Ja då börjas det . Detta fel P0300 dök upp efter motortvätten på denna Volvo S80 Årsmodell 01. Märks klart och tydligt att det är misständningar på cylindrarna. Det rycker och vibrerar när man ska upp i hastighet. Ska lossa och byta tändstiften så snart som möjligt får se om det kanske hjälper
Då har vi varit ute och felsökt denna felkod P0300. Lösningen var lite väntat och oväntat men nu är den löst. Hela felsökningen och lösningen kan ni se nedan
Vi har fått felkod P0300 som betyder Slumpmässig, multipelcylinderfel på denna Volvo S80. Detta uppkom strax efter en motortvätt med högtryckstvätten. Bilen misständer och går inte på alla cylindrar.
Det märks tydligt vid gaspådrag då bilen inte alls vill accelerera. Det studsar och skakar och märks kraftigt vid 2 och 3ans växel vid gaspådrag.
Motorlampan tänds i instrumentpanelen och servicerutan varnar att man ska "köra sakta, service omgående".
Vi ska idag fixa detta fel och visa er en guide på hur man gör.
Vi ska ta bort denna kåpa så vi kommer åt tändstiften och tändspolarna.
Kåpan sitter med 8 torx T30 skruvar som vi skruvar bort.
Nu har vi fått bort kåpan som skyddar tändspolarna och tändstiften. Sen har vi även tagit bort den lilla kamrems kåpan.
Så här ser det då ut när kåpan är borta. Då kan vi se tändspolarna och deras kontakter.
För att få bort den lilla kamrems kåpan behöver vi även knäppa ur kåpan från dem 2 clips som är inringat på bilden nedan.
Vi börjar med att ta ur en kontakt i taget. Starta gärna med kontakten till cylinder 1 (den tändspole längst till vänster).
Rengör denna kontakt så gott det går med att spraya "oxid clean" inne i kontakten. Använd gärna kompressor och blås rent.
Efter oxid clean så kan man gärna använda en annan skyddsspray "contact protector" som skyddar mot oxid.
Nu ska vi ta bort tändspolarna och kontrollera hur det ser ut. Vi lossar på tändspolen till cylinder 1. Denna sitter med en 10 mm bult.
När du lossat på bulten till tändspolen så kan du bara "dra tändspolen, rakt upp". På bilden nedan ser du tändspolen till cylinder 2 är inringad.
Tändspolen kontaktstycke kan du också välja att rengöra med exempelvis "oxid clean" samt blåsa rent med luft.
Luft från kompressor är ett användbart hjälpmedel när man kontrollerar och byter tändstift och tändspolar.
Ska du byta tändstift så ser du tändstiftet i hålet.
En av orsakerna till felkod P0300 är bilden nedan. Hela tändstift hålet till cylinder 2 var fuktigt efter motortvätten.
Men även efter nogrann renblåsning av fukten i cylinder 2 så var felkoden kvar och motorn gick fortfarande inte rent. Misständningen var kvar.
Lösningen som jag inte visar på bild är denna.
Ett tändstift test gjordes på cylinder 1. Tändstiftet fick ej någon gnista med tändspolen i cylinder 1. Så bytte tändspolen till cylinder 1 så försvann misständning och felkoden.
Kan dock säga att tändstift hålet till cylinder 1 var helt torr och inga skador sågs varken på tändstift eller tändspole. Men med hjälp av att jorda tändstiftet i karossen med cylinder 1 tändspole så såg man tydligt att inga gnista kom.
Hittade även en av skalad och skadad kabel till cylinder 3 tändspole kontakt. Ser ut att vara en jord kabel då färgen på kabeln var svart. Lite rengöring med Oxid clean och en bit eltejp fick bli plåster på detta så länge.
Lösningen trodde jag berodde på massor med fukt i cylinder 2 hålet, men det visade sig att felkoden P0300 hade även känt av att tändspolen till cylinder 1 inte funkade. Så byte av tändspole i cylinder 1, samt rengöring och tryckluft för att få bort fukten i cylinder 2 hålet, och lagning av jord kabeln på kontakten till cylinder 3 tändspole.
Nu är felkoden borta och Volvon går som en dröm igen.
Hoppas du gillade guiden. Kommentera, komplettera gärna. Lycka till