Ämne: Volvosweden Volvoforum :: misständer/ varvräknaren fladdrar
#1
Hej.
Volvo 745-90 b230f
Miljölampan lyser/lambdalampa
Misständer typ för tidigt/sotiga stift.
Kan gå på tomgång ett tag normalt, efter typ 1 min misstända och dö.
Minsta man rör på gasen misständer nå kopiöst!
Vid start på tändlåset hoppar varvräknaren samt om jag vrider till tändning kan den hoppa fram och tillbaka ända till rödmarkering utan att motorn är igång! Hoppar och fladdrar hela tiden!
Förslag?
Mvh RR
#2
Blir som värst när den blir varm!
#3
Hej Robban
Har du kollat om du har några felkoder ?.
#4
Ja på lambda. Men känns konstigt att varvräknare hoppar på tändläge. Har även testat lambdan och ohm-mätt. Fått konstiga mätvärden som inte stämmer så den värkar knas. Men kopplar jag bort lambda ska ju styrboxen gå in i katastrofläge o bilen ska gå att köra ändå, men misständer så kraftigt att den inte går att köra.
När bilen går som sämst går det inte att avläsa koder över huvud taget, svarar ej på kommando och i samma läge lyser lambdalampan mycket svagt som om det vore jordfel någonstans.
#5
Fördelarlock, rotor, tändkablar är bytt för 1 år sen. Köpt Fördelarlock och rotor på Mekonomen. Tyvärr tändkablar från biltema men tagit från en bil som går kanon med dessa tändkablar.
Testat med spole från en fungerande bil utan resultat.
Impulsgivaren är bytt för ca 1,5 år sen. Testat med Annan luftmassemätare.
#6
ursäkta för sent svar. Har varit lite mer i feber dimman än i Volvo stolen i några dagar
. Det första jag tänkte på var tändkablarna. Men jag skulle nog inte köpa en helt ny sats bara för att testa detta. Antar du kan åka till skroten och leta på en bil som ser ut att ha schyssta kablar. Annat fel jag tänkte på var hallgivaren ( Den lilla kontakten som sitter bakom/under fördelarlocket. Dem kablarna där kan hoppa ur läge och ibland komma åt varann isåfall, och då kan det bli riktigt mysko fel. Dessutom är det rätt vanligt att kablarna till hallgivaren lossnar.
Det känns som detta vore nått elektriskt fel ändå, så en kamrem som hoppat ur lite ur läge kunde också vara en grej att kolla om inte det hade varit massa andra fel med elektroniken.
I ett sånt här läge är det guld värt ifall man har en bra kompis eller granne som har en samma bil och årsmodell som man kan få prova lite grejer.
#7
Finns ingen hallgivare, är en 1990. Impulsgivare vid svänghjulet sitter det. Ska följa den blåa kabeln från spolen eftersom det är konstig. För den röd/vita går direkt till varvräknaren.
#8
Får hoppas du hittar nått som kan lösa detta
#9
Robbanvolvo, löste sig dina problem? Jag har liknande problem på min 940 -96, har bytt/testat ungefär samma saker som du och börjar tappa hoppet.
ADMIN
Fick svar via mail från trådskaparen.
Bilen såldes och problemet kunde aldrig lösas nån gång.
//låser tråd