Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Bromspedalen sjunker i botten - Volvo V70 2005 - 2,5T AWD - Löst

Skapat av Albireo den 30-08-2021 21:20
#1

Hej!
Problemet med bromsarna gäller en Volvo V70 2005 - 2,5T AWD (min dotters bil - jag kör den inte så ofta....)
Besiktningsmannen uppdagade ett bromsrelaterat problem.... (och jag vet inte vad som är felet)

Bakgrund - Just innan besiktning.
Bromsen höger fram låg på (och hade förmodligen legat på ett tag - bromsklossarna höger fram var helt slut)

Lossade på bromsoket och insåg att det var damasken som hade spruckit och kolven hade "fastnat".
Bytte damasker och bromsklossar (båda sidor), samt smörjde upp både kolvar och styrbultar med silikonfett och motionerade kolvarna - båda sidor - tyckte att det fungerade fint efter den insatsen.
(Bytte inte packningen på bromscylindern) Har inte upptäckt något läckage.

Problembeskrivning
När nu bromsarna ska testas, förstår jag inte förloppet...
(eller kanske ska fungerar så här på en V70? - men har inte noterat det tidigare)
1)
- Tändning avslagen.

- Bromspedalen trycks ned (tar stopp ungefär vid hälften.)
- Kändes som det ska...
- Kan inte upptäcka något läckage
- Bromsvätska tror jag inte försvinner (har nu fyllt så jag ska ha bättre koll på nivån)
- Som sagt bromspedalen sjunker inte med avslagen tändning.

2)
- Tändningen påslagen

- Vakumpump bakom vänster framlykta startar (och stannar efter en stund)
- Bromspedalen trycks ned
- - - Går "lätt" i början till hälften. (ett svagt pysande ljud kan höras)
- - - Känner ett motstånd någon sekund.
- - - När Vakumpumpen startar sjunker pedalen sakta mot golvet.

När bilen körs upplevs inga problem.

I besiktningsprotollet står det .:
1) Färdbroms systemfunktion 1.2.1 pedal sjunker.
Broms värdena blev .:
Axel1 V3,3 H 3,2
Axel2 V2,1 H 2,3

Redigerat av Sladdaren den 27-09-2021 09:40

Skapat av Sladdaren den 31-08-2021 10:57
#2

Tjena Albireo

Låter som du kan ha fått luft i broms systemet. Det ska ju vanligtvis inte komma luft in i systemet hur som helst. Så frågan är varför. Har du provat att lufta bromsarna ?. Det kan vara eländigt med att lossa luftnipplarna som sitter fastrostade men det är nog det testet som är bra att börja med. Jag själv hade liknade problem ( dock inte med en V70 ) men samma sak där att broms pedalen kändes mjuk som om man glömt lufta bromsar efter bromsbyte.
Provade att lufta bromsarna men inget hjälpte. Felet berodde på trasig huvudbromscylinder. Detta uppkom då en av bromsarna att rostat fast, så troligtvis havererade huvudbromscylinder helt när trycket blev för mycket.

Berätta gärna för oss hur det går. japp

Skapat av Albireo den 31-08-2021 23:20
#3

Har nyligen försökt lufta (fram) - Då kom ingen luft.
(Sista stora jobbet med bromsarna var ganska länge sedan - då byttes båda oken fram)

När tändningen är avslagen känns bromspedalen normal - den går att trampa ned halva vägen sedan är det "stopp".

Men när tändningen vrids på, startar vakumpumpen, och pedalen sjunker sakta men säkert till golvet..

Idag kopplade jag bort ABS:n - men ingen förändring.

Ute på vägen märks inte "problemet"

Skapat av Sladdaren den 01-09-2021 09:10
#4

Jag hittade en guide som kan komma till hands. Tyvärr endast på engelska men det kanske går att översätta genom google unsure. När det gäller det felet du beskriver och dem symptom du har på bromsen så är kanske punkt 2 och 3 i denna guide nått att titta på. Du har inget bromsvätske läckage så den första punkten kan man nog utesluta. Punkt 4 har du redan provat, alltså att lufta bromssystemet.https://rxmechanic.com/brake-pedal-go...e-running/

Du har ingen bromslampa som lyser i instrumentpanelen ? Den runda ringen med utropstecknet ?

Skapat av Albireo den 01-09-2021 13:47
#5

Tack!
Väldigt bra (och beskrivande) länk(ar)..
Inga felkoder eller runda ringen med utropstecknet lyser.

Inget fel på vakumpumpen.
Kopplas den bort, sjunker inte pedalen när tändningen slås på. (men när motorn startar sjunker pedalen mot golvet)
Vakumet från pumpen är mindre än vakumet från insuget.

Hör ett pysande ljud under instrumentpanelen, när bromspedalen trycks - (men jag tror det är OK)

Det känns som det finns någon komponent till i broms systemet. En ventil som öppnas när det blir vakum till bromsservot.
Eller kopplas inte ABS:n bort helt när säkring14 lyfts ut?
(det är den enda komponenten som jag tror innehåller ventiler) Då tändes "utropstecknet" och felmeddelande typ "stanna genast" Shock

Bromskraften är det inget fel på.

Började fundera - visst är kopplingen ett helt separat system?

Luft skulle kunna ge liknande fenomen... (även om inte pedalen känns "svampig"Wink Finns det fler stället att lufta på än vid hjulen?
Kanske ändå måste testa och lufta även bak?
(Luften borde inte kunna vandra mellan fram och bak?)

Också ganska beskrivande filmer .: Givare när vakumpumpen ska starta
Några Instruktionsfilmer .: How Disc Brakes Works - Part 2
Men jag upplever att det måste finnas något mer...

Skapat av Albireo den 07-09-2021 01:08
#6

Är det komplicerat att byta huvudbromscylindern?
Rören är enkla att lossa, men hur mycket sitter inne i broms servot? Måste även det tas lös? (lite knepigare)
Att byta packningssats verkar kosta 31kr - huvudbromscylindern verkar vara betydligt dyrare... Broms servot och ABSen är också dyra
Har fortfarande inte lyckats analysera vad som kan ha gått sönder ABS / Huvudbromscylindern / Bromsservot. (Vid körning känns inget problem alls)
Har kört en del men inte kunnat notera att bromsvätskan sjunker. (Funderar om jag ska försöka besikta igen utan att göra något mer åt bromsen... Nu syns ingen bromsvätska allafall)

Skapat av Sladdaren den 07-09-2021 11:55
#7

Albireo skrev:

Är det komplicerat att byta huvudbromscylindern?
Rören är enkla att lossa, men hur mycket sitter inne i broms servot? Måste även det tas lös? (lite knepigare)
Att byta packningssats verkar kosta 31kr - huvudbromscylindern verkar vara betydligt dyrare... Broms servot och ABSen är också dyra
Har fortfarande inte lyckats analysera vad som kan ha gått sönder ABS / Huvudbromscylindern / Bromsservot. (Vid körning känns inget problem alls)
Har kört en del men inte kunnat notera att bromsvätskan sjunker. (Funderar om jag ska försöka besikta igen utan att göra något mer åt bromsen... Nu syns ingen bromsvätska allafall)

Hittade en video guide som visar hur du byter huvudbromscylinder. ( Inte den bästa videoguiden. Har inte tittat på hela själv thinking) Dem använder en Volvo S60 mellan 2001 till 2009. Men är den enda guiden jag kan hitta på detta arbete. Det är klart du måste göra något åt bromsarna. Det är det viktigaste på en bil att alltid försöka att ha bromsar i topp skick. japp

Om du öppnar locket på bromsvätske behållaren och sen pumpar tryck med bromspedalen några gånger. Ser du några bubblor i vätskan i behållaren ?. Du kan behöva en kompis för att hjälpa dig här och pumpa tryck eller kontrollera bubblor.

YouTube video

Skapat av Albireo den 09-09-2021 15:40
#8

Bra video!
Det mesta (eller allt) Är nog samma på denna V70.

Åkte förbi en verkstad (som jag har förtroende för)
Verkmästaren körde en runda och konstaterade att det inte var fel på varken fotbroms eller handbroms...
Han sa att vissa "nyare" bilar hade just detta "fenomen" - att bromspedalen går i botten stilla stående med tändningen påslagen.
Han kunde även avgöra att det inte fanns luft i bromsarna.
Bromsarna håller "tätt" utan tändning, och fungerar perfekt under körning - vad mer kan man begära?.

Han tyckte inte att handbromsen tog för högt (den började ju redan ta vid "andra hacket"Wink ).
(Jag påvisade att man kunde dra nästan lägst upp med "båda händerna" - då skrattade han.... Brukar du dra så hårt?)

Så just nu är planen att besikta igen - på annat ställe (och höra om de har annan åsikt).

Skapat av Sladdaren den 11-09-2021 10:47
#9

Albireo skrev:

Bra video!
Det mesta (eller allt) Är nog samma på denna V70.

Åkte förbi en verkstad (som jag har förtroende för)
Verkmästaren körde en runda och konstaterade att det inte var fel på varken fotbroms eller handbroms...
Han sa att vissa "nyare" bilar hade just detta "fenomen" - att bromspedalen går i botten stilla stående med tändningen påslagen.
Han kunde även avgöra att det inte fanns luft i bromsarna.
Bromsarna håller "tätt" utan tändning, och fungerar perfekt under körning - vad mer kan man begära?.

Han tyckte inte att handbromsen tog för högt (den började ju redan ta vid "andra hacket"Wink ).
(Jag påvisade att man kunde dra nästan lägst upp med "båda händerna" - då skrattade han.... Brukar du dra så hårt?)

Så just nu är planen att besikta igen - på annat ställe (och höra om de har annan åsikt).

Man tycker att en mekaniker på en bilverkstad ska kunna lokalisera om det är nått fel eller inte. Oftast är dem väldigt villiga och duktiga på att hitta olika fel på bilarna Evilgrin. Att han talar om "Fenomenet" med att bromspedalen går i botten på nyare bilar. Det låter väldigt underligt att han säger så unsure. Bromsarna får och ska inte gå i botten, varken på gamla eller nyare bilar. Tycker verkstan att bromsen fungerar som den ska, då finns det ingen anledning att riva och åtgärda. Verkstäderna gillar att få in broms arbeten, det är en bra affär för verkstan och kostsam affär för ägaren.
Handbromsen får du vara lite försiktig med Grin. Ta i med båda armarna så kommer du snart dra av vajern. Bilprovningen brukar gilla när handbromsen tar på 3 klick thumpsup.

Skulle jag gå och titta på en sprillans ny Volvo. Och känna att fotbromsen tar i golvet unsure. Ja då skulle jag nog avstå provkörningen Wow. Verkar underligt att felet med dina bromsar bara fixat sig själv.

Skapat av Albireo den 20-09-2021 20:19
#10

Tack så länge!

Den mekaniker jag frågade har haft bilprovning, i sin verkstad i Tyskland. (det som kan vara lite jobbigt är språket...)
Det är inte alla nya bilar som beter sig på detta sätt, men är vanligare ju nyare bilen är. (ungefär så sa han)

Vi får se vad som inträffar vid ombesiktningen i slutet av veckan Smile
(Jag väljer min "normala" bilprovning denna gång - de brukar ge tips)
Jag tycker att man ska ha en bra relation med bilprovningen - då kan de ge tips och kanske hitta kommande problem.
"bra att veta"...

Skapat av Sladdaren den 21-09-2021 11:21
#11

Albireo skrev:

Tack så länge!

Den mekaniker jag frågade har haft bilprovning, i sin verkstad i Tyskland. (det som kan vara lite jobbigt är språket...)
Det är inte alla nya bilar som beter sig på detta sätt, men är vanligare ju nyare bilen är. (ungefär så sa han)

Vi får se vad som inträffar vid ombesiktningen i slutet av veckan Smile
(Jag väljer min "normala" bilprovning denna gång - de brukar ge tips)
Jag tycker att man ska ha en bra relation med bilprovningen - då kan de ge tips och kanske hitta kommande problem.
"bra att veta"...

Javisst är det skillnad på dem olika bilprovningar som finns idag. Det ska egentligen inte vara det tycker man. Ska bli intressant vad den andra bilprovningen säger om detta broms elände. Uppdatera gärna så fort du vet thumpsup

Skapat av Albireo den 26-09-2021 23:03
#12

Tack för ett psykologiskt stöd och försök till lösning på ett "icke problem"...

Åkte som sagt till den ordinarie bilprovningen...
Inga problem 7 minuter senare hade bromsar och handbroms kollats utan anmärkning Music
Den "enda" fysiska åtgärden var att torka bromsoken rena från bromsvätska.
Handbromsen gjorde jag inget åt.

Visst känner man sig retad - Men nästa gång är det inte någon som "lurar mig" - alla fall. (Bytte hjullager på en Mercedes som hade samma "glapp" med det nya lagret - det skulle finnas ett glapp... Men det är en annan historia...

Skapat av Sladdaren den 27-09-2021 09:40
#13

Albireo skrev:

Tack för ett psykologiskt stöd och försök till lösning på ett "icke problem"...

Åkte som sagt till den ordinarie bilprovningen...
Inga problem 7 minuter senare hade bromsar och handbroms kollats utan anmärkning Music
Den "enda" fysiska åtgärden var att torka bromsoken rena från bromsvätska.
Handbromsen gjorde jag inget åt.

Visst känner man sig retad - Men nästa gång är det inte någon som "lurar mig" - alla fall. (Bytte hjullager på en Mercedes som hade samma "glapp" med det nya lagret - det skulle finnas ett glapp... Men det är en annan historia...

Det var kul att det löste sig thumpsup. Kanske var en prao elev på den förra besiktningen som hade bestämt sig hitta ett eländigt icke fel stupid.

Då låser vi tråden
//admin