#1
Projektet med denna är att fixa bromsar. Vid färd så blir bromsarna så varma att det börjar ryka och lukta bränt. Denna var inne på verkstad för 2 veckor sedan och hade problem med höger frambroms. Verkstaden lyckades massera upp oket och notan gick på ca 1000:- för arbete.
Mekanikerna som gjorde denna bromsarbete tipsade om att man kanske inom snar framtid skulle behöva byta oket. Och med arbete + ett OK skulle detta kosta runt 2500:-
Veckan efter att det högra oket fixades av verkstaden så började vänstra frambromsen att strula och bli varmt och ryka. Och det som verkstaden gjorde för 1000:- alltså att massera oken ska vi nu göra på denna vänstra sida. Att tillägga är att den högra sidan har fungerat bra ända sen den hämtades från verkstan.
Jo, vid kontroll av vad ett nytt eller utbytes ok kostar till denna modell så ligger det mellan 1000 kr. Skiljer inte alls mycket mellan ett nytt eller beg. Lite bilder
Mercedes B170 - 07
Av med hjulet, Oket sitter helt fast. Får banka med hammare så det blir lite rörelse på det.
Beläggen har inte slitits ojämt
. Här har jag oxå lossat på den övre glidbulten/pinnen. Denna ska rengöras och smörjas in med ny silikonfett.
Gummiskyddet för glidpinnarna. Smörjas in med silikon.
En av 2 glidpinnar rengjord.
Rengjord och nysmörjd. Borde glida lite bättre där nu
Rengöra och spraya rostlösning och krypolja på kolven och massera kolven. Bad ägaren att trycka på bromsen några gånger. (TRYCK INTE UT KOLVEN FÖR MYCKET ). Skruva tillbaka kolven igen eller pressa in kolven igen och låt ägaren bromsa ut kolven åter igen. Upprepa denna procedur ett par gånger tills kolven känns som den glider ut och in fint.
. Nu behövde inte vi massera så många gånger eftersom kolven kändes i bra form.
Clipsen rengjordes där beläggen ska glida i spåren. Lite kopparpasta smörjdes på där beläggen ligger i spåren.
Nu är allt rengjord och nysmörjt och kolven är masserad. Blev lite mer rörelse på grejerna nu efteråt
. Får hoppas detta hjälper ett tag.
#2
Väldans mycket problem med bromsar på denna.
.
Idag byte av bakre bromsbelägg på denna Mercedes Benz B170. Bilprovningen såg att det inte var mycket kvar av dem gamla. Kommer troligtvis behövas bytas oket fram på vänster sida. Min tidigare massering av kolven på vänster sida fram har fungerat nästan 1 år
För att lossa oket lossar du på en övre och den undre skruv
Den undre skruven som håller oket.
Göra rent glidclipsen.
Ta loss oket och dem gamla beläggen.
Var inte mycket kvar av dem gamla beläggen.
Innan du kan montera dem nya beläggen måste bromskolven in en bit i oket. Så här gör jag.
Nu är dem 4 beläggen bytta.