#1
Får nog ta denna guide i 2 delar. Ska försöka att visa med bilder och förklara så bra som jag kan i text
.
Relät som jag använde till detta hade 5 kontakter. På varje kontakt står det en siffra. Dessa siffror har betydelsen enligt nedan.
30 - kopplas till batteriets pluspol med en säkring mellan pluspolen och reläanslutningen.
85 - kopplas till jord (-). Alltså ren metall nånstans på karossen.
86 - manöverspänning (+).
87 - Lampornas + pol ska kopplas till denna (+)
87a - Den sista kontakten på reläet använde jag aldrig. Här kopplade jag in bara en skyddad kontakt.
(Om du har andra siffror på relä eller strömbrytare kan du hitta anslutningsbeteckningar här )
https://dl.dropboxusercontent.com/s/j...NINGAR.pdf
Dimljuset vi ska installera är dessa artikelnr på biltema
42137
Eftersom jag inte ska ha dimljusen stående utan istället montera dessa under kofångaren så måste insatsen vridas om. Detta eftersom dräneringshålet sitter uppåt. Börja med att skruva av sidoskruvarna.
Nu ser du att dräneringshålet sitter uppåt. I detta fall vill jag inte ha det så därför att dessa dimljus ska montera under kofångaren.
Nu slipper man ha dimljusen som akvarium
Dimljusen är förkopplade med 1 minuskabel (jord) och 1 pluskabel.
Strömbrytare eller knapp i panelen
Nu kan vi titta var nånstans vi vill ha strömbrytaren eller knappen för dimljusen. I paketet ingår det en knapp. Dock så passar inte denna knapp i Volvons knapp panel. Jag hade en annan knapp panel sen tidigare, så jag tog ur en knapp som jag vet passar direkt i knapp panelen på Röda faran.
VIKTIGT Ifall du har denna guide med dig ut i bilen, så börjar du med att koppla ur minus kabeln på batteriet.
Baksidan av denna knapp har 3 kontakter med småsiffror och symboler som märker ut hur du ska koppla. Nr 31 Är knappen jord anslutning, även en kontakt med + som ska anslutas till siffra 86 på reläet.
Symbolen S är till manöverspänning. I denna guide använder jag manöverspänning från tändningen. Då vet jag att när tändningen slås av så stänger även dimljusen av sig själv ifall man glömmer. Nu har vi kopplat färdigt knappen
För att fästa knappen i panelen så måste du lossa på denna från bilen med en mejsel. Ploppa ut en svart lucka från panelen så har du hålet för knappen redan klart. Ska du använda knappen som följer med paketet så lär du borra och skruva hål för denna. Men som sagt i denna guide använder vi en annan knapp från en Volvo panel, då passar det utan borr och skruv.
Ta hjälp av en mejsel och bänd försiktigt ut clipsen som håller panelen.
Ploppa ut den svarta luckan. så är hålet klart för knappen.
Fastsättning av dimljusen
Vill juh ha dimljusen under stötfångaren. Så här.
Får bli det innersta hålet.
Hålet var inte tillräckligt tjockt för att dimljus bulten skulle komma igenom, så fram med borren och gör hålet lite lite större.
Så nu går den igenom.
Nu är det lite bökigt att få bulten att låta bli och hamna ner i insatsen. Så jag tog hjälp av en tejp bit som höll i bulten medans man fick upp den genom hålet.
Så därja. rikta dimljusen så pass att du inte kommer blända mötande trafik.
Nu ska vi få in plus och minuskabeln bakom stötfångaren.
Då får vi ta hjälp av borren igen. Gör så litet hål som möjligt för att du ska få igenom kablarna.
Så där jah. Nu finns kontakterna på baksidan.
Nu kan vi koppla in plus och minus på dimljusen bakom stötfångaren. Dessa kablar där vit är + och svart är jord.
Kan vara smidigt att lossa på grillen för att komma åt och ansluta kablarna till dimljusen och även snygga till kablarna efteråt.
Dimljusens jord punkt fäste jag i denna plint. Om plinten ser rostig och smutsig ut så gör självklart rent denna när du ändå är igång.
Då ska vi koppla dimljusets + kabel till reläet. Kabeln som gäller är kopplat med säkring i paketet. Denna ska anslutas till siffra 87 på reläet.
Nu kan du tillverka en kabel som ska anslutas från batteriets pluspol till nr 30 på reläet. Glöm inte säkringen mellan batteriet och reläet.
Gör även en jord kabel från reläet nr 85 till denna jordplint.
Under arbetets gång kommer du naturligtvis får förlänga visa kablar. Dem kablar som följer med dimljusen är alltför korta. Men nu ska allt vara ikopplat och dax för test
.
Jajemen det lyser fint detta. Kom ihåg att inte köra med halvljuset samtidigt som dimljusen då detta kan bli surt för plånboken om du möter farbror blå och även kan orsaka arga medtrafikanter
Kommentera gärna och komplettera denna guide.
Lite andra bilder som kan komma tillhands.
Inkoppling av knappen, måste man fälla ner denna hylla
Bakom diagnosutaget på denna bild ser du gummipluggarna. Dessa kan du klippa av toppen på så du kommer igenom med kablarna till knappen.
Nu får man in en kabel lätt till kupen
Lyser fint detta