Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo 940ltt 1995 går dåligt och svårartad
#1
Hejsan, min Volvo 940ltt håller på och jävlas lite den börjar blöddra på högre varv efter att man kört ett tag samt tomgång på typ3000 och stänger man av den då så startar den inte. Men efter 5-20minuter startar den lätt och går bra.
Har kollat felkoder och de finns inga, testad byta vevaxelläges givaren då kabeln var skadad.
Ursäkta för dålig beskrivning och rörig text.
Är de någon som har nån idé så är jag oerhört tacksam.
#2
Hur går den om du kopplar från luftmassemätaren?
#3
Då går den sämre och lambda lampan börjat lysa så tror den är hel men kan ha fel?
#4
Ja då är det nog inte den?
Har du kollat efter vacuumläckor?
Tomgångsmotorn?
Bränslerelä?
#5
Bränsle relät klickar som de ska och den får mycket bensin om man kollar på tändstiften dem är helt kolsvart, har hittat att den dra tjuvluft vid insugspackningen men ska de kunna bli såna symptom?
Kan tomgångsspänning motorn göra så den blöddrar? Hur kollar man så den fungerar?
#6
Kolla också om du får några felkoder
#7
Har haft problemet i någon dag men först nu när jag körde började lambda lampan lysa och då fick jag felkod 1-2-3 i håll 2
Innan har jag inte fått något. Men vart sitter den där givaren??
#8
Testade dra ur motortempgivar kabeln när bilen inte ville starta och då gick den igång, är det så enkelt att den är trasig eller hade jag bara tur? är den svår att byta?
#9
Förlåt, såg nu att du skrev att du inte fick några felkoder i första inlägget. Ibland läser man för fort
Är osäker om den årsmodell du har kan göra så att det sprutar in för mycket eller för lite bränsle när tempgivaren inte fungerar som den ska
. Det är om det får för sig att motorn är kall eller varm och styr bränsle / luft från tempgivarens signal.
Spontant så skulle jag inte gå på detta själv, men vet att dem något senare årsmodellerna kan få detta fel när denna givare slutar fungera.
Är det den enda felkoden du får så ska du byta denna givare eller åtminstone kontrollera så du inte har nått brott på en kabel. Det är ganska lätt att komma åt denna givare och byta denna. Bara akta så du inte förstör själva muttern. Jag själv tog sönder plasten som kontakten sitter i för att kunna få på en hylsa eller ringnyckel. Den kan sitta hårt som tusan denna givare.
Här är en bild från en Volvo 740 men det bör stämma även med din årsmodell på 940
Har lite mer info om denna givare i denna tråd. Även hur du kan kontroll mäta denna och se så den fungerar.
http://www.volvosweden.se/forum/viewt...ead_id=513
#10
Men är de den under 3ans cylinder som är felet?