Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Vilken motor och system

Skapat av AndersF den 03-10-2015 16:29
#1

Hur vet jag vad det är för motor och typ av insprutning på en volvo snurra i en 740?

Skapat av InTheWhite den 03-10-2015 16:38
#2

Vilken motor står på en lapp på kamremskåpan, vilket insprutningssystem vettefanken.

Skapat av Sladdaren den 03-10-2015 17:01
#3

Du kan se vad du har för motor genom att kolla på klisterlappen som sitter på kamrems kåpan. Denna bild visar en B230F. Lånar denna bild då den förra inte fungerade.
www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-d3f216cf14bd2d5675a63563523f614d.jpg
Kolla vad som står på din lapp och gå sen till denna sidathumpsup
https://sv.wikipedia.org/wiki/B23g/wiki/B23

Redigerat av Sladdaren den 03-10-2015 16:59

Skapat av AndersF den 03-10-2015 17:43
#4

Ingen lapp på kåpan, kärran är mickald med överallt så jag vet inte om det är orginal eller inte. 1987 är den ifrån iallafall på pappret.....
i1279.photobucket.com/albums/y529/Fridlund/Data/20151003_170536_zpsbyt7xuew.jpg

Skapat av InTheWhite den 03-10-2015 18:43
#5

Troligen en B230F eller FB. Det står ett gjutnummer på toppen vid avgassidan, står det 530 eller 531?

Skapat av Sladdaren den 03-10-2015 18:45
#6

Jaha lappen är juh borta stupid
Ser ingen förgasare på den så då kan det inte vara en b230K eller b230A. Ser oxå att du har en luftmassamätare, då är det ingen B230E. Det som är lite skumt är att det ser ut som du har feldiagnostik dosan längst upp i högra hörnet. Dessa diagnostik uttag kom från årsmodell 88 unsure.
Jag är rätt säker på att detta är en B230F samma motor som jag har i minjapp. Och då har du elektronisk bränsleinsprutning av typ LH 2,2 och eller LH 2,4. Gissar på att du har bränsleinsprutning av typ LH 2,2 eftersom 2.4 kom ett år senare.

Övrigt så ser den juh riktigt fräsch under huventhumpsup

Skapat av Sladdaren den 03-10-2015 19:19
#7

AndersF skrev:

Hur vet jag vad det är för motor och typ av insprutning på en volvo snurra i en 740?

Får nog ändra mig lite lite om LH2.2. För det insprutnings systemet har visst inget diagnosuttag Shock. Så lutar åt att du har 2.4 som har diagnosuttag. Tycker det är lite mystiskt att du på en 87:a har diagnosuttag överhuvudtaget.unsure.

Skapat av AndersF den 03-10-2015 21:55
#8

Den har lambda men ingen katalysator.........det är som sagt mycket som är skruvat på här elsystem, motor och en massa annat. Det är ju en a-traktor iofs......

Skapat av Sladdaren den 03-10-2015 22:37
#9

AndersF skrev:

Den har lambda men ingen katalysator.........det är som sagt mycket som är skruvat på här elsystem, motor och en massa annat. Det är ju en a-traktor iofs......

Det är diagnosuttaget ( om det är det jag ser på bilden thinking ) som inte stämmer om det är en 87a med systemet LH2,2.

Skapat av AndersF den 13-10-2015 10:33
#10

Lamda sonden sitter i avgasröret precis under grenröret på denna, borde den inte sitta längre bak?

Skapat av Sladdaren den 13-10-2015 10:44
#11

AndersF skrev:

Lamda sonden sitter i avgasröret precis under grenröret på denna, borde den inte sitta längre bak?

Lambda sonden flyttade dem inte på förens på dem tidiga 89 modellerna alltså dem som kallas 88b. Innan dess så sitter dem precis under grenröretjapp

Skapat av Indalsman den 06-12-2015 11:24
#12

Troligtvis en B230F med LH 2.4 insprutning. Men i en 87a? Har du kollat chassinummer mot reg papper? Har du kodat av chassinumret för att verifiera att det är en 87a?

Varför skulle nån böka på och byta från LH 2.2 till 2.4 för att bara köra en vanlig F motor?? Mycke arbete för ingenting enligt mig.