Ämne: Volvosweden Volvoforum :: 740 startar ej

Skapat av Yellowbeard den 02-02-2016 16:10
#1

min 740 startar ej.

Pump i tank funkar.
Kollat att jag har bränsle fram till spridarna.
Har gnista.
har fått den att funka en stund , sen vid nästa start tillfälle ville den inte igen.
Den har vägrat att starta både varm och kall, ni kan inte få den att starta , bara lite host ibland

Skapat av Sladdaren den 02-02-2016 16:13
#2

Vilken årsmodell är detta? Vad för motor sitter i den?
Passar på också att välkomna dig till forumetSmile

Skapat av Yellowbeard den 02-02-2016 16:18
#3

Hej
Tack

det är en 92:a med Volvo 745-886 Gl/Se paket
BF230

Skapat av Sladdaren den 02-02-2016 16:26
#4

Men den årsmodellen kan du kolla själv om du har några felkoder registrerade. Kan vara en impulsgivare som strular och med lite tur så har du en felkod i systemet japp.

Skapat av Yellowbeard den 02-02-2016 17:13
#5

Hej
Har kollat ,inga felkoder
Hade en batterispänning som är resettad

Skapat av Sladdaren den 02-02-2016 23:19
#6

Prova att använda startgas när du provar starta den. Blir det nån skillnad när du använder startgas så är det lite fingervisning var nånstans du ska börja leta felet.
När du provar starta bilen rör sig varvräknaren nått ?. Innan den helt slutade starta gick den att köra utan störningar eller har den varit hostig eller ryckig ett tag innan ?. Har du bytt nån del strax innan detta fel?

Skapat av Yellowbeard den 03-02-2016 10:35
#7

Fick den att starta idag , har inte gjort något.
Skulle iväg igen nu startar den inte, när den väl startade så tände den till lite i omgångar, fick försöka en stund innan den startade.Sedan gick den lite hackingt och svarade inte på gas pådrag i börja.
Den dog ett par gånger också, innan jag fick den att gå normalt.
Körde ca 1 timme utan några problem
Men som sagt nu startar den inte.
Kollat felkoder och diagnos på spjäll utan anmärkning.
Märkte nu att varvtals nålen bara hoppar till en gång då jag försöker starta , följer inte start motorn.

Ska iväg i eftermiddag och inhandla startgas.

Innan detta hände gick den som en klocka utan några som helst problem

februari 03 2016 17:57:48:
inte iväg att köpa startgas, får bli imorgon.

kan det vara att den drar tjuvluft vid spridarna?

Redigerat av Yellowbeard den 03-02-2016 17:57

Skapat av Sladdaren den 03-02-2016 23:19
#8

Det kan vara att den drar tjuvluft nånstans. Försöka att kontrollera alla luft och vakuum slangar. Spraya startgas där du misstänker det kan vara läckage. Att vevaxelgivaren strular brukar visa sig om varvmätaren beter sig konstigt eller inte reagerar alls vid start. Jag skulle tippa på att du har insprutningssystem lh 2.4 på denna då har du vevaxelgivare istället för hallgivare.

En annan lätt sak att kontrollera fast du vet att du får bränsle till spridarna är att lyssna ifall båda bränslepumparna verkligen fungerar. Be att nån lyssnar vid tankluckan efter surrande när du vrider på läge 2 på tändningsnyckeln. Kan vara svårt att höra själv när man sitter i förarstolen. Hör du inget surrande så banka lite lätt på tanken under bilen.

Och är det så att du får bra med bränsle så prova denna lätta sak oxå innan du börjar leta vidare. Ta ur tändstiften och torka av dem. Det kan vara så att stiften är alltför blöta för att få bra gnista. Trots bra gnista är det lätt att göra rent fördelaren och rotorn. Oftast dessa tänd delar som orsakar så att gnistan inte är tillräcklig.

Skapat av Yellowbeard den 04-02-2016 16:11
#9

Hej
Provat med startgas, då går den fast bara på tomgång, går ej att gasa upp.Måste spruta hela tiden för att den ska gå.
Kopplat 12 v direkt till bränslepump och försökt starta no go.
Kommer ganska bra med bränsle tycker jag , men kan det vara förlite?
Kollat att bränsle kommer till "bryggan" Kan ej få bränsle förbi tryckreg ventilen till returen vid läge 2 och start försök.
Kollat stiften kan ej se att de är blöta

Kan det vara att det är något fel på styrbox , dvs att den inte får signal att dra på, ger bara signal vid första startförsök

Skapat av Sladdaren den 04-02-2016 20:17
#10

I det här läget kan det vara vad som helst som är felet även styrboxen. Men tror ändå att man ska sikta på bränsle fel eftersom den går på tomgång med startgas. Du har 2 bensinpumpar i denna. 1 direkt under bilen vid förarstolen och den andra ligger i tanken. Kontrollera att säkringarna är hel för den bensinpumpen som ligger i tanken ( har för mig det är nr 11 eller 9 på min 740 ) Lyssna vid tanken om du hör ett litet surrande från pumpen.
Den pumpen under bilen är väll den du kanske har kopplat 12 v direkt till ?. Ta reda på om du får bränsle före den pumpen under bilen.

thinking undrar om du har ett spridarrelä som sitter på expansionskärlet eller kylarvätskebehållaren. Känn efter om denna klickar till nått vid start ska stå detta nummer 899931 1323592-1.

Redigerat av Sladdaren den 04-02-2016 20:49

Skapat av Yellowbeard den 04-02-2016 22:28
#11

Det var pump i tank som jag kopplade 12 v till, för det är väl så att jag endast har 1 st bränslepump och den sitter i tanken? årsmodell -92 Regina


Ska kolla filtret imorgon som sitter under förarstolen, kan det vara det?

Skapat av Sladdaren den 04-02-2016 22:44
#12

Yellowbeard skrev:

Det var pump i tank som jag kopplade 12 v till, för det är väl så att jag endast har 1 st bränslepump och den sitter i tanken? årsmodell -92 Regina


Ska kolla filtret imorgon som sitter under förarstolen, kan det vara det?

Jo du har rätt, sitter endast 1 pump på regina och denna sitter i tanken thumpsup. Bränslefiltret kan vara igensatt men det brukar visa sig med att bilen blir mer och mer knepig och får driftstörningar då och då. Detta fel hade väll bara kommit på en gång. thinking

Redigerat av Sladdaren den 01-01-1970 01:00

Skapat av Yellowbeard den 04-02-2016 22:57
#13

Ja du har rätt, felet kom utan tidigare drifstörningar, det var vid en köldknäpp

februari 05 2016 17:19:39:
Börjar få slut på uppslag.
Har kollat alla 4 stift gnista, inbillar mig att den blir lite svagare efter den dragit runt lite
Provat att koppla ny slang från pumpi tank till bränsle bryggan
Kopplat loss alla spridare och kollat att kommer bränsle ur dom
Ska göra rent fördelare och rotorn imorgon

Redigerat av Yellowbeard den 05-02-2016 17:19

Skapat av Sladdaren den 05-02-2016 17:39
#14

Yellowbeard skrev:

Ja du har rätt, felet kom utan tidigare drifstörningar, det var vid en köldknäpp

februari 05 2016 17:19:39:
Börjar få slut på uppslag.
Har kollat alla 4 stift gnista, inbillar mig att den blir lite svagare efter den dragit runt lite
Provat att koppla ny slang från pumpi tank till bränsle bryggan
Kopplat loss alla spridare och kollat att kommer bränsle ur dom
Ska göra rent fördelare och rotorn imorgon

Denna tråd hade varit kul med en lösning på. Får hoppas din Volvo ger lite annat beteende imorgon när du gjort rent lite tänd delar.

Redigerat av Sladdaren den 01-01-1970 01:00

Skapat av Yellowbeard den 06-02-2016 17:33
#15

Fan!!!
Gjort rent fördelarlocket, kontaktspray och fuktutdrivande spray.
Rengjort tändförstärkare.
Bra gnista.
Går på startgas
Kopplat 12 V direkt på bränsle pumpen samt dragit ny slang direkt till bränslebryggan.
Flödet är nu 2 liter/minut vilket jag tror är godkänt.
med konstant 12 v till bränslepumpen har jag försökt starta.
Det är däremot något underligt, när jag går från läge 1 till läge 2 till läge 3 så verkar det bli ett start försök , har även fått den att varva upp till 1000 rpm innan den dör.
Om jag fortsätter i läge 3 och försöker starta händer inget , inget tändförsök alls.
Men om jag går tillbaka till läge 1 och försöker igen via läge2 till läge 3 så blir det tändning igen och har hänt igen att den varvar upp till 1000 rpm innan den dör.
Kan det vara något underligt jordfel?
Kan det vara att den bara får signal att göra grund start och när man fortsätter att försöka får det inte någon signal till bränsleinjektorerna alls.
Alla förslag emottages tacksamt

Skapat av Sladdaren den 06-02-2016 18:11
#16

Det känns mest rätt att tro att detta är bränsle sidan som felet ligger eftersom den reagerar på startgasthinking. Jag tipsar gärna om jag kommer på nått efter man har funderat. Mer saker som kan ställa till det med startförsök är om kamremmen står fel eller hoppat över en tand. Hade du ett relä vid expansionskärlet? Detta relä hör till spridarna.

Skapat av Yellowbeard den 07-02-2016 09:07
#17

Ja , jag har ett relä vid expansionstanken, det är bytt (nytt) kollat att det klickar då man går till läge 2
Håller med med bränslet,tycker att det lutar åt spridarna.
Styrning av spridare?

Skapat av InTheWhite den 07-02-2016 11:30
#18

Alltså jag är skitdålig på det här med elektriska, men det bör ju sitta ett spridarrelä någon stans.

Skapat av Yellowbeard den 07-02-2016 12:10
#19

spridarrelä bytt

Skapat av Sladdaren den 07-02-2016 13:22
#20

Funderade om spridarna blivit smutsiga och det krävs inte mycket innan det blir driftstörningar. Men det är en sak som också visar sig med små knepiga fel i början att bilen verkar ryckig till skum tomgång, svårstartad.
Om det är bra bränsle och gnista och den inte alls vill starta så kanske det inte är helt fel att göra ett kompressions prov. thinking.

Du får igång den på tomgång ibland. Man kan testa ta ut kontakten från luftmassemätaren och provstarta ( om det går överhuvudtaget att starta den utan lmmStressad ). Det brukar gå att starta den utan LMM men i linka hem läge..Och det är ryckigt och tomgång går upp och ner..Kanske inte går när den har svårigheter ändå att starta, men bara för att se om boxen vill registrera en felkod för detta. Bara för att se om den kan generera felkoder.

Det där du sa om läge 1 och 2 till 3 ...
Vrider du nyckeln direkt till 3 så händer ingenting ?. går inte ens startmotorn runt då?.