Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo 740 16v Orolig tomgång och blandar mycket
Skapat av
Ogge146 den 23-04-2021 19:02
#1
Tja
Jag har en Volvo 740 16v -88. Jag har tidigare havt problem med min lmm som är en Bosch 010. Jag fixade den genom att flytta över sensorn från en 007 som jag sedan lödde ihop. Jag hade även en trasig lambasond som jag precis bytte. Den mätte jag Ohm på för att hitta felet. Efter allt detta så gick den bra tills mitt avgasrör gick av vid katalysatorn. Jag var då tvungen att hamra in en rör bit så den satt fast i katalysatorn, då jag inte har svetts.
Då jag hade gjort allt detta och startade och körde lite så märkte jag att den hade ojämn tomgång och blandar mycket bensin. Och jag kollade insugs packning och vakuumslangar, men hittade inget fel. Så min fråga är, kan det vara att lambdasonden har gått sönder av att jag hamrade in röret i katalysatorn på grund av skakningar? Jag kan dock inte hitta något fel då jag mäter motståndet i den.
Uppskattar all hjälp jag kan få
#2
Hej Ogge146 och välkommen till forumet
Det kan absolut vara avgasröret som inte är tillräckligt tätt. Till och med små läckage just vid katalysatorn gör lambdasonderna eller som det kallas syresensorn knäpp
. Det kan även vara som du säger också att nått har skakat sönder sonden. Eller att katalysatorn har skakat sönder
Flyttar till felsökning volvo 740/900
//admin
Skapat av
Ogge146 den 25-04-2021 02:24
#3
Ska testa köpa och testa en ny lambdasond. Det ända som är är att då jag mäter Ohm så mäter den 3.7 så borde vara fungerande, men kan säker vara någon sensor som gått sönder som inte syns då man mäter. Har svårt att tro att det sitter i katalysatorn då den är helt urtagen av tidigare ägare. Har även en ny lmm påväg. Så fungerar inte det så måste det nästan vara att det är vakuum läckage någonstans eller insugspackningen kanske
är så less på den här bilen, har inte gjort annat än att krångla, men förhoppningsvis så löser det sig efter det här. Fundera på att kanske lämna in på verkstad ändå för en koll om jag inte får till det själv. Jag är tyvär inte så kunnig som man skulle vilja.
Som sagt var så var felet orolig tomgång och den drar strax över 2 liter milen och känns inte som han ska då man kör
#4
Har du 3 eller 4 kablar på lambdasonden ?. Har du 4 kablar så mäter du Ohm på dem 2 kablar som är förvärmningskablar. Det ska ge ett utslag där. Har du inget utslag, ja då är det bara köpa en ny.
Årsmodeller i slutet av 88 hade fått felkodsdosan har du någon sådan ?. Tänkte om du kunde titta isåfall om du får upp nån felkod ?
#5
När du mäter lambdasonden ska värdet pendla. Ligger det helt still är sonden
nog kass. när mätvärdet är 0,47 ligger lambda på 1.
Skapat av
Ogge146 den 25-04-2021 12:55
#6
Jag har 3 kablar. Jag mätte som sagt 3.7 ohm, men då borde den vara fungerande. Kanske kan någon sensor vara sönder även fast det inte syns på mätning. I alla fall så gjorde jag en felkodssökning och fick upp följande 2-3-2 som står för att det antingen är för magert med bensin eller för mycket och i mitt fall så är det för mycket. Jag fick även upp 1-2-1 som är felsignal från luftmassemätaren. Sista jag fick var 2-2-1 som kommer från lambdasonden. Jag läste någonstans att det har att göra med att den får för mycket syre i avgaserna. Dessa felkoder fick jag från uttag 2 i felkods dosan.
#7
Det här dokumentet är riktigt bra när det gäller att mäta olika sensorer och sonder på Volvo 740. Även en del superfina tips ges i slutet på dem olika felkoderna man kan få upp. Detta kan du nog få mycket hjälp av när det gäller felet du har
http://www.volvosweden.se/articles.ph...ticle_id=2
Skapat av
Ogge146 den 01-05-2021 13:59
#8
Lite uppdatering om vad jag tänker göra. Jag beställde en ny lmm då jag hade fått felkod på den. Jag beställde en bosch 010 3'' för 1500kr från något ställe nere i Ludvika. Jag skrev en extra gång och frågade om det var en 010. De sa ja, men idag då jag fick den så visade det sig att det var en 016 som då inte fungerar. Det var lite drygt då jag måste skicka tillbaka den hela vägen från Umeå i västerbotten. Så nu ska jag lämna in den på felsökning för att få någon professionell att kolla på det och förhoppningsvis hitta felet
#9
Ogge146 skrev:
Lite uppdatering om vad jag tänker göra. Jag beställde en ny lmm då jag hade fått felkod på den. Jag beställde en bosch 010 3'' för 1500kr från något ställe nere i Ludvika. Jag skrev en extra gång och frågade om det var en 010. De sa ja, men idag då jag fick den så visade det sig att det var en 016 som då inte fungerar. Det var lite drygt då jag måste skicka tillbaka den hela vägen från Umeå i västerbotten. Så nu ska jag lämna in den på felsökning för att få någon professionell att kolla på det och förhoppningsvis hitta felet
Tack för uppdatering
. Verkar inte vara en kompetent verkstad som skickade delen till dig kan man tycka
. Eftersom dem skickade fel så borde dem stå för frakten och skicka en fraktsedel till dig. Numret på LMM som 010 är inte så vanligt, men däremot 016 är den vanligaste. Jag vet detta eftersom jag haft problem själv med LMM på en Volvo 740.
Jag var till en skrot som i en låda på lagret hade säkert 50 stycken LMM liggandes. Säkert 40 av dessa var slutsiffra 016. Men dem 2 sista siffrorna är superviktigt för att det ska bli rätt signal från LMM till styrboxen.
När jag löste mitt problem och kom på att LMM var felet så fick jag låna en av en bekant. Redan omgående jag monterade den "nya" Luftmassamätaren så slutade Volvon att skaka och fick genast perfekt tomgång. Men det var lite testningar innan jag kom på lösningen.
Skapat av
kimb0 den 07-05-2021 15:26
#10
man kan ta lmm 007 3" från en volvo 760 med b280F motorn 88-90 o de funkar har gjort så sj på ett par 16v motorer om man inte hittar en 010 lmm då vill säga..
Annars brukar ju vatten temp givaren som styr insprutet kunna bråka lite ibland också..
#11
Ogge146 skrev:
Lite uppdatering om vad jag tänker göra. Jag beställde en ny lmm då jag hade fått felkod på den. Jag beställde en bosch 010 3'' för 1500kr från något ställe nere i Ludvika. Jag skrev en extra gång och frågade om det var en 010. De sa ja, men idag då jag fick den så visade det sig att det var en 016 som då inte fungerar. Det var lite drygt då jag måste skicka tillbaka den hela vägen från Umeå i västerbotten. Så nu ska jag lämna in den på felsökning för att få någon professionell att kolla på det och förhoppningsvis hitta felet
Glödstift installeras på många dieselmotorer för att underlätta kallstarter. De går vanligtvis sönder på grund av korrosion, överhettning, mekanisk skada eller metallutmattning, och deras fel kan orsaka en mängd olika problem. Det enklaste sättet att testa ett glödstift är att använda en klämmeter, men digitala multimetrar kan också göra jobbet, och glödstiftstestare fungerar också.