Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Ingen gnista 945 -94 - LÖST
Skapat av
gnunun den 19-09-2018 07:21
#1
Hejsan, blir inte klok på detta har mät impuls givaren(vevaxelgivare)får 179 ohm, bensinpumpar går, tändspole testad i annan bil så även tändmodul å dom funkar.. Provat 3 andra tändboxar och en annan bränslebox.. Men får fortfarande ingen gnista!! Får inga felkoder heller..
Någon som har någon idé? Bilen stannade när den kördes
#2
Hej
Har du kollat så inte kamremmen gått av?. Kontrollera att jordkablar och flätor sitter på plats ordentligt.
Skapat av
gnunun den 19-09-2018 19:07
#3
Hejsan, flätorna är hela, provat å extra jorda motorn. Kamremmen är hel å sitter rätt.
Provat en nya inpulsgivare nu ikväll å inget resultat.
Provade att sätta en extra pluskabel på tändspolen ikväll, tänkte
Ifall det va nåt som tar stjäl ström i samband starten går.
Då startade bensinpump å reläet som är på innerskärmen är det normalt?
#4
gnunun skrev:
Hejsan, flätorna är hela, provat å extra jorda motorn. Kamremmen är hel å sitter rätt.
Provat en nya inpulsgivare nu ikväll å inget resultat.
Provade att sätta en extra pluskabel på tändspolen ikväll, tänkte
Ifall det va nåt som tar stjäl ström i samband starten går.
Då startade bensinpump å reläet som är på innerskärmen är det normalt?
Nja bensinpumpen ska inte fungera föränns man vrider till läge 2 på tändningsnyckeln.
Man får nog använda multimetern och mäta upp en del i taget. Men du har redan testat så mycket delar så det borde inte vara så mycket kvar att testa. Men det är ganska vanligt att tändlägesgivaren blir kass. ( Den sitter i blocket uppe/inne vid torpedväggen.)
Man kan ohm mäta denna givare för att se att den är okey. Mer info på denna länk
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...#post_4669
Skapat av
gnunun den 20-09-2018 15:58
#5
Har bytt 2 st tändlägesgivaren. Ohm på den som satt och den nya va 178-179 ohm. Börjar misstänka brutalt jord fel/ kortis i nåt...ska gå ut å slita mitt hår det lila som är kvar 😋
#6
gnunun skrev:
Har bytt 2 st tändlägesgivaren. Ohm på den som satt och den nya va 178-179 ohm. Börjar misstänka brutalt jord fel/ kortis i nåt...ska gå ut å slita mitt hår det lila som är kvar
Du har kontrollerat och bytt, testat en hel del grejer.
. Här gäller det nog att du får ta med dig multimetern ut och gå bakifrån från tändstiften, tändkablar, tändlägesgivaren, fördelare, rotor o.s.v för att ta reda på vilken komponent som inte vill fungera. Här är det toppen att ha nån med sig som är duktig på elektronik, samt att kompisen har en samma bilmodell som sig själv. Men chansen är stor att en liten tunn jordkabel har hoppat ur.
Men bara man vet att batteriet är okey och att motorn går runt, samt att bränsle sidan fungerar när man ska starta så är det att mäta upp en tänddel i taget.
Hoppas du kommer på nått, uppdatera gärna om du hittar nått.
Skapat av
gnunun den 23-09-2018 20:25
#7
Nu går bil skrället!! Jag, använde stroboskoplampa när jag kolla signal ut från tändspolen vilket vissa sig inte funka av någon anledning. Så jag sätte helt enkelt vanlig tändkabel med tändstift i..vips så såg jag en gnista!! Allt va nytt från tändspolen fram till tändstiften. Det va helt enkelt nåt skit med
Fördelarlocket.... Så ibland har man otur eller mer otur..
#8
Grymt jobbat gnunun
. Fint att den smäller igång igen
Lösningen
det visa sig att det va fel på nya fördelarlocket
Då låser vi tråden då problemet är löst
//admin