Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Klonkande vänster fram - Löst
#1
Gäller min V70 -04. Bytte bromsskivor, bromsbelägg och bromsslangar runtom. Efter bytet får jag ett "klonkande" ljud från vänster framvagn vid fullt rattutslag till vänster och jag ger gas, men bara då. Inget missljud vid fullt rattutslag till höger eller när jag backar med fullt rattutslag till vänster.
Vad kan det vara? Något jag kan fixa eller något som ska bytas?
#2
larso164 skrev:
Gäller min V70 -04. Bytte bromsskivor, bromsbelägg och bromsslangar runtom. Efter bytet får jag ett "klonkande" ljud från vänster framvagn vid fullt rattutslag till vänster och jag ger gas, men bara då. Inget missljud vid fullt rattutslag till höger eller när jag backar med fullt rattutslag till vänster.
Vad kan det vara? Något jag kan fixa eller något som ska bytas?
Välkommen till forumet
Eftersom detta klonkande ljud kom efter bromsbyte så skulle jag ändå sikta in mig att kolla detta först. Några frågor bara. Den gamla bromsskivan på den klonkande sidan, satt det fastrostad eller gick bytet flytande fint ?. Hjulnavet där bromsskivan ska sitta kan ibland vara mycket rost på, gäller att putsa bort all ytrost och beläggning med stålborste så bromsskivan sitter plant.
Annars har jag svårt att se att bromsarna har nått med detta missljud att göra
. Tipset är att lyfta framvagnen och ställa pallbockar på varje sida. Sen kan du prova rattutslag både till höger och vänster genom att vrida ratten eller med hjälp av bromsoken vrida "hjulvinkeln". Har du lite tur kan du höra missljudet och var det kommer ifrån.
#3
Klonkar det i takt med att hjulet snurrar eller det bara klonkar till en gång när du rullar bak eller fram?
#4
Tack!
Det jag (i all min okunskap) tänkte på var drivknuten, men jag bytte damasker för ett par år sedan och den gick igenom besiktningen. Har inte gjort några av bytena själv utan köper delar och lämnar in på en verkstad. Oftast köper jag Volvo original, men denna gång köpte jag Brembo. Kan nämna att det ibland hörs ett gnisslande ljud från höger fram, så man kan fråga sig om verkstaden gjort så som du säger...
Lyfta kan jag göra själv, bra tips. Ska kolla på detta. Tack!
Sladdaren skrev:
Välkommen till forumet
Eftersom detta klonkande ljud kom efter bromsbyte så skulle jag ändå sikta in mig att kolla detta först. Några frågor bara. Den gamla bromsskivan på den klonkande sidan, satt det fastrostad eller gick bytet flytande fint ?. Hjulnavet där bromsskivan ska sitta kan ibland vara mycket rost på, gäller att putsa bort all ytrost och beläggning med stålborste så bromsskivan sitter plant.
Annars har jag svårt att se att bromsarna har nått med detta missljud att göra
. Tipset är att lyfta framvagnen och ställa pallbockar på varje sida. Sen kan du prova rattutslag både till höger och vänster genom att vrida ratten eller med hjälp av bromsoken vrida "hjulvinkeln". Har du lite tur kan du höra missljudet och var det kommer ifrån.
#5
Tack, det klonkar i takt med att hjulen snurrar. I sådan takt att jag (i all min okunskap) tänkte på kardanknuten, men jag vet ju inte.... Bara vid fullt rattutslag till vänster, när man kör framåt och ger gas.
InTheWhite skrev:
Klonkar det i takt med att hjulet snurrar eller det bara klonkar till en gång när du rullar bak eller fram?
Redigerat av
larso164 den 01-01-1970 01:00
#6
larso164 skrev:
Tack, det klonkar i takt med att hjulen snurrar. I sådan takt att jag (i all min okunskap) tänkte på kardanknuten, men jag vet ju inte.... Bara vid fullt rattutslag till vänster, när man kör framåt och ger gas.
InTheWhite skrev:
Klonkar det i takt med att hjulet snurrar eller det bara klonkar till en gång när du rullar bak eller fram?
Ja skulle kunna vara en drivknut?
Fanns inte ljudet innan bromsbytet?
#7
Är något osäker. Bytte damasker till drivknutar 2017. Kan när jag tänker efter ha hörts svagt även före bromsbytet.
Om det är så, antar jag att det är en sak som kan göra att bilen blir stående? Jag borde väl byta drivknutar och damasker m.m. ganska snart i så fall?
((Det är fantastiskt detta forum, med all sin kunskap! Har kört min V70 drygt 25000 mil och den är fortfarande både en komfortkung och en oslagbar lastare))
InTheWhite skrev:
Ja skulle kunna vara en drivknut?
Fanns inte ljudet innan bromsbytet?
Redigerat av
larso164 den 01-01-1970 01:00
#8
larso164 skrev:
Är något osäker. Bytte damasker till drivknutar 2017. Kan när jag tänker efter ha hörts svagt även före bromsbytet.
Om det är så, antar jag att det är en sak som kan göra att bilen blir stående? Jag borde väl byta drivknutar och damasker m.m. ganska snart i så fall?
((Det är fantastiskt detta forum, med all sin kunskap! Har kört min V70 drygt 25000 mil och den är fortfarande både en komfortkung och en oslagbar lastare))
InTheWhite skrev:
Ja skulle kunna vara en drivknut?
Fanns inte ljudet innan bromsbytet?
Okej!
Du hör ju om oljudet blir värre med tiden, men är det oljud bör man nog byta innom en snar framtid.
Ja monterar man nytt är det dumt att snåla in på damasker.
#9
larso164 skrev:
Är något osäker. Bytte damasker till drivknutar 2017. Kan när jag tänker efter ha hörts svagt även före bromsbytet.
Om det är så, antar jag att det är en sak som kan göra att bilen blir stående? Jag borde väl byta drivknutar och damasker m.m. ganska snart i så fall?
((Det är fantastiskt detta forum, med all sin kunskap! Har kört min V70 drygt 25000 mil och den är fortfarande både en komfortkung och en oslagbar lastare))
InTheWhite skrev:
Ja skulle kunna vara en drivknut?
Fanns inte ljudet innan bromsbytet?
Det är lite av denna årsmodells svaghet är just i samband med drivaxlarna. Tack för berömmet med forumet
. Väntar med spänning på vad du hittar för fel med klonkandet. I övrigt så byter du bara olja och gör servicen noga med intervaller så har du en bil som ska gå lääääänge till
. Fördel med Volvo V70 är att du hittar relativt billiga och helt ok delar, även om det inte är original alla gånger.
#10
Tack själv. Har inte lyft än, men om jag nu ska byta drivknutar, är det inte saker runtikring man ska byta också då? Tacksam för råd/förslag om vad jag ska köpa isf.
#11
larso164 skrev:
Tack själv. Har inte lyft än, men om jag nu ska byta drivknutar, är det inte saker runtikring man ska byta också då? Tacksam för råd/förslag om vad jag ska köpa isf.
Jag tror att det finns nått kit och köpa för drivknuten
. Då ingår det dem smågrejer som är bra att byta samtidigt. I det kit så finns det förutom drivknuten en ny damask, en påse med fett, låsringen . Alltså lite såna smågrejer. Jag skulle själv välja att byta damasken när jag ändå håller på. Det är irriterande att få en "bra att veta" på bilprovningen för en sprucken damask.
Det som gör att drivknuten är dålig kanske beror lite på att du har en sprucken damask. Det samlas skräp inuti damasken och gör så att havererar till sist.
Ja låt oss gärna få veta hur det går för dig och vad felet är
#12
Tack för all hjälp, jag återkommer, troligen under augusti.
Sladdaren skrev:
Jag tror att det finns nått kit och köpa för drivknuten
. Då ingår det dem smågrejer som är bra att byta samtidigt. I det kit så finns det förutom drivknuten en ny damask, en påse med fett, låsringen. Alltså lite såna smågrejer. Jag skulle själv välja att byta damasken när jag ändå håller på. Det är irriterande att få en "bra att veta" på bilprovningen för en sprucken damask. Det som gör att drivknuten är dålig kanske beror lite på att du har en sprucken damask. Det samlas skräp inuti damasken och gör så att havererar till sist. Ja låt oss gärna få veta hur det går för dig och vad felet är
#13
Hej igen, blir villrådig. Jag vill byta både vänster och höger när jag ändå är i farten. Tittar på rätt prylar?
Är det någon från den här listan (typ SKF)?:
https://www.autodoc.se/reservdelar/le...B100%5D=VA
Eller den här?:
https://www.autodoc.se/reservdelar/le...B100%5D=VL
En helt annan, lite mindre viktig fråga men ändå. Brukar köpa Volvo original över disk i Bilias butik, men finns det att köpa på nätet?
Sladdaren skrev:
Jag tror att det finns nått kit och köpa för drivknuten
. Då ingår det dem smågrejer som är bra att byta samtidigt. I det kit så finns det förutom drivknuten en ny damask, en påse med fett, låsringen. Alltså lite såna smågrejer. Jag skulle själv välja att byta damasken när jag ändå håller på. Det är irriterande att få en "bra att veta" på bilprovningen för en sprucken damask. Det som gör att drivknuten är dålig kanske beror lite på att du har en sprucken damask. Det samlas skräp inuti damasken och gör så att havererar till sist. Ja låt oss gärna få veta hur det går för dig och vad felet är
Redigerat av
larso164 den 02-08-2021 21:17
#14
larso164 skrev:
Hej igen, blir villrådig. Jag vill byta både vänster och höger när jag ändå är i farten. Tittar på rätt prylar?
Är det någon från den här listan (typ SKF)?:
https://www.autodoc.se/reservdelar/le...B100%5D=VA
Eller den här?:
https://www.autodoc.se/reservdelar/le...B100%5D=VL
En helt annan, lite mindre viktig fråga men ändå. Brukar köpa Volvo original över disk i Bilias butik, men finns det att köpa på nätet?
Sladdaren skrev:
Jag tror att det finns nått kit och köpa för drivknuten
. Då ingår det dem smågrejer som är bra att byta samtidigt. I det kit så finns det förutom drivknuten en ny damask, en påse med fett, låsringen. Alltså lite såna smågrejer. Jag skulle själv välja att byta damasken när jag ändå håller på. Det är irriterande att få en "bra att veta" på bilprovningen för en sprucken damask. Det som gör att drivknuten är dålig kanske beror lite på att du har en sprucken damask. Det samlas skräp inuti damasken och gör så att havererar till sist. Ja låt oss gärna få veta hur det går för dig och vad felet är
Jag har beställt mycket grejer från autodock. Har aldrig fått fel grejer
. Är man på nått vis osäker på reservdelen man har så kan man bara ta kontakt med dem på chatten som dem har på sidan. Jag tycker det ser ut som det är dessa delar du ska ha. Sen gäller det att bestämma sig vilken tillverkare man ska välja, men det brukar stå recensioner och betygsättning.
En gång så strulade det lite med autodock. Beställde en kylare och det fattades en lite adapter i paketet. Det var lite kämpigt att få dem att förstå att denna lilla adapter var ett måste för att få på kylaren. Slutade med att jag fick tillbaka pengarna efter mycket om och men
Köper du Volvo original och är lite osäker så är det perfekt att åka till disken så tar dem fram rätt grejer åt dig
#15
Toppen, tack!
Sladdaren skrev:
Jag har beställt mycket grejer från autodoc. Har aldrig fått fel grejer
. Är man på nått vis osäker på reservdelen man har så kan man bara ta kontakt med dem på chatten som dem har på sidan. Jag tycker det ser ut som det är dessa delar du ska ha. Sen gäller det att bestämma sig vilken tillverkare man ska välja, men det brukar stå recensioner och betygsättning. En gång så strulade det lite med autodoc. Beställde en kylare och det fattades en lite adapter i paketet. Det var lite kämpigt att få dem att förstå att denna lilla adapter var ett måste för att få på kylaren. Slutade med att jag fick tillbaka pengarna efter mycket om och men
Köper du Volvo original och är lite osäker så är det perfekt att åka till disken så tar dem fram rätt grejer åt dig
#16
Hej igen, kan berätta att jag aldrig beställde några delar utan bara åkte till verkstaden. Han öppnade och kollade allt och hittade att det var en justeringsfråga. Han justerade och smörjde och nu är ljudet borta.
Så nu siktar jag mot 30 000 mil!
Tack för all hjälp och goda råd.
//Trevligt med en löst tråd
Då låser vi denna
//admin