Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Montera och koppla el-hissar
#1
Tänkte slänga upp en tråd här på hur man monterar och kopplar el-hissar. Har även lite funderingar att filma denna operation. Jag har aldrig tidigare monterat eller kopplat elhissar så i denna tråd slänger jag upp all info på hur jag ska fixa detta
. Denna guide hade jag tänkt ska bli så lätt som möjligt så att även den mest osäkra mekkaren ska kunna montera och få detta att fungera elektriskt. Denna guide blir även bra att ha om man behöver felsöka sina elhissar. Om någon gjort detta och vill tipsa och vara med och kommentera är varmt välkommen i denna tråd.
Steg 1. Är att skaffa elhissarna, vilket jag hittade på skroten. Kablarna och elektroniken hann jag inte kontrollera innan utan det blev att klippa att tillhörande kablar väldigt snabbt. Så ingen förhandskontroll alls har jag på detta. Det är ett lass med kablar
. Men några av kablarna går till elspeglarna vilket jag inte skaffat ännu.
Elhissarna med elhiss motorn till höger och vänster framdörrar.
Steg 2. Blir att kolla kopplingsschemat som finns nedan.
Kopplingsschema för elhissar samt elspeglar Volvo 740 -89 årsmodell
Här nedan får du förklaring vad alla siffror är för enheter.
154 = Dörrspegel, förarsida
61 = Strömbrytare, elspegel passagerarsida
60= Strömbrytare, elspegel förarsida
56= Strömbrytare, elfönsterhiss förarsida. Finns 4 knappar och 1 kontakt som länkar samman knapparna till fönsterhissarna bak A, B, C, D, E
57= Strömbrytare, elfönsterhiss passagerarsida
58 och 59 = Strömbrytare, elfönsterhiss vänster samt höger bak
150= Motor, elfönsterhiss förarsida
151= Motor, elfönsterhiss passagerardörr
152 och 153= Motor, elfönsterhissar vänster samt höger bak
124= Relä för fönsterhissar
Relä kommer vi inte använda för tillfället då vi endast ska montera och koppla elfönsterhissar till 2 dörrar.
Förklaring för elschema.
Alla dragna linjer är = Sladdarna/kablar
1,5 = tjocklek på kabel
Dem små rektanglarna överallt är kontakter eller skarver.
Färgen på kabeln förkortas. Y-R = yellow/red. Kabelns färg är gul/röd. SB =Black. Kabelns färg är svart osv..
Färgkoder nedan
#2
Ohhhhh, du ambitiöse, jag hyllar dig, hi hi. MEN HUR läser man OCH förstår ett kopplingsschema????
Jag menar, där är ju massor med symboler o.dyl. Vikarierade några år som fastighetstekniker på en av "anstalterna" jag jobbade på. Du milde, alla ritningar som gällde fastigheterna hade ju egna symboler, skaffade mig naturligtvis någon form av lexikon (internet var ju inte utbyggt för 25 år sedan).
Har du pluggat el-lära eller är du autodidakt
#3
Elektronik är riktigt kul tycker jag. Har fått vara med mycket när kompisen hade bilverkstad så man har snappat upp en del. Har alltid varit intresserad av detta sen jag var grabb. På nått vis så har jag hamnat i denna avdelning även i yrket. Jag tänkte jag skulle dela med mig av det jag tycker är intressant till er här på forumet.
. Kanske smittar det av sig på någon att visa upp nått eget projekt man ska lösa
Kopplingsschema är lite klurigt. Man behöver nån slags av karta för att veta vad allt är och föreställer. Men detta hade jag tänkt ta upp i denna tråd. Det är lättare också att montera och koppla ihop när man har fått ner det själv på papper
.
#4
Sladdaren skrev:
Elektronik är riktigt kul tycker jag. Har fått vara med mycket när kompisen hade bilverkstad så man har snappat upp en del. Har alltid varit intresserad av detta sen jag var grabb. På nått vis så har jag hamnat i denna avdelning även i yrket. Jag tänkte jag skulle dela med mig av det jag tycker är intressant till er här på forumet.
. Kanske smittar det av sig på någon att visa upp nått eget projekt man ska lösa
Kopplingsschema är lite klurigt. Man behöver nån slags av karta för att veta vad allt är och föreställer. Men detta hade jag tänkt ta upp i denna tråd. Det är lättare också att montera och koppla ihop när man har fått ner det själv på papper
.
Ja, jag tänkte precis på detta när jag skrivit frågan. En s.k. distansundervisning i Hur man enkelt lär sig förstå och tyda ett Kopplingsschema. Perfekt.
Är det sedan någon medlem som kan enkelt lära ut någon annan funktion teoretiskt när det gäller motorn, t.ex så här fungerar Kylaren, AC;n, manuell eller automatisk växel etc. med fokus på B230, så vore det ju jättebra
#5
Vi börjar då med avmontering av gamla fönsterveven och montering av elfönsterhissar
.
Detta är då strömbrytaren till 2 st elspeglar och 2 st elfönsterhissar.
Eftersom jag bara har skaffat elfönsterhissar till förar och passagerarsidan fram så ska vi ta bort lite kablar från strömbrytaren. Det är förinstallerat kablar till elspeglar och fönsterhissar till alla 4 dörrar.
Så vi tar bort dem kontakter vi inte behöver ha och lägger dem åt sidan ifall vi ska uppgradera med elspeglar och elfönsterhissar till bakdörrarna
Relä tror jag blir lite överdrivet här då endast 2 elfönsterhissar ska installeras. Men ska jag sedan utöka elhissar till bakdörrarna lär jag behöva ett relä. Vi kommer att använda säkringar till detta iallafall.
Då ska vi montera fönstermekanismen med elhissmotorn. Börja avmontera innerdörren. När du monterat bort innerdörren så har du denna bild.
Fönstermekanismen med motorn. Var uppmärksam vilken mekanism som går till vilken dörr. Det är märkt med L eller R, Left, right.
Bort med dörröppnaren. Skruven sitter under denna gummi plupp. Det är en torx.
Skruva bort handtags fästets 2 skruvar.
Handtags fästet bort monterat.
Detta är det mest kritiska i denna guide. Fönster hållarna eller fönsterskenorna. Det finns 3 fönster hållare/skenor. Detta är den 1:a.
Den 2:a fönster hållaren/skenan.
Och den 3:e.
Alla 3 fönster hållare / skenor hålls med ett låsclips.
OBS var försiktig när du petar bort lås clipsen.
OBS håll i fönstret i nederkant medans du petar bort lås clipsen
.
Bakom varje lås clips finns en bricka. Ta bort brickan försiktigt, dem är lite ömtåliga och går lätt av.
Nu lyfte jag bort fönstret helt och hållet och ställde det på sidan så länge.
Nu ska du montera bort fönstermekanismen och fönstervevsmekanismen. För att lättare komma åt muttrarna hakar du bort denna fjäder på ena sidan.
4 muttrar skruvar du bort.
Nu har du monterat bort den gamla vev mekanismen. Dax att installera den nya elektriska fönstermekanismen.
När du monterat fönsterhiss mekanismen ska kablarna dras och kopplas.
Kablarna ska helst gå igenom dörrens gummidamask.
Allt på plats och kablar hålls på plats med buntband. Kontrollera så inte fönsterhissen klämmer kablar på väg ner eller upp. Nu ska detta kopplas. Fortsättning följer.
Inkoppling av det elektriska går till på detta vis. Mycket enkelt. Jag kopplade detta direkt till 12v så man slipper vrida på läge 2 på tändningen för att elhissarna ska fungera.
2 x Gul/röda kablar till förardörren = Kopplas till batteri + med 10A säkring
2 x svarta kablar till jord
Från förarsidan till passagerarhissen ska dessa kablar gå till
1x Gul/röd ska kopplas ihop med elhiss passagerar sidans Gul/röd
1x Blå ska kopplas ihop med elhiss passagerar sidans Blåa ( här använde jag 10a säkring )
1x Grå/röd ska kopplas ihop med elhiss passagerar sidans Grå/röd
Glöm inte säkringar
Kompletteringar, kommentarer och frågor tas gärna emot
En film på allt detta dyker upp här inom kort
#6
Vilket jobb, men det måste vara jättekul att hålla på med. Hittar jag några fönsterhissar till Karetan hade jag nog klarat att koppla in dem, med din eminenta guide.
Själv har jag bara äntligen öppnat luftfilterboxen och konstaterat att förre ägaren inte heller bytt på länge, jag har ju snart haft bilen i två år
Körde till Biltema och inhandlade ett nytt, men inte kan jag lägga upp en guide på det bytet efter att ha läst din
Har du haft elhissar tidigare i någon av dina karetas?
#7
Fantomvolvo skrev:
Vilket jobb, men det måste vara jättekul att hålla på med. Hittar jag några fönsterhissar till Karetan hade jag nog klarat att koppla in dem, med din eminenta guide.
Själv har jag bara äntligen öppnat luftfilterboxen och konstaterat att förre ägaren inte heller bytt på länge, jag har ju snart haft bilen i två år
Körde till Biltema och inhandlade ett nytt, men inte kan jag lägga upp en guide på det bytet efter att ha läst din
Har du haft elhissar tidigare i någon av dina karetas?
Men självklart fantom ska du lägga upp guider på det du kan och ha gjort på karetan. Även om det är ett luftfilter som har bytits så uppskattas det
.
Har aldrig haft elhissar på nån av det karetas jag ägt. Så det känns väldigt lyxigt nu när man trycker på fönsterknappen och glaset åker ner fint. Samtidigt så tror jag man har tryckt lite extra nu Upppp och neeerr bara för att kolla så det verkligen fungerar
#8
Klart du ska lägga upp filterbytet. Allt uppskattas!
#9
I början av filmen får jag hålla i kameran och skruva samtidigt. Mer mot mitten av filmen får man lite hjälp att hålla i kameran. Ska ni montera elhissar i Volvon så kan ni inte misslyckas. Nu finns det 2 guider som visar hur man gör. I denna tråd finns bild och text guiden och här i denna post bjuds ni på en rykande färsk 20 minuters lång videoguide..Lycka till
https://youtu.be/_USc3U7uGT0
#10
Ni är för goa, då kan jag t.o.m. inleda guiden med orden "På allmän begäran"
#11
Har aldrig haft elhissar på nån av det karetas jag ägt. Så det känns väldigt lyxigt nu när man trycker på fönsterknappen och glaset åker ner fint. Samtidigt så tror jag man har tryckt lite extra nu Upppp och neeerr bara för att kolla så det verkligen fungerar
Ha ha ,det var min första tanke när jag läste din guide, hade det varit jag som bytt till elhissar, så hade jag också suttit med ett saligt leende på parkeringen och tryckt dem upp och ner
och varför inte, kalla oss gärna nördiga, barnsliga eller vad de vill, men det behövs fler av vår sort i dagens samhälle, tjosan
#12
Många som frågar hur jag kopplade dessa elhissar. Jag följde kopplingsschemat som haynes har i sin bok. Med undantag att kopplingsschemat visar och använder relä för elhissar på samtliga dörrar. Denna guide använder vi endast elektriska fönsterhissar på förar och passagerar sidan och därför skippade jag reläet.
Men OBS glöm inte säkring
Inkoppling av det elektriska går till på detta vis. Mycket enkelt. Jag kopplade detta direkt till 12v så man slipper vrida på läge 2 på tändningen för att elhissarna ska fungera.
2 x Gul/röda kablar till förardörren = Kopplas till batteri + med 10A säkring
2 x svarta kablar till jord
Från förarsidan till passagerarhissen ska dessa kablar gå till
1x Gul/röd ska kopplas ihop med elhiss passagerar sidans Gul/röd
1x Blå ska kopplas ihop med elhiss passagerar sidans Blåa ( här använde jag 10a säkring )
1x Grå/röd ska kopplas ihop med elhiss passagerar sidans Grå/röd
Vid tillfälle då man är i närheten av kablarna kan jag även visa på video hur detta är kopplat