#1
Volvosweden ska försöka samla lite info om dessa modeller. Vad ska man titta på när man ska köpa en Volvo 7/900. Vilka är dem vanligaste felen på Volvo 7/900!. Vad och vart ska man undersöka extra noga innan köpet!?.
Fyll jätte gärna på med era erfarenheter när det gäller dessa modeller.
Jag har ägt ett par stycken av 740 GL modellen. Några fel som jag kan tipsa om direkt som är vanliga på dessa modeller är.
*Tankmätaren ( alltid alltid trasig )
*Hängande innertak
Rost finns juh på dessa modeller då dem börjar bli till åren. Men att knacka och kontrollera lite extra på dessa ställen.
*Batterilådan
*Under kylarvätska behållaren
*Passagerar och förar golvet
*Rambenet vid länkarmsstagskonsollen ( bild:
https://dl.dropboxusercontent.com/s/z...m_2818.jpg )
*Signalhornet och dess kontakter sitter på ett utsatt ställe på dessa modeller. Dessa sitter under / bakom frontspoilern.
*Området kring sidoblinkers som sitter på framskärmarna. Samt förarsidans framskärm.
Förgasar modellen på K-motorn är knepig. Knappt så Volvo vill veta av denna modell. Knackningar eller knack ljud i motorn lär du se upp med.
Rent allmänt som gäller på alla bilar som gått 25-30.000 mil så har jag haft otur med topplockspackning eller att toppen varit skev och oljestickan varit utblandad med kylarvatten. Så att kontrollera oljestickan är rutin när det gäller begagnade bilar.
I hörnen på kombi modellerna verkar det vara vanligt för rost uppkomst. Inget allvarligt men inte så skojigt när man väl upptäcker detta. Så det kanske är en bonus sak man kan kolla upp om man tittar på en begagnad 745/945 om man ska köpa. Dessa hörn
https://s25.postimg.cc/ncbkh5aj3/SAM_...M_4508.jpg.
https://s25.postimg.cc/am7c422kv/Sam_...m_4509.jpg. Har haft en herrgårdsvagn tidigare som hade hål rakt in på bägge sidor.
#3
Hittade en begagnat test på
Volvo 940 som tidningen vi bilägare publicerade år 2007. Här tar dem upp dem vanligaste felen på dessa modeller. Så här beskriver dem problem som har rapporterats mest.
Det allvarligaste felet är
oljeläckage från motorn. Om bilen inte servats rätt kan oljan sätta igen vevhusventilationen. Har bilen en lättrycksturbo är det den som rasar först. Ett turbohaveri kan kosta 11 000 till 12 000 kr.
Problem med
vevhusventilationen kan i sällsynta fall leda till motorhaveri. Vanligare är dock att det blir ett övertryck i motorn, som då läcker ut olja till packboxarna. Att byta packboxar kostar oftast 2 500-3 500 kr.
Läckande värmepaket förekommer. Tydliga tecken är om bilen tappar kylvatten, får blöta mattor eller luktar illa i kupén. Ett byte kostar cirka 6 000 kr.
Kopplingen är det en del 940-ägare som klagar på. Det kan handla om exemplar där ägaren slirat på kopplingen så att lamellerna tagit stryk.
Bakhjulsdrift och stark motor har gjort 940 till en populär dragbil. Fast tester har visat att
bakfjädringen är i mjukaste laget. Drar du ofta tunga släp bör du se till att förstärka fjädringen eller montera nivåreglering.
Volvo 940-serien fick en fyra i rostbetyg 1998. Rostrisk på sikt är det för
domkraftsfästet fram, skarvar i batterihyllan och reservhjulsbaljan.
Hela testet hittas här
http://www.vibilagare.se/test/begbil/...-940-12571