#1
Efter nedslag på CO2 - utsläpp i besiktning.
Volvo V70, 98 års modell
Verkstaden sade att program som styr Lambdasonden , som i sin tur styr CO utsläppet lär inte längre tillverkas av Bosch enligt en bilverkstad, i Enköping .Volvo brukar skaffa reservdelar från styrprogrammet är kodat (individuell för varje bil - och ett sådant program kan inte omkodas enligt vad bilverkstaden i Mora påstår) Svårt att tänka sig att Volvo köper grejor som inte kan omprogrameras! eller att Bosch tillverkar dylika.
Vilket är ert råd för att klara av CO2-halterna och besiktningen i detta fall?
Med vänlig hälsning
#2
Det med CO utsläppen är lite kluriga. Det är inte så att man har nån utsläpps provare hemma i lådan som skräpar heller
. Har haft flera bilar med CO utsläppen som inte klarar detta på bilprovningen. Ett par av dem gick inte att åtgärda utan att byta motor. Det vanligaste man kan göra är
1. Gör service på bilen. Byt olja, oljefilter, tändstift, luftfilter. Kan även vara defekta tändspolar.
2. Kan vara nån lambdasond, syresensor som är trasig eller att kontakten, kabeln är skadad.
3. Vevhusventilationen kan vara igensatt.
4. Katalysatorn kan vara trasig eller att du har ett läckage i avgassystem.
5. Finns några som även tipsar om E85 i bensintanken (ej provat själv).
Alla punkter från 1-4 finns guider på här
http://www.youtube.com/@VolvoswedenSevoswedenSe