#1
Om du äger en bil av äldre modell är det bra att kunna de enklare underhållen, såsom oljebyte, tändstiftsbyte, påfyllning av olja, spolarvätska och kylarvätska samt att byta luftfilter.
När du öppnar motorhuven på din Volvo 740/60 och även 940/60 sitter luftfilterboxen till höger längst ner i motorrummet. D.v.s. om du har en standardmotor. Turbomotorer och övriga specialmotorer kan ha annat utseende. Vi utgår i denna hjälp från en Volvo standardmotor B230F.
Så här ser boxen ut och inuti sitter filtret som skall bytas;
Så här är locket fastsatt (inga verktyg behövs)
Locket är mer hanterbart om du lossar slangen till motorn som också är lätt att montera av;
På denna bild är locket helt loss och bara att lyfta bort;
Denna bild visar också på dåligt underhåll, såååå skitigt ska INTE luftfiltret bli innan du byter
Här var det också väldigt smutsigt;
Enkelt att lossa för grundlig rengöring;
Här kan behövas en vanlig flat mejsel för att lossa en ev. slangklämma;
Betydligt bättre samvete hos mig och kanske några hk extra samt några dl mindre i bensinförbrukning
Lycka till med ditt eget byte och låt det inte gå så lång tid innan du kollar som jag har gjort
#3
Sladdaren skrev:
Vilken kanon guide detta är
Två tummar upp fantom. Det såg lite smutsigt ut inuti luftboxen.
Tackar, jag utgår alltid från mig själv hur jag skulle vilja ha det förklarat för mig och så får jag utlopp för mitt pedagogiska intresse, både i ord och bild.
Jag har snart ägt Karetan i två år och har efter hand upptäckt brister i underhållet. Självklart skulle jag gått igenom den bättre från början, men den fungerar bra och jag har ju prioriterat det "kosmetiska" ett tag nu. Däremot färgades mina kinder av skammens rodnad när jag själv upptäckte hur skitigt filtret var
(Det kommer en allmän tråd om varför jag plötsligt ville kolla luftfiltret