Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo 945 "Driftern" -94 Byta drivaxel
#2
Najs med ny kärra!
Den rosten var ju alls inte det värsta, det får ni säkert ordning på!
Ja det ser ju hyggligt ut i motorrummet, en liten avspolning bara för att få bort dammet bara om man vill.
Jo avgassystemet är ju standard att dom rostar av innan bakaxelkröken.
#3
Jag tror denna ska göras i ordning. Nu har han skaffat ny stötfångare fram så den ska nog på rätt snart
.
Häromdagen fixade vi hastighetsmätaren på denna. Trodde felet berodde på att givaren i bakaxeln var smutsig men visade sig bara vara en kabel som gått av i kontakten till givaren. Detta gjorde vi en guide på som både finns här på forumet
http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=451 samt på Youtube kanalen
https://youtu.be/Zckq_KA1TzQ
Nu ett nytt konstigt ljud som dykt upp. Kevjard tyckte det klonkade från bromsarna bak. Så en sväng till Biltema och köpte nya bromsklossar till bakre oken.
Vid närmare inspektion av bakre oken så såg man att beläggen inte alls var slitna. Felet berodde på att den ena bulten till bromsoket försvunnit
. Som tur är så hade jag sparat gamla bromsoksbultar som såg helt ok ut. Så nu har klonkljudet försvunnit.
Tog även denna bild som visar 2 högtalare som jag fatta ska monteras i bakdörrarna. Det måste dras kablar först till bakdörrarna vilket ska fixas snarast. Den mojängen i mitten är nått led ljus som bara kopplas in genom USB
Nu kom han hem nyligen med detta paket
. Är en ramp med 5 extraljus som vi ska koppla in och montera. Ja blev genast sugen på att filma en guide på hur detta ska kopplas in med relän och säkringar. Vi får se
#4
Jäkla tur att oket inte lossnade helt!
#5
Ja elände med gamla bilar. Nu har Volvon bara drivning på 1 bakhjul
. Kan bero på att denna var svetsdiffad och svetsen släppt på nått vis. Svetsdiffade Volvos är värdelöst, visst är säkert hur kul som helst när man gillar sladda och hålla på men ger bara problem.
Kanske blir ett väldigt kort projekt detta, får se. Grabben hade hittat ett set centrumvända plåtisar som han tänkte kanske använda senare.
#6
Är det bara som bilden luras, eller är fälgarna blåa?
#7
Tror dem är blåa
. Knäppte en snabb bild på dessa.
Han blev väll lite besviken när han hämtade dessa, var inte riktigt som han tänkte dem skulle se ut. Dessutom är dubbarna urplockade. Dessa kommer nog hamna i nått hörn i garaget kan jag tänka eller så blir det nån snilleblixt idée
#8
Sladdaren skrev:
Tror dem är blåa
. Knäppte en snabb bild på dessa.
Han blev väll lite besviken när han hämtade dessa, var inte riktigt som han tänkte dem skulle se ut. Dessutom är dubbarna urplockade. Dessa kommer nog hamna i nått hörn i garaget kan jag tänka eller så blir det nån snilleblixt idée
Lacka dom i silver så blir det skitsnyggt!
#9
InTheWhite skrev:
Sladdaren skrev:
Tror dem är blåa
. Knäppte en snabb bild på dessa.
Han blev väll lite besviken när han hämtade dessa, var inte riktigt som han tänkte dem skulle se ut. Dessutom är dubbarna urplockade. Dessa kommer nog hamna i nått hörn i garaget kan jag tänka eller så blir det nån snilleblixt idée
Lacka dom i silver så blir det skitsnyggt!
Ja faktiskt det skulle vara snyggt
#10
Det var tvunget att kolla vad som hänt med drivningen på ena hjulet
. Så ur med drivaxeln.
Det verkar som den gamla drivaxeln ( till höger ) har gått av alldeles vid dem splines som finns där
. Problemet nu är att den biten verkar sitta kvar i bakaxeln. (Den nya drivaxeln till vänster). Vi har testa fiskat med magnetpinne men biten som är kvar därinne vill inte komma ut
På den nya drivaxeln ska lagren få nytt fett när vi är i det momentet. Men frågan är om det ska behövas fettas in på fler ställen ?
.
För att få ut den bit som är kvar så är det en chansning att även lossa drivaxeln på andra sidan och knacka ut den bit som är kvar från det hållet..Ja undrar om detta kommer funka
. Känns mer som det vore alternativ att byta hela bakaxeln..? Ja kommentera gärna vad ni tror och vet...
#11
Jäkla otur!
Ver inte hur pass det är att byta hela axeln på 7/900? På 200 är det i alla fall ingen stor operation.
#12
InTheWhite skrev:
Jäkla otur!
Ver inte hur pass det är att byta hela axeln på 7/900? På 200 är det i alla fall ingen stor operation.
Den här 940 har inte alls skojiga bultar och muttrar. Allt är typ runddraget
, så det är nog en eländig utmaning att byta hela bakaxeln. Ja Kevjard har en annan ide om att ta loss drivaxeln på andra sidan och försöka knacka ut den den lösa biten därifrån
.
Eller min ide om att lossa diffkåpan och kanske nå den trasiga biten därifrån
Uppdatering 2019-03-18
Hur vi fick loss biten som fastnade kvar längst in i bakaxeln. Lösningen ser ni i videon
YouTube video
#13
Snyggt jobbat killar!
#14
Ja tackar. Detta var något eländigt att fixa
. Som i videon visar så är denna Volvo lite svårskruvad, då alla bultar verkar skadade och runddragna ifrån början
. Men nu rullar denna på vägarna igen
#15
Sladdaren skrev:
Ja tackar. Detta var något eländigt att fixa
. Som i videon visar så är denna Volvo lite svårskruvad, då alla bultar verkar skadade och runddragna ifrån början
. Men nu rullar denna på vägarna igen
Skit när det är så!
Är någon skruv skadad byter jag den alltid innan sen skruvas tillbaka igen, och givetvis lite fett på gängan.
#16
Ikväll kopplas det högtalare
Bild borttagen tyvärr
#17
Här ska det spelas minsann!
En annan har ju skuffen full av hundbur, så jag får nöja mig med originalhögtalarna.
#18
InTheWhite skrev:
Här ska det spelas minsann!
En annan har ju skuffen full av hundbur, så jag får nöja mig med originalhögtalarna.
ja det är inte fel alls med Volvos originalhögtalare.
Nu har grabben provat att köra med denna svetsdiffade Volvo ett tag. Det var inte så roligt att ha det nu när snön försvinner. Så nu fick den gå vidare till en annan ägare.
Låser tråden eftersom den är nu såld
//admin