Skapat av
amazzon den 08-11-2021 19:56
#1
Hej Ny på forumet men ej ny i bilvärlden, men har ett problem att lösa 945 -91 manuell b230 f Problemet började svårstartad varm... lämnades in till en verkstad byttes tändspole fördelarlock rotor tändkablar tändstift tändförstärkaren och kontrollbox för insprutning (även tändboxen testbyttes) Lmm bytt spridarna kontrollerades vattentempgivaren bytt (den bakre) vevaxelgivare bytt , kaminställning kontrollerad, okörbar efter dessa ingrepp orkar knappt starta går" liksom" som två tre cylindrar går ej att köra reagerar ej på gasen .... sedan hamnade bilen hos mig jag har bytt insugningspackning den var trasig även bytt spridarrampen som verkstaden haft sönder kompression 13kg på alla, bränsletrycket ligger på 3 bar som det ska stiften blir blöta och sotiga efter några minuter och motorn stannar så klart! Batteriet mkt bra osv det kommer bränsle ur alla spridarna och gnista på alla stift ! Jodå alla tändkablarna sitter rätt ! Jag har kollat slangarna till spjällhuset och även spjällkontakten...
OCH NU DÅ ? tänkte kolla tomgångsventilen och kallstartsventilen under insuget , men det känns lite som något inte står rätt (har kollat kam- kolv läge ) går 400 -500 varv mkt ojämnt hackar lite svarar inte alls på gaspedalen orkar absolut inte röra sig på växel .
#2
Tjena
Visst har du hallgivare på denna ? och fördelaren sitter längst bak i motorn
http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=137.
(Kommer inte ihåg om dem slutade med hallgivarna på -91 ). Men tror du har en sådan om du kollar länken ovan. Om denna flyttas och vrids runt så kommer tändningen att ändras, och då kommer den gå riktigt dåligt. I vissa fall startar den inte alls.
Men om du monterar bort fördelarlock och hallgivar kontakten. Så sitter det 2 skruvar som håller fördelarhuset på plats. Se efter med en spegel om du har någon märkning vart den suttit förut. Alternativ får du använda en tändnings inställnings lampa ( stroboskop ) för att se om tändningen kommer rätt.
Eftersom du har bra bränsletryck, gnista och riktigt bra kompression så gissar jag första hand att någon som tidigare fipplat med fördelarlock, rotor har även vridit på själva fördelarhuset därbak och därmed fått gnistan helt fel.
Annars har du kollat om du har några felkoder ?
Skapat av
amazzon den 09-11-2021 18:01
#3
Sladdaren skrev:
Tjena
Visst har du hallgivare på denna ? och fördelaren sitter längst bak i motorn
http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=137.
(Kommer inte ihåg om dem slutade med hallgivarna på -91 ). Men tror du har en sådan om du kollar länken ovan. Om denna flyttas och vrids runt så kommer tändningen att ändras, och då kommer den gå riktigt dåligt. I vissa fall startar den inte alls.
Men om du monterar bort fördelarlock och hallgivar kontakten. Så sitter det 2 skruvar som håller fördelarhuset på plats. Se efter med en spegel om du har någon märkning vart den suttit förut. Alternativ får du använda en tändnings inställnings lampa ( stroboskop ) för att se om tändningen kommer rätt.
Eftersom du har bra bränsletryck, gnista och riktigt bra kompression så gissar jag första hand att någon som tidigare fipplat med fördelarlock, rotor har även vridit på själva fördelarhuset därbak och därmed fått gnistan helt fel.
Annars har du kollat om du har några felkoder ?