungera. På min tid hette det 4-kanals stereo
Visserligen var de nya högtalargallren svarta, men det såg bättre ut än originalen, eller hur?
Sedan var det ju "litta" snyggt med dc-fix filtdekor i blått på instrumentpanelen och en skön rattmuff från Jula i rätt färg. Ratten var "svampig" på en bit och muffen löste detta. T.o.m. lite racingkänsla som på den tid när man kunde byta originalratten på 20 tum till 13 tum
För den vetgirige så är det Sanct Christoffer, vägfararnas skyddshelgon, som sitter på mitten av ratten
#3
Det blev dags att personifiera min Kareta på utsidan och vad lämpade sig bättre än att markera och hylla de hjältar som gjorde inköpet möjligt, nämligen Bill och Ben. Jag hade samlat denna s.k. kiosklitteratur större delen av mitt liv och fick den förstörd i en översvämning som drabbade husets källare. Först när jag skulle begära ersättning förstod jag att de hade fått ett bra samlarvärde genom åren och jag hade sjuhundra (700 st) böcker, samtliga totalförstörda. Hade scannat in deras logga i datorn för länge sedan och skickade in den till ett nätföretag som förstorade och gjorde en dekal för överkomliga 250 kr och snygg blev den på bakluckan.
Firade tolvslaget i MIN egen ägandes Volvo 740
#4
Hade problem med att lossa framstolarna, trots en eminent guide här på forumet, så jag nöjde mig med att diska skydden till skenorna i badkaret.
Provade ett forumtips hur man får grådaskiga kofångare svarta igen med varmluftspistol.
Oljeläckage, som blev till en tråd här på forumet. Hittade inte läckan och efter en tid upphörde den. Volvo 740 - självreparerande.
#5
De första bilderna och texterna i denna projekttråd är en sammanfattning av de arbeten som redan skett och flera av dem är egna trådar på forumet. Vill du veta mer om dem så använd den kanonbra SÖK-funktionen som du hittar på första sidan under texten Volvosweden, i den svarta remsan med vit text. Där kan du söka på t.ex. framstolar, kofångare, radio etc. så får du upp förslag på guider och trådar som kan hjälpa dig.
Ett problem med 700-serien är ju de hängande innertaken. Det finns flera lösningar, men jag gjorde det enkelt för mig. Slet bort tyget och borstade/dammsög bort den intorkade skumplasten. Därefter målade jag helt enkelt taket i den färg som passade bäst till inredningen, himmelsblått. Min dotter tyckte t.o.m. jag skulle monterat in små ledlampor i det hela och fått till en stjärnhimmel
Gjorde ett misslyckat försök att styla motorhuven med egenhändigt fabricerad dekor, men det störde helhetsintrycket på Karetan så det åkte bort igen, men klistret är svårt att få bort, suck.
Var på skroten och fyndade två fräscha dörrpaneler och delar till instrumentpanelen bl.a.
Befintlig panel var ganska illa åtgången och forumets guide hur man montera av och på, fungerade perfekt i verkligheten.
Bilen som återanvändes på skroten var en silverfärgad 940 med samma blå inredning som Karetan. De sista 740 tillverkades samtidigt som 940 introducerades så många delar passar till bägge bilarna bl.a. en paneldel med en fungerande strömbrytare till bakrutedefrostern.
#6
Har följt dina hyss med karetan ett tag och den är verkligen en 740 som inte liknar nått annat jag sett tidigare
. Gillar dina styling idéer på denna och jag känner på mig att det mycket troligt kommer bli flera grymma ändringar på din Volvo. Den här projekttråden har man fått vänta ett tag på. Det ska bli riktigt trevligt att se en samlad tråd om allt som hänt och händer på din Volvo 740.
Och är det nått fel som dyker upp på Karetan som det alldeles säkert gör som med alla äldre bilar så löser vi dem med tips och kunskaper här på forumet
..
Ser fram mot galna, tokiga, häftiga och snygga uppdateringar i denna tråd
.
Riktigt trevligt att ha dig här FantomVolvo
#7
Kareta, som jag döpt min bil till, är något jag minns från 60-talet, när motorburen ungdom eller raggarna som de kallades i folkmun använde detta uttryck om sina fordon. Det finns också som talesätt när någon kör i full fart - Han/Hon kom i full kareta runt hörnet. För övrigt är det också namnet på en Galavagn dragen av hästar.
Hittade detta märke och naturligtvis har det sin plats på instrumentpanelen.
Behövde byta höger blinkersglas som var trasigt och blev tipsad av "sladdaren" här på forumet om helvita dylika. Fyndade två nya glas på Tradera för 250 kr som jag skiftade. Ett enkelt utbyte utan några specialverktyg och det blev väldans snyggt.
Dessutom hade jag blivit inspirerad av något av de otaliga bilbyggarprogrammen på Discovery, till att på något sätt göra om taket till en annan färg, i detta fall svart, såsom amerikanarna gjorde på sina lyxmodeller på 60/70-talet. Köpte vanlig dc-fix och satte igång. Ett jekla jobb med ett fantastiskt resultat. Eftersom jag har en parkering framför fastigheten, är det där jag utför mina olika arbeten och den ena grannen efter den andra har kommit fram till mig och berömt både bilen och jobbet.
#8
Sladdaren skrev:
Har följt dina hyss med karetan ett tag och den är verkligen en 740 som inte liknar nått annat jag sett tidigare
. Gillar dina styling idéer på denna och jag känner på mig att det mycket troligt kommer bli flera grymma ändringar på din Volvo. Den här projekttråden har man fått vänta ett tag på. Det ska bli riktigt trevligt att se en samlad tråd om allt som hänt och händer på din Volvo 740.
Och är det nått fel som dyker upp på Karetan som det alldeles säkert gör som med alla äldre bilar så löser vi dem med tips och kunskaper här på forumet
..
Ser fram mot galna, tokiga, häftiga och snygga uppdateringar i denna tråd
.
Riktigt trevligt att ha dig här FantomVolvo
Ahhhh, det är härligt med människor som är lite småtokiga precis som jag själv. Jodå, jag har varit på skroten och fyndat en massa så jag tänkte att nu är det dags att sammanställa till en projekttråd. Jag kommer att hålla på med detta så länge jag kan. Har ju drömt om detta i 30 år så det finns mängder av uppdämda innovativa aktiviteter och en sann glädje för denna Kareta
#9
Min Kareta är ju automatväxlad, en funktion som mitt bilgäng på 70-talet såg ner på. Endast gubbar och tjejer kör dessa, samt körglädjen försvinner om man inte får accelerera genom att slänga i de manuella växlarna.
Utvecklingen har gått framåt sedan dess och jag har lärt mig uppskatta automaten i stadstrafiken där jag bor nu.
Var något konfunderad över de TVÅ knapparna på spaken tills jag läste i instruktionsboken att den på sidan växlar ner i trean vid t.ex. en omkörning, dessutom fanns det en "kick down funktion".
För några veckor sedan läste jag av en händelse noggrannare om denna funktion och beslöt att prova den vid lämpligt tillfälle.
"Kick Down" menas att när du kör i, låt säga 90, så kan du trampa gasen i botten och då växlar automaten först ner i trean och så lättar du snabbt på gasen då accelererar den snabbt upp i fyran och även i hastighet.
Jag kollade fram och bak, ingen trafik och praktiserade detta en kväll. Fy för katten, jag trodde ju 740;an var något av en lugn familjebil, men hej vad jag bedrog mig. Det blev till en "hästspark" som jag inte upplevt sedan jag provkörde den första Saaben med turbomotor, numera är den effekten borta eftersom den antagligen skrämde vissa förare av Saaben.
Mitt saliga leende efter testet med Karetan satt nog kvar ett par dygn och jag bestämde mig för att bruka allvar med det rent praktiska underhållet av denna fantastiska bil.
Det första jag gjorde var att byta luftfilter och det behövdes verkligen.
...så avslutar jag då prologen eller sammanfattningen av det som hänt hitintills av Projekt Karetan med en bild på det snygga Volvomärke jag hittade på nätet från Kina och som nu pryder bakre fönsterstolpen likt de bilar som har vinyltak i original.
........to be continued
#10
fira nyår i sin Volvo ser mysigt ut. Bara det inte är minus 30 grader och istappar överallt.
#11
Näää, här i södern är ju nyår varmare än midsommar
så det blev en riktig övergång till det nya året med en pånyttfödd Kareta
#12
Jo kickdown är mycket användbart vid exempelvis omkörningar. Använder funktionen en hel del på min vita 945 turbo.
Gott med nytt filter! Gäller att hålla ordning på kärran!
Snyggt med emblemet på stolpen!
#13
Så, då var det dags med projekttråden i nutid. Var på skroten (bildemonteringen) förra veckan och fyndade. Upptäckte att jag inte varit där på FEM månader, så det var mycket, mycket att gå igenom. Mängder av 7/900 och 850;s.
Var ju på jakt efter min kära "hasplåt" som jag tjatat om ett år nu. Upptäckte att något saknades i motorrummet och satte in denna bild med fråga på forumet;
En förvärmningsslang och en hasplåt, blev svaret på mina frågor, vad A och B var för något. Mitt lågbudgetprojekt tillåter inte inköp av nya delar så jag har letat efter billigare alternativ ett tag.
Det första jag hittade var däremot gummiplopparna till luftfilterburken som jag saknar;
Nästa fynd var en luftburk med min kära saknade aluminiumslang;
.....och nästan längst ner i raden, stod den, en silvermetallic med blå inredning OCH en hasplåt, banne mig.
Återkom dagen efter, laddad till tänderna med bultbortdragare och rostlösning, samt ett jäkla anamma
Äsch, det tog 10 minuter att montera bort
Den sitter med tre hakar i framkanten, två bultar i sidorna och två bultar bak, nima problema
Jaha så skulle jag då ääänteligen montera en hasplåt på Karetan ute på min parkering, men först lite rengöring.
Därefter upptäckte jag att det gick inte att komma tillräckligt långt in under för att montera.
Det blev till att stiga upp 06.30 och hyra en av de få liftar som finns i närområdet. Jodå, jag var ensam i hela lokalen vid den tiden på dygnet.
Nu sitter den på plats efter lite bök och den uppmärksamme kanske ser lite metallblänk på sidan. Has(plasten) hade trasats sönder vid ena bultfästet så jag fixade till en metallklämma som håller fast den där.
Nu skall slangen på med fästen och eftersom den fästs i luftboxen skall den få på sina gummiploppar samtidigt.
#14
Fin fint med haschplåt. Skyddar mot mycket smuts under huven
. Hur mycket fick du ge för en sådan på din skrot?
#15
Hasplåt är ett måste för att inte skita ner för jäkligt i motorrummet!
#16
Sladdaren skrev:
Fin fint med haschplåt. Skyddar mot mycket smuts under huven
. Hur mycket fick du ge för en sådan på din skrot?
150 spänn med lite inredningsdetaljer, samt slangfästen och lite annat smått å gott
Pris i min budget och nöjet att få träna skruva loss saker från en 740;a utan att va rädd för att fördärva något. Praktisk utbildning s.a.s.
#17
Var så upptagen av hasplåtsjakten att jag höll på att missa övriga grejor på recycle 740;an. Den hade fräschare säten än Karetan.
Efter montering av hasplåten, blev det återbesök till skroten och demontering av förarstol och denna gång lyckades jag haka loss den från sina specialfästen efter att ha lossat de fyra bultarna. Innan den monterades i Karetan var det rengöring.
Det var lite "klödd" med hakfästena på Karetastolen, men till slut var den avmonterad. Bilden är inte riktigt rättvis. Den gamla stolen i förgrunden är både sliten, fläckig och trasig i sömmarna.
Nya stolen hade en annan koppling till stolvärme än gamla, samt troligtvis en koppling till bältesvarnare. Det får bli en senare justering, däremot. Blir det kallt om rumpan får jag stanna hemma helt enkelt.
Nya stolen gled in i hakfästena, lätt som en plätt, så ett 10 plus i betyg till Volvo igen.
På plats och efter provturen var jag mycket nöjd med bytet. Kändes minst 50% bekvämare, nästan lite Recaro känsla. Upptäckte också att bältesfästet var annorlunda, men det passade att kroka i gamla bälteskroken. Lätt att glömma bort. Så kolla innan ni byter.
Funderade på vad göra med gamla stolen - naturligtvis gör jag en favoritfåtölj till mig i lägenheten, så kan jag känna 740 - känsla hela dygnet. Ett poppis beslut visade det sig.
Vill du veta mer om hur man lossa en stol i 740;an så använd sökfunktionen på forumet. Det finns utmärkta guider med bild.
#18
Dags att montera förvärmeslangen, men först skulle jag prova min lösning på att få gummibussningarna till luftfilterboxen lättare att montera. Slangen, av aluminium går från motorn till denna box. Hällde olja i en mugg och dränkte in bussningarna eller dämparfästen eller vad de nu heter
[/url
Efter bortmontering av boxen, hålen som gummitingestena skall sitta i;
[url=http://volvosweden.se/infusions/image_hosting/v.php?id=b0bb6470fade8fae2be822858b4da708.jpg]
Ha, det gick som smort
Tryckte och vippade och tjosan där satt de;
Så var det dags att fästa boxen ovanpå "bussdämparna", ha - samma sak tryckte lätt och vippade och så satt den där.
Dämparna har ju en form av krage där plåtkanten skall glida in där nere och samma sak för boxen. Detta kan ställa till problem, antingen trycker man genom hela hela fästet eller så fäster inte boxen ordentligt. Dränk in med olja är tipset, då blir de medgörligare. Finns säkert dylika på fler ställen Karetabilarna.
På bilden syns det ena fästet.
Slangen monteras med slangklämma vid utblåset i motorn, ovanför oljefiltret, sedan skall den förbi kylfläkten och in i luftfilterboxen, fästes även här med slangklämma. Har för mig att diametern är 55 mm på slangen. Var noga med att placera den, klämma eller fästa med buntband under kylfläkten, annars åker den in i densamma och kan fördärva en hel del grejor. Efter utblåset finns dessutom en fast slangklämma, fäst i motorrumschassit.
A = utblåset och B = insuget
Hittade en del att fråga om under jobbet, men det blir en annan tråd eftersom det inte rör förvärmslangen
#19
Stolarna på 740 är väldigt uppskattade av mina katter också. Bra med förvärmningsrör, det sparar en hel del på motorn på vintrarna tror jag. Många jag sett som kör utan detta rör.
Innan jag fick ordning på min stolsvärme så hade jag lite planer på att införskaffa den elvärmesittsen dem har på biltema. Bara att koppla i cigarrettändar uttaget. Men som tur var så lyckades jag laga min stolsvärme. Men är det väldigt kallt på vintrarna så gör det en HEL del att få baken uppvärmd
#20
Sladdaren skrev:
Stolarna på 740 är väldigt uppskattade av mina katter också. Bra med förvärmningsrör, det sparar en hel del på motorn på vintrarna tror jag. Många jag sett som kör utan detta rör.
Innan jag fick ordning på min stolsvärme så hade jag lite planer på att införskaffa den elvärmesittsen dem har på biltema. Bara att koppla i cigarrettändar uttaget. Men som tur var så lyckades jag laga min stolsvärme. Men är det väldigt kallt på vintrarna så gör det en HEL del att få baken uppvärmd
Frågan om vad det var för slang var en av mina första trådar här på forumet och hänger väl samman med när Karetan förlorade hasplåten. Den for väl vid något tillfälle in i kylfläkten eftersom hasplåten till viss del håller den på plats.
Här är gamla tråden ang. det hela.
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ead_id=464
Så jag är helnöjd nu när jag hittat delarna för en billig peng OCH lyckats montera av och på det hela. Det ger mersmak s.a.s.
Stolbytet är också värt en stjärna, jättebekväm och inte så nedsutten som den andra. Jag ska naturligtvis ge mig i kast med stolvärmen, inga halvfärdiga jobb i Fixarnisses Volvo 740 Verkstad inte