#1
Hej!
Är ny här på detta forum. Vet inte om man kan kalla detta för projekt längre då jag haft den några år nu och det mesta är klart.
Lägger i alla fall upp lite fakta och bilder på bilen.
Bil:
* Volvo 945 Classic -98, solid vit nr: 189.
Motor: B230FK (rak 4cyl turbo på 2,3liter)
* Oljesprut under kolvar.
* Toppen riktplanad 0,2mm.
* BSR steg 3 Chip.
* BSR Wastegate-klocka.
* ATM reglerventil för laddtryck 0,9 bar.
* Forge motorsport återcirkulerade dumpventil.
* do88 2,5" tryckrör.
* 2,5" Downpipe.
* 2,5" högflödes sportkat.
* BSR 2,5" fullflödessystem.
* BSR Optiflow filteravskärmning.
* ITG öppet luftfilter, 76mm anslutning, flödar till 300hk.
* Ny Volvo Intercooler. (Samma som till 940TDI)
* do88 svarta silikonslangar. (Insug, tryck, vacuum, vevhus, bromsservo & kyl)
* Vevhusventilation modifierad.
* 87* termostat.
* Magnecor Electrosport 80 8,0mm silikontändkablar med värmestrumpor.
* Tändstift: NGK BPR7ES.
* Huvudbrytare batteri.
Effekt:
* 200hk+
Vridmoment:
* 330Nm+
Transmission:
* AW 03-71L. (Mod. 120 88 31)
* Extra 13 raders oljekylare från Volvo/Setrab.
* 1031 axel, 3,73:1 utväxling.
Chassi:
* Fjäderbensstag (VOC) från SAM.
* Chassistag mellan länkarmsstagens konsoller. (Ambulansstag)
* Långa (396mm) (VOC) länkarmsstag med polybussningar.
* Förstärknings (960) stag till länkarmsinfästningar.
* Justerbara stabilisatorstag med uniball och polybussningar. (10mm kortade)
* Krängningshämmare fram: 22,0
mm (ny från Volvo) med polybussningar.
* Stötdämpare fram: Bilstein B8 Sprint. (34-030 677/P36-3067)
* Fjädrar fram: Lesjöfors Sport.
* Krängningshämmare bak: 16,0
mm (ny från Volvo) med nya konsoller och bultar.
* Stötdämpare bak: Bilstein B8 Sprint (24-022 033/P36-2203).
* Fjädrar bak: Lesjöfors Sport.
* Genomslagsgummi bak: Korta från 944.
* Justerbart panhardstag med polybussningar.
Bromsar:
* Skivor fram: Slitsade Brembo.
* Ok fram: Volvo original. ("Jumbo"-oket)
* Belägg fram: TarOx High Performance.
* Skivor bak: Volvo original.
* Ok bak: Volvo original.
* Belägg bak: TarOx High Performance.
Fälgar:
* Volvo Galaxy 7x16".
* JR smidda racinghjulmuttrar.
Däck:
* 205/55-16".
Invändigt:
* Laddtrycksmätare. (VDO)
* Oljetrycksmätare. (VDO)
* Voltmätare. (Ansmann)
* Givare med varningslampa för låg kylvätskenivå.
* OMP axelkuddar till bälten.
* OMP FIA godkänd brandsläckare.
* BSR tygmattor.
* Armstöd med mugghållare.
Utvändigt:
* Addonspoiler fram.
* Lackat bakre insynsskydd.
* Stänkskydd.
* V90-baktorkare.
* OMP FIA godkänd bogserögla bak.
Lite relativt nytagna bilder på bilen: (2011)
Min målsättning är att hålla bilen så original som möjligt, bara lite minde förändringar angående prestanda och väghållning.
Sedan vad gäller utseendet, så blir det inga större förändringar från originalet.
Skall göra/Har gjort:
*(x) Monterat lastgaller.
*(x) Bytt alla kylarslangar.
*(x) Bytt vattenpump.
*(x) Bytt dämpare till bakluckan.
*(x) Monterat "ambulansstag".
*(x) Monterat stänkskydd fram och bak.
*(x) Bytt nedre "byttan" på luftfilterburken, tagit upp hål för en extra tratt och monterat förfilter.
*(x) Monterat VDO laddtrycksmätare.
*(x) Monterat Volvos/Setrab extra oljekylare till automatlådan.
*(x) Fått gjord hel rostskyddsbehandling på Volvo (Tuff cote Dinol), underrede + hålrum.
*(x) Plockat ner sumpen på automatlådan, rengjort filter och magneter, bytt sumppackning och därefter sköljt i genom
hela systemet med ny automatlådeolja, och sedan fyllt på ny olja.
*(x) Monterat värmeskydd vid turbon.
*(x) Köpt nya 16" Galaxy fälgar med 225/50-16 Yokohama.
*(x) Montera fjäderbensstag från SAM. (Samma som används i VOC och Rally-Nationella klassen)
*(x) Byta vänster sidospegel. (Har ärgat).
*(x) Smörja skinnet på sätena med skinninpregnering.
*(x) Byta oljefällan. (Är inte stopp, men känns lite bättre om den är helt ren)
*(x) Montera V90 baktorkare.
*(x) Byta slangar till oljekylaren vid oljefiltret.
*(x) Byta packboxar fram på motorn.
*(x) Byta o-ring och pakning på oljeretur från turbo.
*(x) Byta alla vacuumslangar till Samco svarta silikonslangar.
*(x) Byta tryckslangar mot Samco svarta silikon.
*(x) Justera kickdownwiren rätt.
*(x) Chippa & höja laddet. (BSR steg 175hk)
*(x) Lackera tryckrören vita.
*(x) Montera Addonläpp (Få omlackad innan montering.)
*(x) Nya lister runt framrutan.
*(x) 2,5" avgassystem med 2,5" sportkat.
*(x) Byta armar på strålkastartorkare.
*(x) Montera högtalare i instrumentbrädan.
*(x) Byta olja i bakaxel.
*(x) Byta bromsskivor.
*(x) Måla bromsok.
*(x) Byta "skyddsplåten" under motorn.
*(x) Byta toppackning, toppbultar, avgaspackning och insugspackning samt riktplana toppen.
*(x) Byta BTR.
*(x) Byta alla slangklämmor i motorrum mot rostfria.
*(x) Byta fram och sidoblinker till nya original.
*(x) Byta bakljusen mot nya original.
*(x) Få bakre insynsskydd lackerat (det under stötfångaren).
*(x) Montera VDO oljetrycksmätare 0-5bar.
*(x) Ny rutgrill med kromsarg. (2011-06-28)
*(x) Ny kylare. (2011-12-16)
*(x) Ny Intercooler. (2011-12-26)
*(x) Nytt kretskort till instrumenthuset. (2012-03-05)
*(x) Rostskyddsbehandling av balkar-hålrum, bottenplatta och dörrar-hålrum. (2012-03-18) (Helbehandling gjordes i December 2007)
*(x) Byta bromsvätska. (2012-07-26/20.335mil)
*(x) Ny 22
mm Volvo krängningshämmare, stabilisatorstag, polybussningar och monteringsdetaljer fram. (2012-10-27)
Förövrigt gäller bara att byta ut saker som slits efterhand, och kanske några små förändringar.