Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Projekt reservdelsbil Volvo S80 årsmodell 1999
#1
Hittade en reservdelsbil i samma färgkod 417 som min Lyxkryssare
. Ska besiktigas i december och gått 31.000 mil. Haft samma ägare i 15 år. Ägaren har hela tiden haft den till att köra från punkt A till B. Gjort service och bytt olja och filter med jämna mellanrum. På så sätt så är bilen helt okey motor och växellåds mässigt. Den här bilen kommer att bli en reservdelsbil till mitt projekt "Lyxkryssaren" som är en Volvo S80 från 2001 gått 22.000 mil. Länken finns här
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258
Denna ser riktigt fin ut på avstånd och på vissa bilder. Men vi kommer att ta en liten extra syn på den
. Nu kommer denna att skruvas ner så mycket det går och får donera dem finaste delarna till Lyxkryssaren
Stötfångaren fram kommer att doneras. Den på min Lyxkryssaren är krockskadad men denna ser hel och fin ut
Här har vi plockat ner stötfångaren på denna Volvo S80 "Guide hur man skruvar av den främre stötfångaren" hittar ni här
http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=511
Mittkonsolen är hel och armstöd och luckor fungerar fint. Guide till hur man skruvar av mittkonsolen, armstöd och mugghållare finns här
http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=510
Den ser rätt fin ut med tonade rutor. Men som sagt så ska vi titta lite extra på bilen längre ner i tråden.
Lyxkryssaren till höger och Reservdelsbilen till vänster.
Vi startar och synas denna Volvo S80 lite närmare. Ägaren har haft denna Volvo S80 i 15 felfria år. Han har inte kostat på den någonting alls förutom det nödvändigaste. Höger framskärm har bubblat och rostat lite. Kasta på en silvertejp och spray måla den blå
. Men det som inte går att att laga med silvertejp är inte värt att laga
Vet inte vad alla dessa fläckar är. Nån som kissat på sig ?
. Detta är tyg i denna Volvo så har man hund kan jag tänka mig att resultatet blir så här.
Även baksätet har någon eller några kissat ner. Näh jag vet faktiskt inte vad dessa fläckar är
. Vill inte veta heller. Ägaren hade hund så kan mycket väl tänka mig att stoppar man in en blöt hund så blir det så här.
Mycket är trasigt med inredningen. Lösa delar hänger och skramlar.
Förra ägaren har bytt olja varje år, men vi ska kolla hur oljan ser ut.
Svart olja med tjocka klumpar
Så jag tror inte jag ska må dåligt av att riva ner denna Volvo. Tror att den har gjort sitt
#2
Tänkte att denna Volvo nu skulle komma till sista vilan under våren eller sommaren. Har fått ut en hel del reservdelar till Volvo S80 tack vare denna
. Hittade en rolig och lite dyster skylt i bilen häromdagen. En gång i tiden hade denna Volvo stått inne i bilhall med denna prislapp på sig
. Nu är prislappen på denna några tusen som högst.
Förarrutan kommer väll till användning till lyxkryssaren.
B-stolpens klädsel eller B-stolpens panel som gömmer säkerhetsbältet på Volvo V70, S80 och S60 är lite knepigt att lossa och montera bort. Men en guide hur du byter och lossar på detta finns på denna länk.
http://www.volvosweden.se/readarticle...cle_id=523
Innan man skruvar bort bultarna till förarens säkerhetsbälte på S60, S80 och V70 så behöver du koppla ut kontakten till bältessträckaren. Innan du drar ur kontakten så ska batteriets minuskabel vara urkopplad minst 5 minuter. Mer om hur du byter säkerhetsbälte på Volvo S80, V70 och S60 hittar du i guiden ovan.
Tänkte att en kupé fläkt eller fläktmotor till S80 V70 och S60 kan vara bra att ha i reserv. Men vilket elände att montera bort denna
. Fläktmotorn sitter med 5 x torx skruvar. Och åtkomligt är det inte alls. Nästan man behöver stå på huvudet och lossa dessa 5 skruvar för att fläktmotorn ska ramla ut. Men det gick till sist. Men lyckas ta bilder på var dessa 5 skruvar sitter är omöjligt.
Vet inte om denna Airbag sensor som sitter på Volvo S80, S60 och V70 är något att spara på
. Är osäker på om denna enhet måste kalibreras hos någon Volvo verkstad. Men jag monterade bort denna ändå, får se om den kommer till användning i framtiden. Koppla ur batteriets minuskabel i 5 till 10 minuter innan du lossar strömkabeln till denna sensor.
#3
Kan verkligen vara bra att ha ett extra säkrings och reläcentral. Dessa relän och säkringar som ligger under motorhuven på denna S80 ser fin ut och kan vara värt att spara till lyxkryssaren i framtiden
. Tog även en bild på relä och säkringsboxen på mitt andra projekt V70 från årsmodell 2003. Om man jämnför bägge boxarna så är det lite skillnad på kontakterna på dessa boxar
. Är ju nyfiken av mig vad dessa kontakter gör på V70in
.
Bild på säkrings och reläcentralen på V70-03
Ni ser att det saknas kontaktstyckena på nedre delen på bilden ?
Bild på säkrings och reläcentral på Volvo S80-99
på nedre delen av centralen ser ni kontakterna som sitter inkopplade. Undrar vad som är skillnad
Ska man byta säkrings- och reläcentral på S80, V70 och S60 så är det inte krångligt alls. Tror inte ens man behöver lossa på några skruvar. Har för mig att centralen sitter bara med clips som man knäpper ur, samt att koppla ut kontakterna på ovansidan samt undersidan.
Undersidan av säkringsboxen och dess kontakter och reläanslutningar.
Nu har jag en säkrings och relä box i reserv till min Volvo S80 från årsmodell 01. Undrar om man även kan använda denna till V70 från årsmodell 03.
#4
Då säger vi hejdå till detta tillfälliga projekt. Mycket reservdelar fick jag från denna Volvo S80
. Så nu kommer lyxkryssaren bli glad när man redan har delar hemma när den går sönder.
Vi låser denna tråd
/admin