#1
Då ska vi byta spindelled på våran Volvo 740.
Spindelleden sitter alldeles bakom bromsskivan och är fastskruvad med 2 bultar på undersidan av fjäderbenet. Oftast är det väldigt rostigt så spraya anti-rost spray och borsta av bultar och muttrar med stålborste.
Spindelleden sitter med 1 mutter och 2 bultar i fjäderbenet. Som sagt så kan det vara väldigt rostigt och ibland får man värma bultarna till dem glöder. I detta fall så blev jag tvungen att montera av hela fjäderbenet för att komma åt bultarna bättre.
Tar man av fjäderbenet som i detta fall så kommer man åt bultarna riktigt bra. Tyvärr fick jag skaffa ett annat fjäderben för spindelleden som satt där gick inte att få loss. Alternativ finns att borra ut bultarna men det kan ta tid då bultarna är ordentligt tjocka. I sökandet efter annat fjäderben så fanns det enbart med ABS givare och krans. Detta är helt godkänt på bilprovning trots att bilen inte har ABS.
Här är spindelled avmonterad på det nya fjäderbenet.
Den gamla spindelleden.
Nya spindelleden sitter på plats. Nu ska vi ut och montera detta fjäderben på Volvon igen.
För att få loss det gamla spindelleden så kan du behöva en brytargaffel.
Här sitter spindelleden på plats. Nu bör du använda momentnyckel på bultarna. Moment specifikationer hittar du nedan.
Volvo 740 serien
Volvo 940 serien
Här finns även en videoguide som komplettering till denna text och bild guide.
YouTube video