Ämne: Volvosweden Volvoforum :: backventil till vakum?

Skapat av Tegge den 23-05-2019 23:28
#1

Hej! på min 945 -98 så behåller inte ventilationsanläggningen sina inställningar om jag kör på lite högre laddtryck typ uppför en längre backe men återkommer så fort jag släpper gasen verkar som vakumbehållaren inte har någon backventil har letat men inte hittat något!
Förslag mottages tacksamt

Skapat av Sladdaren den 24-05-2019 18:59
#2

Hej Tegge

Detta fel verkar som det är vanligt när det är läckage nånstans i systemet. Nu är det väldigt svårt att hitta lösning på detta med vårat språk. Du kan skumma igenom lite av denna sida som tar upp en HEL del om lösningar och fel på värme, vakuum kontroll, ventilation och fläktmotor till Volvo 7/900 serien.

Hittade även ett tips om att det finns 2 st backventiler på insuget. Kolla så dessa ventiler fungerar korrekt. Finns säkert bra tips hur man kollar dessa med länken här ovan.
Men inte ovanligt alls att accelerering gör att systemet tappar vakuumet men återkommer vid jämn farthållning eller tomgång.

Ett annat tips och lösning på detta är detta men på engelska tyvärr nedanConfused. Nu minns jag inte var jag hittade denna information utan sparade bara texten. Hade varit lättare att länka till detta inlägg.
Det verkar inte vara det allra lättaste att fixa detta, men det är som vanligt med alla modellers ventilationsanläggningar.unsure

There is a vaccum servo on the left side, thats leaking. It is located on the side of the console area, behind the panels, sort of on the tunnel area, in front of the gas pedal area. To access it, remove the under dash panel on the left side, and pull the carpets back away from the tunnel area. There are a couple of them in that area, the one you want has a blue hose the other one is a orange hose. You must remove the dash, and then the hvac housing and dismantle it. It is secured with two 10mm that are only accessible from inside the box. The much easier way, is to simply make two vertical cuts, on either side of the valve, up to above the top edge of the valve. Then, you may gently flex the plastic outwards, so as to reach the nuts with a wrench. After you completed the replacement, you can use epoxy, duct tape, silicone, or anything you seel comfortable with to reseal the affected area. This is easier and less work than removing the dash, and all the hvac box.

Hoppas du fick några tips och att nått av dessa kan lösa dina problem Smile

Redigerat av Sladdaren den 01-01-1970 01:00