Ämne: Volvosweden Volvoforum :: 940 - 91 går knappt alls !! - Löst

Skapat av amazzon den 08-11-2021 19:56
#1

Hej Ny på forumet men ej ny i bilvärlden, men har ett problem att lösa 945 -91 manuell b230 f Problemet började svårstartad varm... lämnades in till en verkstad byttes tändspole fördelarlock rotor tändkablar tändstift tändförstärkaren och kontrollbox för insprutning (även tändboxen testbyttes) Lmm bytt spridarna kontrollerades vattentempgivaren bytt (den bakre) vevaxelgivare bytt , kaminställning kontrollerad, okörbar efter dessa ingrepp orkar knappt starta går" liksom" som två tre cylindrar går ej att köra reagerar ej på gasen .... sedan hamnade bilen hos mig jag har bytt insugningspackning den var trasig även bytt spridarrampen som verkstaden haft sönder kompression 13kg på alla, bränsletrycket ligger på 3 bar som det ska stiften blir blöta och sotiga efter några minuter och motorn stannar så klart! Batteriet mkt bra osv det kommer bränsle ur alla spridarna och gnista på alla stift ! Jodå alla tändkablarna sitter rätt ! Jag har kollat slangarna till spjällhuset och även spjällkontakten...
OCH NU DÅ ? tänkte kolla tomgångsventilen och kallstartsventilen under insuget , men det känns lite som något inte står rätt (har kollat kam- kolv läge ) går 400 -500 varv mkt ojämnt hackar lite svarar inte alls på gaspedalen orkar absolut inte röra sig på växel .

Redigerat av Sladdaren den 12-05-2022 07:44

Skapat av Sladdaren den 09-11-2021 10:36
#2

Tjena

Visst har du hallgivare på denna ? och fördelaren sitter längst bak i motorn http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=137.
(Kommer inte ihåg om dem slutade med hallgivarna på -91 thinking). Men tror du har en sådan om du kollar länken ovan. Om denna flyttas och vrids runt så kommer tändningen att ändras, och då kommer den gå riktigt dåligt. I vissa fall startar den inte alls.

Men om du monterar bort fördelarlock och hallgivar kontakten. Så sitter det 2 skruvar som håller fördelarhuset på plats. Se efter med en spegel om du har någon märkning vart den suttit förut. Alternativ får du använda en tändnings inställnings lampa ( stroboskop ) för att se om tändningen kommer rätt.

Eftersom du har bra bränsletryck, gnista och riktigt bra kompression så gissar jag första hand att någon som tidigare fipplat med fördelarlock, rotor har även vridit på själva fördelarhuset därbak och därmed fått gnistan helt fel. unsure

Annars har du kollat om du har några felkoder ?

Skapat av amazzon den 09-11-2021 18:01
#3

Sladdaren skrev:

Tjena

Visst har du hallgivare på denna ? och fördelaren sitter längst bak i motorn http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=137.
(Kommer inte ihåg om dem slutade med hallgivarna på -91 thinking). Men tror du har en sådan om du kollar länken ovan. Om denna flyttas och vrids runt så kommer tändningen att ändras, och då kommer den gå riktigt dåligt. I vissa fall startar den inte alls.

Men om du monterar bort fördelarlock och hallgivar kontakten. Så sitter det 2 skruvar som håller fördelarhuset på plats. Se efter med en spegel om du har någon märkning vart den suttit förut. Alternativ får du använda en tändnings inställnings lampa ( stroboskop ) för att se om tändningen kommer rätt.

Eftersom du har bra bränsletryck, gnista och riktigt bra kompression så gissar jag första hand att någon som tidigare fipplat med fördelarlock, rotor har även vridit på själva fördelarhuset därbak och därmed fått gnistan helt fel. unsure

Annars har du kollat om du har några felkoder ?

Skapat av amazzon den 09-11-2021 18:05
#4

Hej Nä den här modellen har ingen hallgivare.... bara vevaxelgivare och den är ok (dessutom bytt) har inte haft tid och kolla på den idag var ute i regnet och byggde tak unsure

Skapat av Sladdaren den 11-11-2021 10:51
#5

amazzon skrev:

Hej Nä den här modellen har ingen hallgivare.... bara vevaxelgivare och den är ok (dessutom bytt) har inte haft tid och kolla på den idag var ute i regnet och byggde tak unsure

Kom faktiskt på en grej till. Det är inte så att kamremmen hoppat över nån kugge ?. Bäst vore att kolla inställningen på kamremmen får se.

Skapat av amazzon den 13-11-2021 16:33
#6

Nope ! dvs kontrollerad även kam och kolv läge !

Redigerat av amazzon den 01-01-1970 01:00

Skapat av amazzon den 11-05-2022 20:01
#7

hej problemet löst av mig Ett av stiften till Tändmodulen på innerskärmen hade glappkontkt på ett av stiften trots rengörning och visuella kontroller allt såg väldigt bra ut ingen oxid eller så inga skadade metalltungor eller dylikt nu går bilen som den skall ! mvh janne
Tummen upp


Härligt Holy, tack för svaret och lösningen på felet
Låser vi tråden
/admin

Redigerat av Sladdaren den 12-05-2022 07:43