Skapat av
Limpa den 03-09-2019 19:03
#1
Hej! för några dagar sen jag var påväg hem från jobbet med min 740 som helt plötsligt bara tvärdog och vägrade att starta. Blev bogserad hem, sen for jag iväg till biltema och köpte fördelarlock och rotor sen for jag hem och bytte. Och då startade bilen och gick hur bra som helst ända tills dagen efter då jag var påväg hem från jobbet. bilen började att gå "ryckigt" vid gaspådrag och det blev bara värre och värre sen tvärdog den igen. kollade om det fanns nån gnista men det gjorde det inte. Så då vart det iväg till biltema igen. köpte stift, tändkablar, tändmodul och det är fortfarande ingen gnista efter det byttes. tändspolen funkar. har mätt resistansen på vevaxelgivaren och den låg på 191ohm. kollade hur det såg ut vid kamremmen och kamaxeldrevet och vevaxeldrevet verkade inte stämma överens. nollade och satte dit en ny rem. ingen skillnad. står nu mestadels och kliar mig i huvudet. är hyfsat grön inom området, vet inte vad jag ska kolla härnäst. tar gärna emot tips! Bilen är 740GL 1990.
Redigerat av
Limpa den 01-01-1970 01:00
#2
Hej Limpan
Hallgivaren är en vanlig bov när man inte får nån gnista. Det går att mäta upp denna. Finns säkert nån tråd redan här på forumet hur man mäter denna. Men om jag minns rätt så är det 3 stift. Du mäter det stiftet i mitten samtidigt som du drar runt motorn för hand ( 2ans läge på tändningen måste vara på ). Det ska visa mellan 2-12 volt.
Det är vanligt att kablarna ploppar ur i kontaktstycket där.
Kolla gärna en felkod också får se om det visar nått