#3
Oj vad kul med en väldigt gammal 740 från 84, dem börjar bli riktigt ovanliga
.
Jag är ganska säker på att vi har informationen nånstans här på forumet som förklarar hur du mäter givaren i bakaxeln.
Det finns 2 olika tillverkare av instrumentpanel och nu kommer jag inte ihåg på rak arm vilken som var mest strul med, men lödningar som släpper är känt problem på hastighetsmätares kluster.
Trippmätaren är helt klart det kända kugghjulet som orsakar att den inte fungerar. Ska försöka ge dig några länkar här i felsökningstråden.
Fixa trasig tripp och vägmätare på Volvo 740 modellerna.
https://www.volvosweden.se/articles.p...cle_id=258
Laga trasig hastighetsmätare på Volvo 700 serien (Engelska)
https://www.volvosweden.se/downloads....load_id=72
Lägger en länk till även för dem som vill veta hur man demonterar mätarna i instrumentpanelen på Volvo 740 och tidiga 940 modellerna.
https://www.volvosweden.se/articles.p...cle_id=239
En guide hur du felsöker och byter ut läckande kondensatorer på Yazaki hastighetsmätare. Även ett kopplingsschema finns i denna guide.
https://www.volvosweden.se/articles.p...cle_id=520
Hittar inte på guiden hur man mäter hastighetsgivaren i bakaxeln men vet att forumet ska ha den. Om du letar ett tag så kommer du hitta den
. Lägger med en liten kort guide på ett fel som kan dyka upp i bakaxel givaren.
https://www.volvosweden.se/articles.p...cle_id=451
#6
Lyckades att lösa problemet med hastighetsmätaren. Det var ett väldigt enkel fel och detta var att det fattades en skruv som skulle gå till jorden.
Dock så kollade jag inte på varvmätaren men glömde skriva att den är lite konstig för att om man är ute och kör i ca 2-3 timmar så hoppar den igång och sen när man stängt av bilen så slutar den funka när man startar den igen