Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo 940 går dåligt på tomgång - LÖST
#1
Hej!
Som sagt så går min Volvo 940 dåligt på tomgång. Tomgången kan vara på ca 1000 varv och gå jämnt i 2 sekunder, och sedan gå ner till att nästan dö, eller pendla mellan 500-1000 rpm. Gasar du sedan upp i varv går den ner till 1000 rpm och gör sedan samma sak igen. Sen går den lite ryckigt när man försöker hålla jämn gas när jag kör. Men den accelererar felfritt
Jag har kollat vacuum slangar och sprutat med startas efter tjuvluft. Jag har inga felkoder. Har bytt insugspackning, gjort rent tomgångsventilen, bytt lmm, bytt lambdasond, bytt gasspjäll, bytt tändmodul, bytt tändkablar, tändstift, fördelarlock och rotor. Och har också provat med ett annat bränslepumpsrelä och med en annan tändspole
Det gäller en Volvo 940 B230FB årsm. 1992
Mvh
#2
I bland hjälper det inte att rengöra tomgångsventilen, man får helt enkelt byta den. Vet inte om så är fallet här, men skadar ju inte att testa.
#3
Hej hej
Du har bytt en massa grejer och felet tycker man borde ha åtgärdats med alla dessa nya delar. Hur långt har denna rullat ?
Kan vara värt att göra ett komptest så du vet att den har full kompression på alla cylindrar.
Jag skulle testa också att hälla i nån slags rengöring till spridarna nästa gång du tankar.
#4
Sladdaren skrev:
Hej hej
Du har bytt en massa grejer och felet tycker man borde ha åtgärdats med alla dessa nya delar. Hur långt har denna rullat ?
Kan vara värt att göra ett komptest så du vet att den har full kompression på alla cylindrar.
Jag skulle testa också att hälla i nån slags rengöring till spridarna nästa gång du tankar.
Den har rullat lite mer än 24 000 mil, hur gör jag ett sådant här komptest? Ska prova att hälla i någon rengöring till spridarna👍🏼
#5
emilstandar skrev:
Sladdaren skrev:
Hej hej
Du har bytt en massa grejer och felet tycker man borde ha åtgärdats med alla dessa nya delar. Hur långt har denna rullat ?
Kan vara värt att göra ett komptest så du vet att den har full kompression på alla cylindrar.
Jag skulle testa också att hälla i nån slags rengöring till spridarna nästa gång du tankar.
Den har rullat lite mer än 24 000 mil, hur gör jag ett sådant här komptest? Ska prova att hälla i någon rengöring till spridarna👍🏼
Du får skaffa en komptestmätare, dom finns både med gänga som passar i gängan för tändstiften, eller med
gummitätning som man trycker emmot så det tätar i tändstiftshålet.
Man lossar alla tändkablar, skruvar av ett stift i taget och ersätter med mätaren, sedan har man en kompis
till att köra på startmotorn några varv.
Nu ska värdena man får ligga så nära varandra som möjligt.
#6
InTheWhite skrev:
emilstandar skrev:
Sladdaren skrev:
Hej hej
Du har bytt en massa grejer och felet tycker man borde ha åtgärdats med alla dessa nya delar. Hur långt har denna rullat ?
Kan vara värt att göra ett komptest så du vet att den har full kompression på alla cylindrar.
Jag skulle testa också att hälla i nån slags rengöring till spridarna nästa gång du tankar.
Den har rullat lite mer än 24 000 mil, hur gör jag ett sådant här komptest? Ska prova att hälla i någon rengöring till spridarna👍🏼
Du får skaffa en komptestmätare, dom finns både med gänga som passar i gängan för tändstiften, eller med
gummitätning som man trycker emmot så det tätar i tändstiftshålet.
Man lossar alla tändkablar, skruvar av ett stift i taget och ersätter med mätaren, sedan har man en kompis
till att köra på startmotorn några varv.
Nu ska värdena man får ligga så nära varandra som möjligt.
Hej igen, har nu gjort ett komptest, och värdena jag har fått har legat på näst intill samma på alla cylindrar, ca 11 bar mvh
#7
Du får nog börja med att läsa ut felkoder då.
#8
Som jag redan skrev i mitt första inlägg så har jag inga felkoder alls
#9
Aj fanken! Missade det!
#10
emilstandar skrev:
InTheWhite skrev:
emilstandar skrev:
Sladdaren skrev:
Hej hej
Du har bytt en massa grejer och felet tycker man borde ha åtgärdats med alla dessa nya delar. Hur långt har denna rullat ?
Kan vara värt att göra ett komptest så du vet att den har full kompression på alla cylindrar.
Jag skulle testa också att hälla i nån slags rengöring till spridarna nästa gång du tankar.
Den har rullat lite mer än 24 000 mil, hur gör jag ett sådant här komptest? Ska prova att hälla i någon rengöring till spridarna👍🏼
Du får skaffa en komptestmätare, dom finns både med gänga som passar i gängan för tändstiften, eller med
gummitätning som man trycker emmot så det tätar i tändstiftshålet.
Man lossar alla tändkablar, skruvar av ett stift i taget och ersätter med mätaren, sedan har man en kompis
till att köra på startmotorn några varv.
Nu ska värdena man får ligga så nära varandra som möjligt.
Hej igen, har nu gjort ett komptest, och värdena jag har fått har legat på näst intill samma på alla cylindrar, ca 11 bar mvh
11 bar på alla cylindrar är toppen
. Värt att testa rengöring till spridarna då.
Lösningen
Fick lösningen via mail från trådskaparen.
Hej, jag hade bytt näst intill allt gällande tändning osv, men tillslut när jag hade nere växellådan så såg jag att svänghjulet satt ett kvarts varv fel. så när jag justerat det så gick den som den skulle.
Vi får tacka för detta svar
//låser tråd
admin