Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Livsfarlig v50 som dör på vägen

Skapat av Victor1 den 12-07-2024 15:27
#1

Hej!

Jag har en Volvo V50 2.0 D Powershift Kinetic Euro 4, från 2010. Har haft den i 4 månader.

Den har börjat dö sporadiskt under körning enligt följande:
1. Varningsmeddelande om ABS-systemet visas och ikoner för ABS, anti-sladd och motor tänds upp.
2. Samma sekund dör motorn, men strömmen är fortfarande på
3. Man får stanna vid sidan av vägen, vilket är livsfarligt vid fel tillfälle

Första gången detta hände startade den direkt med nyckeln som vanligt, och jag körde iväg.

Andra gången gick det inte att vrida nyckeln till 0 så nyckeln satt fast i låset. Växellådan var låst på D. Försökte man starta lät det inget startljud utan motorn var helt död. Bogserades till verkstad där den står idag sedan en vecka.

Mekanikern på verkstaden lyckades starta bilen med startkablar. Han kan inte tyda några felkoder eftersom det tydligen spammas felkoder när en bil dör på detta vis. Han lyckas inte återskapa felet: har testkört många mil och hettat upp den ordentligt, och även utsatt den för fukt (genom regn). Han misstänker generatorn eller styrsystemet men har inga fakta, eftersom testerna han gjort inte visar några fel, och han vill inte byta några delar i blindo.

Någon som har varit med om något liknande eller har några tips?

Stort tack på förhand,
Victor

Skapat av Sladdaren den 13-07-2024 11:32
#2

Generatorn är rätt enkel att testa om den är ok. Den ska ladda lite över 14 volt när bilen är igång. Att verkstan fick den att starta med startkablar tyder ändå på att batteriet har tappat spänningen och är urladdat. När bilen stannar pga. för dålig spänning så brukar sensorer och (datorboxen, ecm) få epileptiska anfall och tända alla möjliga varningslampor. Jag tänkte på om du ändå kan utesluta batteriet och laddningen så är detta enklaste i denna felsökning.

Är det motorstyrsystemet som bråkar så är detta en mer tidskrävande process innan man hittar felet. Det kan vara allt från A till Ö och fukt i en kontakt till att själva motor styrboxen har en dålig lödningspunkt. Jag tycker du börjar med att utesluta generatorn och batteriet först. Kommer du på några mer beteenden som bilen gör när detta fel kommer så fyll gärna på här i tråden.