#1
Hej. Jag har en Volvo V70 2001 2,4lit Automat 140 Hk utan turbo som visar följande text i färddatorfönstet: "Startspärrad försök igen"..
Första gången det dök upp försvann larmet efter en fisketur på 2 timmar. Ungefär samma sak hände sedan 2 gånger till innan det vart totalstopp. Nu står det som ovan hela tiden.
Vad är nu detta!?!?! Ska det vara så här på moderna bilar? Tänk om det varit vinter och jag befunnit mig i obygder. Då hade man fått frysa ihjäl. Bara för att elektoniken kan få bestämma om bilfan ska gå att starta. HELSJUKT.
Har fått några tipps av bekanta men utan framgång. Jag bytte batteri i nycklarna som någon sa jag skulle göra....ingen skillnad. Laddade bilbatteriet ifall det var för låg spänning i det, som en annan sa jag skulle.
En granne hade ett diagnosverktyg (kallade han det) som han kopplade in och kunde avläsa alla larm i databoxen med. Inga larm som tydde på några egentliga fel överhuvud taget.
Därefter var jag till Volvo och frågade vad dom trodde, eftersom jag ju måste bogsera bilen dit tänkte jag att om det går vill jag läsa detta själv. Men till min förvåning hade dom inte en AAAning om vad det kunde vara. Kan möjligen bero på att det är semestertider och killen (verkarn) jag snackade med verkade totalt ointresserad. Han upplyste om väntetid på flera veckor. Tack som faaan tänkte jag.
Alltså undrar jag nu om någon varit med om detta och har lust att delge mig vad som var fel och hur detta kan fixas.
Svar:
Tack för tippset. Problemet löst tack vara dig och reservdelsförsäljarentummen upp 2.
Däremot hade jag ingen som helst nytta av volvoverksatn för dom hade "INGEN ANING"!?!? och ca 2 veckors väntetid. Pucko (Helsopigt kunnande men förståelig väntetid i semestertider.)
Det var Antennringen (den heter så) runt tändningslåset. Kostade 384 kr tog 10 minuter att byta när man nu gissade att det var den eftersom det inte hjälpte att byta batteri till nyckeln. Ingen programering eller nått, bara starta å köra. Det är så det ska vara.
Nu funderar jag alvarligt på att köpa en Taunus 17m -64, som var min första och nästan outslitliga bil, för på den finns det ingen jä..la elektronisk skiit som förbjuder mig att starta min annars felfria bil. Kan ju inte längre lita på att jag kommer hem även om det inte är något riktigt fel på bilen längre. HUR kan det få finnas dyliga skitfinesser!?!?!?
Visst stödskydd i all ära, men bilen ska väl för f.n alltid kunna startas av ägaren. Farväl Volvo Angry och alla andra nyare bilar.