Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo 945 LTT - 97 växlande tomgång

Skapat av InstabilTurbo den 01-12-2018 20:36
#1

Hejsan medlemmar!

Var och hämtade mig en Volvo 945 turbo häromdagen.

När jag hämtade den var det inte direkt några värre bekymmer mer än svajande tomgång.
Men när den sedan blev varm och jag frikopplade så dog bilen men gick att starta direkt efter.

Började utesluta lite fel och har kommit fram till att det inte är bromsservon iallafall.

Folk har ju såklart varit och pillat på allt så känner ju inte igen mig längre.

Har nu kollat igenom lite under huven på bilen och eftersom folk har varit där och skruvat och gjort lite va de vill så är jag lite vilsen så hoppas att någon av er kan räta ut lite frågetecken till mig.

Bifogar en imgur länk med alla bilder i ordning som jag skriver dem.
Kanske hittar ni något so ser misstänkt ut som påverkar att bilen har risig tomgång och dör när man frikopplar.

https://imgur.com/a/ed8ZsqA

Bild 1. Inte en jävla aning.

Bild 2 Är de wastegate eller dump?

Bild 3. en stålomspunnen slang som inte sitter så jävla bra.

Bild 4. Andra änden av den stålomspunna slangen som flåsar ut avgaser rätt in motorutrymmet och dödar mig långsamt som kör.

Bör tilläggas att jag inte är så haj på dessa bensin motorer så behöver all hjälp jag kan få.
Och Ja det är oljigt o eländigt men inget läckage nu.

Skapat av Sladdaren den 02-12-2018 12:59
#2

Välkommen till forumet

Tror att InTheWhite här på forumet är mer expert på dessa grejer än jag. Men jag kan ändå länka till denna sida kanske du kan få svar på vissa grejer just nu http://www.asfaltseliten.com/turbokon...tering.htm.

Tror bild 1 är original dump på en 940 turbo. Jo Bränsleregulator har du fått in rätt. Wastegate bild 2.

Skapat av InTheWhite den 02-12-2018 13:46
#3

Hej!

Bild 1. Detta är dumpventilen och den måste vara ansluten till insuget via en vacuumslang. T-korset är så kallad "pystrimning" och är inte jättebra.


Bild 2. Det är Wastegateklockan som via Wastegateventilen styr laddtrycket. Jag hade börjat med att plocka bort T-korset som sitter mellan den och Turbon och ersatt med en hel slang!


Bild 3. Denna slangen har tydligen ersatt vevhusventilationen. Originalslangen ska anslutas på en nippel som sitter på slangen mellan luftfilter och turbo.


Bild 4. Den här slangen ska som sagt anslutas enligt kommentaren för bild 3.


Bild 5. Ja detta är en bränsletrycksregulator som är ditsatt efteråt.

Redigerat av InTheWhite den 01-01-1970 01:00

Skapat av InstabilTurbo den 02-12-2018 17:20
#4

InTheWhite skrev:

Hej!

Bild 1. Detta är dumpventilen och den måste vara ansluten till insuget via en vacuumslang. T-korset är så kallad "pystrimning" och är inte jättebra.


Bild 2. Det är Wastegateklockan som via Wastegateventilen styr laddtrycket. Jag hade börjat med att plocka bort T-korset som sitter mellan den och Turbon och ersatt med en hel slang!


Bild 3. Denna slangen har tydligen ersatt vevhusventilationen. Originalslangen ska anslutas på en nippel som sitter på slangen mellan luftfilter och turbo.


Bild 4. Den här slangen ska som sagt anslutas enligt kommentaren för bild 3.


Bild 5. Ja detta är en bränsletrycksregulator som är ditsatt efteråt.



Tack för svaren och även välkomnandet!

Kan något av detta förklara den svajande tomgången te.x t-korset?

Är slangen från vevhusventilationen viktig eller kan jag ersätta den med en ny slang och dra den under bilen istället?

Satte dit vakumslangen där den tillhörde på Bild 1. på den "pipen" som är utan slang och nu verkar den inte dö vid frikoppling.
Skönt känner jag men tomgången är fortfarande lite svajig.

Mvh

Skapat av InTheWhite den 02-12-2018 18:15
#5

Man kan köra öppen vevhusvent (som det är nu), men jag anser att sluten (original) är bäst så länge effektuttaget inte kräver mer. Kan även vara det som ställer till det med tomgången.

Något du också kan testa är att rengöra tomgångsmotorn (som sitter under insuget på en slang från tryckröret), den brukar kunna vara ganska igensatt med oljeklet.

Nej T-korset är med största sannolikhet INTE boven till tomgången. Dock är det ett dåligt sätt att "fultrimma" bilen på. Ska du öka laddtrycket gör du bäst i att skaffa en seriös graderad laddtrycksmätare först, annars kan det gå väldigt tokigt med motorn.

Redigerat av InTheWhite den 01-01-1970 01:00

Skapat av InstabilTurbo den 02-12-2018 21:08
#6

InTheWhite skrev:

Man kan köra öppen vevhusvent (som det är nu), men jag anser att sluten (original) är bäst så länge effektuttaget inte kräver mer. Kan även vara det som ställer till det med tomgången.

Något du också kan testa är att rengöra tomgångsmotorn (som sitter under insuget på en slang från tryckröret), den brukar kunna vara ganska igensatt med oljeklet.

Nej T-korset är med största sannolikhet INTE boven till tomgången. Dock är det ett dåligt sätt att "fultrimma" bilen på. Ska du öka laddtrycket gör du bäst i att skaffa en seriös graderad laddtrycksmätare först, annars kan det gå väldigt tokigt med motorn.


Okej då förstår jag, kommer in så jävla mycket avgaser i kupén tycker jag bara, antar att de är för den ligger o sprutar ur sig avgaser? Finns det nåt man kan göra eller är det att dra den under bilen som är bäst?

Skall absolut testa att göra rent tomgångsmotorn.

[UPDATE] Nu när jag var ute och varmkörde bilen så låg tomgången nästan perfekt, den svajade pytte lite kanske 30-50rpm.
Men ibland när jag startar bilen så går den bara på 3-4 cylindrar. Stiften eller tändkablar? Fördelarlocket verkar nyligen vara bytt då jag hittade ett gammalt i bil.

Mvh

Redigerat av InTheWhite den 03-12-2018 13:27

Skapat av InTheWhite den 03-12-2018 13:28
#7

InstabilTurbo skrev:

InTheWhite skrev:

Man kan köra öppen vevhusvent (som det är nu), men jag anser att sluten (original) är bäst så länge effektuttaget inte kräver mer. Kan även vara det som ställer till det med tomgången.

Något du också kan testa är att rengöra tomgångsmotorn (som sitter under insuget på en slang från tryckröret), den brukar kunna vara ganska igensatt med oljeklet.

Nej T-korset är med största sannolikhet INTE boven till tomgången. Dock är det ett dåligt sätt att "fultrimma" bilen på. Ska du öka laddtrycket gör du bäst i att skaffa en seriös graderad laddtrycksmätare först, annars kan det gå väldigt tokigt med motorn.


Okej då förstår jag, kommer in så jävla mycket avgaser i kupén tycker jag bara, antar att de är för den ligger o sprutar ur sig avgaser? Finns det nåt man kan göra eller är det att dra den under bilen som är bäst?

Skall absolut testa att göra rent tomgångsmotorn.

[UPDATE] Nu när jag var ute och varmkörde bilen så låg tomgången nästan perfekt, den svajade pytte lite kanske 30-50rpm.
Men ibland när jag startar bilen så går den bara på 3-4 cylindrar. Stiften eller tändkablar? Fördelarlocket verkar nyligen vara bytt då jag hittade ett gammalt i bil.

Mvh

Du kan ju dra ner den under bilen som du säger, men den går aldrig genom besiktningen så.

Kan vara både tändnings och bränslerelaterat, men jag tippar på tändning.

Kolla så stift och tändkablar ser fina ut.