Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Anliggande bromsar trots nya pryls Volvo S90-97 - Löst .
Skapat av
jcap den 06-09-2023 16:06
#1
Tja.
Har en S90 1997.
Fick 2:a på bes ang beläggen vänster bak hade för lite kött kvar.
Hur som köpte en sats nya belägg och bytte på båda sidor.
När jag åkt hem från garaget ca 1 mil så var vänstersidan varm satan och fräste bra när man hällde på lite vatten.
Efter ett par vändor till garaget så har jag gjort följande:
Nytt OK.
Ny bromsslang.
Nya glidpinnar med fetta.
Luftat vänster sidan.
Men problemet kvarstår?! Verkar gå bra i början men efter man kört/använt bromsen lite så känner man att bilen går segare och att det "wajinar" när man bromsar pga att skivan är varm.
När jag köpte bilen så låg det på vänster bak också men försvann efter några mil men det var ju inte mycke kvar av beläggen så fick ju byta dem.
Trodde först att bromsslangen va kass så bytte den, sen OK. Men det verkar ligga på efter man kört lite endå.
Höger sidan bak är normal ljummen när man känner.
Kan tycka att båda sidor fram är lite kärva men de va inget som de sa nått om på Bess iaf.
Kan ju va läge o smörja upp / se över dem med men känner att jag vill ha bukt på vänster bak först.
Nån som har något tips på vad jag ska testa i nästa steg?
#2
Jag skulle då misstänka att bromsoks hållarens spår för bromsbeläggen är rostiga eller att glidspåren har evolvat nån slags rosthöjning precis där. Du hade bytt glidpinnar, det hade nog varit min första gissning för jag har råkat ut för samma sak när glidpinnarna var helt torra. Men som sagt kolla bromsokshållaren, dessa kan se riktigt illa ut och kan orsaka att beläggen inte glider nått vidare
. Lycka till och hoppas vi får vet om du löste problemet.
Skapat av
jcap den 11-09-2023 21:24
#3
Tack för tipset. Var ute idag och körde igenom alla bromsar, luftat allt. Gick fint som fan efter men när jag kom in till stan igen ( ca 2 mil) så nog fan låg det på igen.
Ska kolla upp okhållaren i morgon.
Redigerat av
jcap den 01-01-1970 01:00
#4
jcap skrev:
Tack för tipset. Var ute idag och körde igenom alla bromsar, luftat allt. Gick fint som fan efter men när jag kom in till stan igen ( ca 2 mil) så nog fan låg det på igen.
Ska kolla upp okhållaren i morgon.
Javisst
. Kontrollera så bromsbeläggen kan glida fint över glidytorna på bromsokshållaren. Det måste vara den som är boven i detta kan jag tycka eftersom du kollat och bytt ut så mycket annat. Låt oss veta hur det går
.
Skapat av
jcap den 15-09-2023 15:30
#5
Så va ute och plocka bort OKhållaren. Gjorde rent den till bästa förmåga.
Bild:
Satte tillbaka gamla glidbultarna i felsökningssyfte förra gången jag va på o pilla.
La på fint lager med kopparpasta på ytan där beläggen ligger i mot.
Enda jag kan notera nu och det har det nog alltid varit är att Glidbultarna glider lätt men de glider ut/in olika om det nu har nån betydelse.
Men allt detta var förgäves då högersidan låg på ändå när jag kom hem från garaget...
Har inte lust och "felsöka" mer med en ny OKhållare, skulle ju kunda göra en switcharoo och låna vänster sidan, men pillar ogärna där då det fungerar fint på den sidan hehe..
#6
Du har säkert kollat också så glidbultarna är raka så dem inte fått sig nån smäll.
#7
Antingen brukar någon kolv sitta, eller så sitter glidpinnarna fast.
Men du kar ju åtgärdat detta eller bytt vad jag förstår?
Jag brukar byta till sprillans glidpinnar och smörja dom med hjullagerfett innan jag monterar ihop bygel och ok.
OBS! Kolla så dom löper lätt hela vägen innan!
Skapat av
jcap den 17-09-2023 20:30
#8
Sladdaren skrev:
Du har säkert kollat också så glidbultarna är raka så dem inte fått sig nån smäll.
Köpte nya glidpinnar/bultar, de satt monterade innan jag bytte tillbaka till de gamla som satt.
Vart ingen skillnad mellan dem.
De glider lätt men "olika" lätt så att säga, har rengjort i hålen typ 5 gånger så vetifan..
OK:et är ju helt nytt från Vparts, nya bromsbelägg, ny bromsslang och så nya pinnar då.
Enda kvar som inte är bytt är skivan och OKhållaren.
Får se till löning nu om jag investerar i ny hållare..
Återkopplar om några dagar så får vi se.
#9
Mycket mysko...
Vettefanken vad det kan vara då faktiskt!?
#10
Jag har funderat vad sjutton det går att missa mer
. Kommer inte på nått mer som kan göra att bromsarna låser sig. Jag tänker även om huvudbromscylindern kan vara defekt, eller luft i systemet, bromsrör som blivit stopp i så det låser sig men det är inte något som lutar åt att det ska låsa sig, mera tvärtom att det inte blir någon bromsverkan.
Den här tråden skulle vara trevligt att få en lösning på så man få stilla sin fundering vad det kan vara. Ja vi hoppas en ny okhållare ska vara lösningen men dem där brukar se ut som nått som kommit från Tjernobyl. Använder man hammare och lite våld så brukar dem få sin rätta form och funktion igen.
Vi ser fram emot uppdatering
Skapat av
jcap den 20-09-2023 21:14
#11
Tack för svar grabbar!
Köpte rör-borstar och gjorde verkligen rent i hålen för glidbultarna och satte i de nya glidbultarna med fetta.
Njaa.. Kanske vart lite bättre kändes riktigt bra i början som vanligt efter jag vart på och pilla men kändes som det höll sig lite längre.
Det var ju betydligt mindre trafik med nu på kvällen så bromsade väl inte lika mycket.
Värt att notera är det låter som skivan är skev så att säga att det kommer ett gnisslande ljud "varannan" gång så att säga, men det känns inget i pedalen när man bromsar.
"ligger på / ligger inte på"
Och belägget är slitet "snett" skickar med en bild på hur det ser ut.
Men har beställt det billigaste begagnade bromsoks-hållaren jag hitta på bildesbasen (frakten va fan dyrare) och hoppas att det blir boten på det hela. Hittade inget nytt när jag sökte runt, fanns till i fram men till bak var svårare. Kikade tom. på hållare till 960.
Redigerat av
jcap den 01-01-1970 01:00
#12
Kan ju vara att skivan är skev!? Känns inte alltid i pedalen.
Du kan ju snurra på på skivan och se om du ser något, annars får man mäta med indikatorklocka.
Skapat av
jcap den 21-09-2023 16:50
#13
InTheWhite skrev:
Kan ju vara att skivan är skev!? Känns inte alltid i pedalen.
Du kan ju snurra på på skivan och se om du ser något, annars får man mäta med indikatorklocka.
Ja eller hur... Tråkiga är att skroten som jag köpte OKhållaren hav hade ju även 2 nästan nya skrivor till bak för 250kr styck..
Nu blir nästan frakten dyrare än skivan
#14
jcap skrev:
InTheWhite skrev:
Kan ju vara att skivan är skev!? Känns inte alltid i pedalen.
Du kan ju snurra på på skivan och se om du ser något, annars får man mäta med indikatorklocka.
Ja eller hur... Tråkiga är att skroten som jag köpte OKhållaren hav hade ju även 2 nästan nya skrivor till bak för 250kr styck..
Nu blir nästan frakten dyrare än skivan
Synd jag inte visste det tidigare. Jag hade en helt felfri skiva som bara rullat ett par tusen mil.
Den kunne du fått mot frakten. Men nu är den tyvärr skrotad.
Skapat av
jcap den 26-09-2023 21:01
#15
Luungt, är ju lite bakom så att säj...
Är ju van med min 940 att man justerar handbromsen vid spaken.
Vilket jag gjorde på S90n med... Men den har ju justerare per sida också, vilket inte jag tänkte på.
Genom att spänna vajern så drar jag ju åt båda sidor lika mycket, men om de är individuellt inställda så drar man ju åt den ena mer än den andra vilket så var fallet här på högersidan.
Har nu släppt på vajern och ja nu rullar bilfan som den ska!
Får ta nån dag sen och se över handbromsen då den tar lite dåligt nu.
#16
jcap skrev:
Luungt, är ju lite bakom så att säj...
Är ju van med min 940 att man justerar handbromsen vid spaken.
Vilket jag gjorde på S90n med... Men den har ju justerare per sida också, vilket inte jag tänkte på.
Genom att spänna vajern så drar jag ju åt båda sidor lika mycket, men om de är individuellt inställda så drar man ju åt den ena mer än den andra vilket så var fallet här på högersidan.
Har nu släppt på vajern och ja nu rullar bilfan som den ska!
Får ta nån dag sen och se över handbromsen då den tar lite dåligt nu.
Jaha en för spänd handbromsvajer va alltså boven i detta
. Den hade man inte alls en tanke på. Skönt att det löst sig
#17
Kanon att det löste sig!
//Då låser vi tråden då denna är löst
/Admin