#1
Oljan var inte vacker i denna Volvo V70N årsmodell 2004. Det var nog ett tag sedan den fick ett olja och oljefilter byte. Detta är motorn med 209 hk och heter B5254T2. Idag ska den få service med ny olja och oljefilter. Ni får hänga med och lära er hur ni ska göra ett olje och oljefilter byte på eran Volvo V70.
Det första steget är att kontrollera vilken olja ni ska införskaffa. I bilens instruktionsbok hittar ni vilket viskositet, API-klassning samt vilken ACEA-klassning ni ska ha på den nya oljan. Det ska även finnas information i instruktionsboken hur många liter olja som rymmer i bilens motor.
Om du är osäker på vilken olja du ska använda till din bil så finns det special sidor på nätet som tar reda på detta åt dig, bara att skriva in ditt registreringsnummer på en sådan sida så kommer alternativen upp vilken olja du ska köpa. Har du något tips om en nätbutik som tar fram rätt olja åt kunden så får du gärna kommentera och tipsa om detta genom att svara på denna guide.
Det är alltså denna Volvo V70N årsmodell 2004 med 209 hästkrafter och motorkod B5254T2 som vi nu ska byta olja och oljefilter på. På oljestickan visade en ganska svart olja som inte blivit bytt på ett tag. Jag har nyligen blivit ägare till denna Volvo V70N och vet inte alls när den förra ägaren gjorde något oljebyte senast. Miltalen på instrumentpanelen visar 44.000 mil, så det har rullat ett tag denna Volvo. Nej nog snackat, nu byter vi olja.
Det första vi gör är att köra Volvon varm. När den har uppnått arbetstemperatur så är det lättare att tömma den gamla oljan. Den gamla olja tar bättre med sig smuts och föroreningar när den har arbetstemperatur. Att tänka på är att man får akta så man inte bränner sig när man tömmer ut den gamla oljan. Innan vi går under bilen och lossar på oljepluggen så kan du skruva av motorns oljepåfyllnings lock. När locket till påfyllningen är avskruvat så kommer den gamla olja rinna ut snabbare.
Nu tar vi och slänger oss under bilen och lokaliserar var avtappnings pluggen eller bulten är någonstans. På denna Volvo V70 så lokaliserar du oljepluggen genom bilden nedan. Den ligger precis bakom kanten på olje tråget när du kommer in från bilens framsida. Avtappningsbulten är en 17 mm på dessa V70N årsmodeller från 2000 till 2007.
Lägg ett rymligt kärl eller bunke under avtappningspluggen. När du väl lossat på bulten med en 17 mm hylsa eller ringnyckel så kan du använda fingrarna att skruva ur olje bulten, som på bilden nedan. Akta fingrarna, oljan kan vara varm.
Låt oljan rinna ut i kärlet en stund innan du lossar på oljekoppen / oljefiltret. Här kan det behövas en oljefilter avdragare. Dessa filter avdragare finns i många olika utförande. Det finns oljefilter avdragare som är universal och dem som är bilmodell anpassade. Det på bilden nedan är en ganska vanlig filteravdragare till Volvo V70, S80, S60 m.m.
Flytta kärlet med avtappningsolja närmare oljefiltret. Nu när du skruvar av oljekoppen / oljefiltret så kan det rinna ner en hel del olja även härifrån. Akta fingrarna om oljan är kokande het.
Nu kan vi skruva av oljekoppen. Kontrollera så att oljekoppens packning och oljefiltret följer med. Försök att tömma oljekoppens innehåll direkt i avtappnings kärlet. Jag brukar även låta det gamla filtret läggas i avtappnings kärlet för att undvika att få olja överallt.
Nu när vi kastat det gamla oljefiltret så kan vi rengöra oljekoppen noga. Torka ur koppen från gammal olja. Undersök samtidigt skador på oljekoppen. Har du en gammal Volvo så har förmodligen denna oljekopp blivit av monterad och på monterad ett flertal gånger. Har man otur kan ett liten skada som ett hål göra en bilutflykt väldigt tråkig. Oftast under vintertid i minusgrader brukar dessa gå sönder. Som sagt byt ut oljekoppen om den ser väldigt skadad ut. Min oljekopp i denna guide bör bytas ut.
Nu ska vi ta bort den gamla oljekoppspackningen. Kom ihåg vilket spår denna packning sitter i. Om man nu inte vet om vilket spår packningen sitter i så är det spåret med det större mellanrummet.
Då ska vi sätta dit det nya oljefiltret i oljefilterkoppen. Oljefiltret ska knäppas in på plats. I oljekoppens botten så ser du filterlåset, det är detta som knäpper till när filtret hittar sin plats i oljekoppen.
Nu ska vi sätta på den nya packningen på oljekoppen. Smörj in packningen med ny olja. Man gör detta för att undvika att packningen ska bli skadad när man monterar detta på bilen igen.
Nu kastar vi oss under bilen igen. Det är dags att skruva på oljepluggen eller som det också heter avtappningspluggen igen. Här ska du egentligen byta den kopparbricka som sitter på bulten. I mitt fall så såg denna bricka så fin ut att jag återanvänder den denna gång. Men oftast finns det att köpa både bulten och brickan vilket är smidigt. Innan du skruvar på olje bulten så torkar man rent runt området med en ren trasa. Avtappningspluggen ska dras åt enligt specifikation 35 Nm.
Nu är det dags för oljefiltret att få tillbaka sin plats på bilen. Torka rent runt området och skruva fast oljekoppen med den nya filtret på plats. Oljekoppen ska dras åt med handkraft. Använd
inte oljefilteravdragaren till att skruva fast oljefilterkoppen.
Då kommer vi till det roliga, att fylla på ny olja. Denna oljedunk ni ser på bilden nedan beställde jag just från en nätbutik som är expert på motoroljor. Det enda jag behövde göra i stort sett var att skriva in registreringsnumret på bilen så fick jag upp alla varianter av motorolja jag ska använda. Denna olja var det billigaste alternativet. Men kontrollera i bilens instruktionsbok vilken typ av olja du ska använda samt hur många liter du måste köpa. På denna Volvo V70N från år 2004 med motorkod B5254T2 så rymmer den 5,8 liter.
Använd en tratt när du fyller på så du inte spiller olja överallt i bilens motorutrymme. Ett tips är att om du vrider oljedunken lite grann när du häller så slipper du kluckande och oljestänk. Gör ett uppehåll i hällande och kontrollera ifall du ser nåt läckage under bilen. Har hört historier när man glömt skruva fast oljeplugg eller oljefilter. Tänk också på att hela tiden kontrollera oljestickan så du inte fyller över.
När oljestickan visar att oljenivån är mellan max och minimum och du inte ser nått läckage under bilen, då är det dags att starta bilen. Det räcker att du startar bilen några sekunder, 10-15 sekunder räcker gott. Gå ut och kontrollera oljestickan igen.
Efter att motorn har startats så har det säkerligen försvunnit lite olja på oljestickan. Den gör detta för att vid start så fylls oljefiltret upp med olja. Nu måste du fylla upp oljenivån igen så det står mellan max och minimum.
Ja då är vi klara med olja och oljefilter bytet för denna gång. Många väljer att göra denna service på bilen minst 2 gånger per år. Det vanligaste är att man gör olja och filter byte åtminstone 1 gång per år. Hur många gånger du ska göra olje service på din bil hittar du i instruktionsboken. Då får vi önska dig lycka till och kommentera eller komplettera denna guide får du gärna göra, det gör du genom att trycka på
reply.