#1
Då ska vi byta generator + remmen på denna Volvo S80. Anledning är att den som sitter i nu tjuter och för oväsen. Den här guiden ska kunna användas även om du är ägare till en Volvo S60, V70, XC70 eller XC90. Innan vi börjar guiden måste jag tipsa om att när ni införskaffar den nya remmen så ska butiken ha chassinummer för att ge ut rätt rem. Vi uppgav regnummret och då fick vi fel rem med oss hem.
Ja då köööör vi generatorbyte på Volvo S80
.
Det är då denna bil vi nu ska byta generatorn på. Vi passar även på att byta remmen när vi ändå håller på.
Först skruvar vi bort minus kabeln från batteriet. Eller som här plockar ur hela batteriet. På en Volvo S80 hittar du batteriet i bakluckan.
Här hittar du generatorn under motorhuven. Den är placerad direkt under servo pumpen.
Vi börjar här med att lossa remmen. Jag har märkt ut var remspännaren är placerad. Denna bult använder du en 15mm hylsa och drar bulten klockvis för att låta spännaren släppa taget om remmen.
Här har vi då lossat remmen. Vi ska ändå montera på en sprillans ny rem. Kom ihåg hur remmen är monterad. Vill du ändå veta eller glömt hur remmen satt, så ta det lugnt. Här finns remkartan till en Volvo S80.
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1115
Nu måste vi montera bort servo pumpen samt anslutningen för servo oljan för att lyckas få ut generatorn. Det är trångt om plats. Det är bra att kunna klämma ihop slangen som går till kärlet för bromsservo oljan, detta för att det inte ska stå och läcka ur att servo vätska under tiden vi jobbar. Detta verktyg använder jag för att klämma ihop slangen med. Jag har satt på gummislangar på tångens tänder så den inte skadar slangen.
Så där, då har vi klämt ihop servo slangen. Nu kan vi ta hur mycket tid som helst på oss.
Nu kan du börja med att lossa på servopumpen bultar. Det är 3 x 12 mm bultar som du kommer åt i hålen på remhjulet på pumpen. Den 4:e bulten håller endast hållaren till servoslangen, denna behöver du ej ta bort. Ta inte bort bultarna helt, du vill ha nått motstånd att hålla pumpen i nästa steg.
Notera nippeln till servopumpen anslutning samt kontaktstycket ovanpå pumpen
Nästa steg är att skruva ur anslutningen till servo pumpen. En 17mm behövs här. Helst ett sånt verktyg man drar bromsnipplar med som på bilden. Ta bort även kontaktstycket
(finns på nästa bild) på ovansidan på pumpen, denna sitter med ett låsclips.
Detta är kontaktstycket du tar bort. Sitter med clips på baksidan.
Nu kan du ta servopumpen åt sidan. På denna bild ser du hålen för servopumpens bultar.
Nu kommer du åt att ta bort generatorns 2 kontakter. Här ser vi den ena kontakten.
Här ser du batteriets anslutning till generatorn. Denna sitter med en 13 mm mutter. Vi har även tagit bort kontakten från föregående bild.
Generatorn sitter med 3 bultar. Denna placering av dem 2 nedre bultarna har jag märkt ut med pilarna. Den övre bulten är omöjlig att få en bild på tyvärr. Det man kan göra är att se på den nya generatorn var hålen för bultarna är utmärkta. Efter att dem 3 bultarna är lossade så kan du nu wiggla ut generatorn.
Nu ska den nya generatorn monteras. Då kan man följa denna guide bakifrån förutom en detalj. När generatorn ska monteras i spåren som jag visar med pilarna på denna bild kan det behövas lite hjälpmedel.
För att övertyga generatorn att sitta i spåren kan du behöva knacka ner den lite försiktigt med baksidan av en skruvmejsel. Ta gärna gummihandtaget sida så du inte skadar den nya generatorn.
Lycka till
Ge gärna en kommentar eller om du vill tillägga nått till guiden som kan vara till hjälp.
Vill du hellre se en videoguide på hur man byter generator på en Volvo S60, S80, V70, XC70 eller XC90 så finns denna på Volvoswedens Youtube kanal. Länken här
https://youtu.be/7c3UPiddkUE