Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Hur byta kamrem motor B230 - LÖST

Skapat av Sladdaren den 01-05-2019 12:04
#1

Idag ska den gamla kamremmen av på denna Volvo 740 från årsmodell 90. Motor B230F. Remskivan ska stå markerad på 0:an och kamaxeldrevet ska också läggas på rätt markering.
Vad tror ni därute när vi nu ska lossa bulten till vevaxeln ?. Jag har inget specialverktyg med artikelnummer 999 5284 ( http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=140 ).
Tror ni det räcker med mutterknackaren att lossa denna mutter ?. Nått speciellt man bör tänka på ?thinking

dl.dropboxusercontent.com/s/4bc7gg550dhobhh/Vevaxelbult_Volvo740_B230F.jpg

Denna drar i 400nm. Ska denna räcka tro?
dl.dropboxusercontent.com/s/nnrvqq1g9myqkqo/Parkside%20Cordless%20vehicle%20wrench.jpg

Redigerat av Sladdaren den 18-10-2020 22:54

Skapat av InTheWhite den 01-05-2019 12:32
#2

Det går säkert med mutterknacken! Synd att vi inte bor närmare, för jag har specialverktyget!thinking

Skit sedan i markeringarna på remmen, utan det är markeringarna på remskivorna som skall stå rätt.
Inget annat speciellt att tänka på.

När remmen är på plats och spännaren släppt mot remmen och åtdragen och allt återmonterat så kör
en stund på tomgång och lossa sedan på spännaren och dra till igen. Detta för att remmen sträcker sig
lite efter några varv på motorn.

Redigerat av InTheWhite den 01-01-1970 01:00

Skapat av Sladdaren den 02-05-2019 13:06
#3

Det gick superfint med mutterknackaren, lossade hur lätt som helst. Behövde knappt hålla emot vevaxelns remskiva. Förutom detta så hade denna Volvo en väldigt fin låssprint som går riktigt djupt in i spåret bakom remskivan. Har varit med om att (låssprint) knappt går i spåret unsure.

i.postimg.cc/bNvT3CQ8/sprinten-som-h-ller-vevaxelns-remskiva-p-plats.png

Det som är lite klurigare är när man ska få fast vevaxelns remskiva igen. Den stora bulten ska momentdras i 60nm först och sen ytterligare dras i 60 grader. Det kan underlätta en hel del om man har specialverktyget som håller att på plats.

Tipset om att lossa spännbulten igen efter tomgång borde jag gjort. Men visst kommer man åt bulten även nu när allt är monterat ?. Är det denna som ligger bakom gummi?
i.postimg.cc/hj6dssg4/Kamrems-Sp-nnarens-bult-Volvo-740-b230.png

Skapat av InTheWhite den 02-05-2019 16:57
#4

Jag har aldrig dragit remskivan med momentnyckel. Du kan dra den med mutterknacken om du vill.

Jepp! Bara att lossa gummipluggen i kåpan, så gör jag.

Skapat av Sladdaren den 04-05-2019 16:50
#5

Det här drevet är inte alls viktigt att det står på rätt markering thinking. Vi som kör 7/900 serien så har detta väl ingen betydelse , då det endast driver oljepumpen. Men har man blockfördelare så är det väl viktigt att denna står i rätt markering ?

i.postimg.cc/ZRgGjcmj/Oljepumpens-markering-byte-av-kamrem-Volvo-740-940.png

Redigerat av Sladdaren den 04-05-2019 16:58

Skapat av InTheWhite den 04-05-2019 18:28
#6

Aldrig funderat över det faktiskt...thinking