Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Frågor om b230k
Skapat av
terry den 27-04-2015 08:55
#1
hej har nyss köpt en 740 med b230k 28000 mil går jätte fint i låda och motor och har läst att dom flesta har problem med sina förgasare då behöver inte höra det
nån som Har haft en b230k som inte har krångla? Sen funkar inte tämpmätarn men hittar ingen givare som passar b230k den som ska sitta på toppen till vattentemp nån som vet vilken som passar? Sen har jag beställt kamremsats och undra om det är samma sätt att byta som på dom som dom andra b230 motorerna såg jag har 2 remmar vid fläkten inte 1 som jag sätt på dom andra tänkte byta dom med när jag endå håller på och genorater remmen. Tacksam för svar dom som vet inte tror
#2
Välkommen till forumet
Tänkte på tempgivaren ifall du provat att bara rengöra kontakten till den. Har själv haft en B230K förut och den fick jag trixa med kablarna till tempmätaren.
Skapat av
terry den 27-04-2015 21:16
#3
Tackar
Tog lös kontakten och smörjde och så utan nått hände. Innan det gick den upp ibland en bitt men dig rätt snabbt igen hände några gånger
#4
Denna tempgivare är juh den som borde passa
http://www.skruvat.se/Kylvatsketemper...11689.aspx. Du kan nog knappa in ditt regnummer på sidan oxå för att vara helt säker. Men denna är vanligast till 7/900 serien.
Vad gäller dem 2 remmarna så har du generatorrem och en som går till servopumpen. Dem är juh bara byta om dem känns slitna och torra.
.
Jag bytte topplockspackning och samtidigt kamrem på min 230K och det var precis som att byta som på min B230F och B230E
//Flyttar tråd till Motor med tillhörande system
sadmin
Skapat av
terry den 28-04-2015 08:40
#5
Kolla med mitt reg nr och passa inte det som är så konstigt passa 740 men inte b230k motorn
tack för svaren
Skapat av
terry den 28-04-2015 08:42
#6
Kolla igen och denna passa såg det ut som tackar
#7
Nu kostar en sån här tempgivare ca 400 :-. Är man lite osäker ifall den fungerar så kan man testa denna.
En liten miniguide på hur man mäter motståndet ohm på givaren
Detta gäller modeller efter år 1987
1. Skruva loss temperaturgivare
2. Värm upp vatten till 60 grader
3. Sänk ner givaren och mät motståndet. Det ska visa 560 ohm
4. värm upp vattnet till 90 grader och sänk ner givaren. Det ska nu visa motståndet 206 ohm
5. Koka upp vattnet till 100 grader och sänk ner givare. Det ska nu visa motståndet 153 ohm
Lägger till även kontrollsiffror på temperaturgivaren om man har modeller före 1987
1. 60 grader ska visa motståndet 217 ohm. Siffran kan pendla mellan 182 och 252 ohm
2. 90 grader ska visa motståndet 87 ohm. Siffran kan pendla mellan 72 och 102 ohm
3. 100 grader ska visa motståndet 67 ohm. Siffran kan pendla mellan 56 och 78 ohm
Har även en länk som visar hur du byter kamrem och kontrollerar märkningen på B230
http://faq.thasaint.com/kamremsbyte/mremsbyte/
Skapat av
terry den 28-04-2015 15:25
#8
Tack för bra svar och trevlig bemötande alltid lika kul med trevliga svar
Skapat av
terry den 28-04-2015 17:48
#9
Bara en sista sak min givare ser inte ut så där utan har en kabel på 1 dm innan kontaken
Skapat av
terry den 28-04-2015 19:55
#10
Och vilken verktyg kan man använda för hålla fast den dör muttern och hur får jag lös det när vi ska byta kamrem den där som är lite spec
#11
terry skrev:
Och vilken verktyg kan man använda för hålla fast den dör muttern och hur får jag lös det när vi ska byta kamrem den där som är lite spec
Jag har då aldrig behövt några special verktyg för att byta kamrem
. Det som jag glömde var att sätta in en spik i hålet för att hålla fjädern på plats till spännaren. Det blev lite klurigt innan jag lyckades få tillbaka fjädern så pass mycket att jag kunde få in spiken där. Du ska inte behöva några special verktyg för att byta kamremmen
En kabel innan kontakten på tempsensorn?. Har du möjlighet och kan posta en bild på denna ?
Skapat av
terry den 28-04-2015 23:32
#12
Stog nån stans att det var svårt att få bort den muttern MB skulle göra på nått spec sätt! Hur posta man bilder? Är en guld grej som sitter i toppen vid andra cylindern från fronten sen en DM kontakt sen hen kontakt som sitter i en annan kontakt likadan fattning som givarn på skruvad.se hona hanne :/
#13
terry skrev:
Stog nån stans att det var svårt att få bort den muttern MB skulle göra på nått spec sätt! Hur posta man bilder? Är en guld grej som sitter i toppen vid andra cylindern från fronten sen en DM kontakt sen hen kontakt som sitter i en annan kontakt likadan fattning som givarn på skruvad.se hona hanne :/
Får hoppas nån fler kan ge dig tips om kamremsbytet
.
Värmesensorn skulle vara fint att få en bild på. Här kan du hitta lite kort info / guide hur du lägger upp bilder på forumet
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ead_id=211. Tycker du det verkar krångligt så kan du maila en bild till mig så lägger jag upp den i tråden info@volvosweden.se
Skapat av
terry den 29-04-2015 13:39
#14
Ett problem skulle försöka få loss tempgivarn men då gick knackgivarn sönder den svara plasten sprack måste jag byta den så fort som möjligt går det köra bilen?
#15
terry skrev:
Stog nån stans att det var svårt att få bort den muttern MB skulle göra på nått spec sätt! Hur posta man bilder? Är en guld grej som sitter i toppen vid andra cylindern från fronten sen en DM kontakt sen hen kontakt som sitter i en annan kontakt likadan fattning som givarn på skruvad.se hona hanne :/
Givarna kan sitta bra hårt. Är nog ganska vanligt att det finns risk att man slinter med verktyget i annat fel skadar muttern till givaren.
Lägger upp bilden som du skickade ifall någon känner igen givaren på en b230k. Du kanske har lust att skicka en bild till när du fått loss den
Skapat av
terry den 29-04-2015 16:48
#16
Nått väldigt konstigt hände idag som sagt gick knackgivarn paj och den var i dåligt skick så nör jag for till skroten gick bilen mycket piggare en innan då givarn satt där och starkare sen hitta jag bara en b230f på skroten så tog en givare från den endå på tro att det är samma på alla b230 motorer montera nya när jag kom hem går lika pigg som att köra utan men lite mer ojämn på tomgång så min fråga är funkar den givarn från f motorn till min k? Sen när jag for till pappa innan skroten funka tempgivarn hela vägen tills jag stängde av motorn sen när jag starta var den helt död igen ? Tips på vad man kan göra ? Har rengjord kontakten
Skapat av
terry den 01-05-2015 08:43
#17
Bytt tändstift och knacksdbsorn drog 1 liter milen innan blandkörning nu drog den 0,85
#18
terry skrev:
Bytt tändstift och knacksdbsorn drog 1 liter milen innan blandkörning nu drog den 0,85
En vanlig service på bilen kan spara en hel del bensin
. Har du bytt olja, oljefilter och luftfilter ?. Lyckades du byta tempgivaren, funkade den du hittade på skroten ?. Det kan juh oxå vara nått fel på tempmätaren att den glappar.
Skapat av
terry den 01-05-2015 12:05
#19
Fick aldrig lös den innan knacksensorn paja så fixa den först bilen går bra med den nya från skroten men är från en b230f så vet inte skillnad men bilen går mycket bättre nu en innan då den gamla satt där och den hade smält lite därför den gick av så lätt. Den gick bättre helt utan knacksensorn det som är så konstigt ! Enda skillnad är att den går lite ojämnare på tomgången med den nya en helt utan
Skapat av
terry den 01-05-2015 12:06
#20
Oljan är jätte fin ska byta luftfilter snart oljan byter jag till vintern då den är ljus och fin