Mars 28 2024 11:12:58
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
17% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
28% [5 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
28% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
17% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 18
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Kopplingsscheman och... 6
· Koppla och ansluta e... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthål i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· Trådar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide Blå inst... 1
· Lösning på lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12925
· koppling och elschem... 12182
· Luftmassemätare 7494
· Komplett felsökning... 6929
· Rengöring av spjäl... 6713
· Volvo 740 armatur sa... 6157
· Felsökning av gener... 6146
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5377
· Volvo v70 instruktio... 5325
Nyheter
· Trådar, poster, Vol... 42838
· Alla åtdragningsmom... 18674
· NY GUIDE Omklädsel ... 15763
· Så här byter du va... 12556
· Byta kamrem på volv... 12500
· Besök Volvoswedens ... 9906
· Guide på hur man po... 9802
· Vill du starta en pr... 9391
· Spola rent kylsystem... 9350
· Nollställa service ... 8893
Tråd skapare: Sladdaren
Tråd ID: 1458
Den här tråden är låst
Du kan inte svara i denna tråd.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Projekt, Foton, Filmer, Youtube » Projekt
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
Volvo V70N årsmodell -04 Besiktad och såld
Sladdaren
Ja här är det nya projektet. En Volvo V70N från 2004 med lite fix här och lite fix där. Den stora motorn på 210 hästar och automatlåda. Det är min första bil med automatlåda. Snacka om att det känns skumt att köra automat, på vägen hem med denna så ville man växla Grin. Den är ganska så fin i lacken förutom på bägge framskärmarna.

i.postimg.cc/HsRZL4ZB/Volvo-V70-2006-210hk-projekt-volvo.jpg

Bakluckan är full med hundhår som jag lär dammsuga bort ganska snarast. Är så grymt allergisk mot en viss typ av hundhår. Annars är den utrustad med lastgaller och insynsskydd.

i.postimg.cc/zfnP6bkp/Volvo-V70-2006-bagaget.jpg

Vi fortsätter rundvandringen och ser att det har även en bakspoiler men inbyggt bromsljus. Riktigt snyggt och sexigt Smile.

i.postimg.cc/kXBY9hc2/Volvo-V70-2006-bakspoiler.jpg

Denna bakre torkararmen vill inte fungera. Vet inte ännu om torkarmekanismen har kärvat ihop eller om det behövs en ny torkarmotor. I regnet idag skulle jag backa ut och då blev det ett sånt oljud från bakre torkaren. Det är ju så på dessa bilar, Volvo V70 att dem känner igen om det regnar ute, och då vid backning startar den bakre torkararmen automatiskt. Så oljud blev det så det finns nått liv i denna bakre torkare.

i.postimg.cc/Y0yXY1p2/Volvo-V70-2006-baktorkaren-fungerar-inte.jpg

Inuti kupén så ser det rätt hyggligt ut förutom att någon har lagat förarstolens ryggstöd med buntband.

i.postimg.cc/h4CZkq9F/Volvo-V70-2006-fin-inredning.jpg

Oj vad är nu detta ? en rör sticker långt ut. Undrar om man kan köra in med detta långa slutrör till bilprovningen thinking. Har en ljuddämpare till Volvo S80 i garaget som jag funderar att sätta dit istället.

i.postimg.cc/FHSPkdwm/Volvo-V70-2006-ingen-ljud-mpare.jpg

Den vänstra framskärmen är lite rostig och börjar flagna. Blir troligtvis att fixa denna med lite spackel och färg till sommaren.

i.postimg.cc/7hBR9FNk/Volvo-V70-2006-rust-front-fenders.jpg

Den högra framskärmen på denna Volvo V70 ser ännu värre ut än på den vänstra sidan. Denna är lagat med silvertejp. Och det är som vi alla vet att det som inte kan lagas med silvertejp är ingen mening att lagas alls Grin. Den här sidan kan vi göra ett experiment på senare. Fixas till måste det göras iaf.

i.postimg.cc/j2jgD8Yk/Volvo-V70-2006-rust-on-rightfender.jpg

Tonade rutor åtminstone så man inte ser in i bagaget Smile.

i.postimg.cc/tgyz1rht/Volvo-V70-2006-tonade-rutor-bak.jpg

Och till sist det roliga. Den har gått 44.000 mil denna Volvo. Men låter riktigt fint i motorn och i växellådan. Ska blir ett kul projekt detta, är en hel del att fixa med om man säger thumpsup.

i.postimg.cc/VLC9KygW/Volvo-V70-44000-MIL.jpg
Redigerat av Sladdaren den 24-09-2023 11:12
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Braweheart
Härlig bil de.. Lagomt med power i omkörningarna med.. GRATTIS..
Roger Modigh WWW.MODIGH.NU
dl.dropboxusercontent.com/s/9eolhrejdi5bt3c/faster.gif
”They may take our lives, but they’ll never take our freedom!” På garaget.org
Dela den här posten:
Facebook
 
modigh.nu
Sladdaren
Braweheart skrev:

Härlig bil de.. Lagomt med power i omkörningarna med.. GRATTIS..

Tack Braweis thumpsup

Förhoppningen är att den ska kunna gå igenom nästa besiktning utan alltför stora ansträngningar Smile.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Sladdaren
Spolarna till framrutan vill inte fungera på denna Volvo V70. Jag hör inte spolarpumpen när jag trycker på spolararmen i bilen Sad. Så vid lite felsökning så hittade jag på att spolarpumpen är trasig samt att spolarvätskebehållaren är lagad med silvertejp stupid. För den som vill se hur felsökningen på framrutans spolare går till och hur man byter spolarpumpen och spolarvätskebehållare på Volvo V70 kan se guiden på denna länk http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=536

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Fels%C3%B6kning_vindrute_spolare_volvo_V70_Hur_man_byter_spolar_tank_2000_till_2007/Nu_ser_man_spolarv%C3%A4tskebeh%C3%A5llaren_volvo_v70_bild12.JPG

Blev mätning med multimeter på kontakten till spolarmotorn. Jodå kontakten gav utslag på 12 volt men inget liv på pumpen när kontakten var inkopplad. Så blev att byta spolarpump.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Fels%C3%B6kning_vindrute_spolare_volvo_V70_Hur_man_byter_spolar_tank_2000_till_2007/Testa_spolarpumpens_kontakt_med_multimetern_volvo_v70_bild14.jpg

Bytte även ut den silvertejpade spolvätskebehållaren japp.
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Fels%C3%B6kning_vindrute_spolare_volvo_V70_Hur_man_byter_spolar_tank_2000_till_2007/Byta_spolar_beh%C2%A8llare_volvo_v70_3bultar_bild17.JPG

Blev mycket bra till sist. Ny pump och ny spolarbehållare från skroten. Nu fungerar det åtminstonde till att rengöra framrutan. Bakrutan däremot behöver vi byta torkararms motorn så det blir i en annan uppdatering.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Fels%C3%B6kning_vindrute_spolare_volvo_V70_Hur_man_byter_spolar_tank_2000_till_2007/Hur_man_byter_spolarpump_och_spolarbeh%C3%A5llare_volvo_v70_bild22.jpg

Samtidigt som jag bytte spolarvätskebehållare så beställde jag nya spolarmunstycken från Fruugo. Eftersom det var munstycken som inte passade helt 100 som satt monterade nu så valde jag dem som är vinklade till V70. Då munstyckena är vinklade så får man på dem små plastlocken som sitter på undersidan av montorhuven.

Dem vinklade munstyckena till vänster och dem som var monterade tidigare till höger.
i.postimg.cc/3wNLx6wC/Byta-spolarmunstycken-volvo-v70-N-1.jpg

Nu sitter dem nya munstyckena på och fungerar finemang.

i.postimg.cc/430W757C/Byta-spolarmunstycken-volvo-v70-N-2.jpg
Redigerat av Sladdaren den 14-02-2023 23:48
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Sladdaren
Då har vi kommit till felsökningen av handbromsen eller som det också kallas parkeringsbromsen. Jag tror det bästa är att undersöka och se hur det ser ut bakom den bakre bromsskivan. Här har vi tagit bort hjulet och då ser man också att bromsskivan bör nog bytas. Det är inte den vackraste bromsskivan.

i.postimg.cc/15S8yjH1/Sliten-bromsskiva-volvo-v70-troubleshoot-parking-brake-pic1.jpg

Jag ser också att momentstaget är rostskadat och ska behövas bytas. Så det skriver vi ner på beställningslistan på en gång.

i.postimg.cc/m2StkyXz/Momentstag-volvo-v70-bak-bild2.jpg

På nästa bild så ser har jag tagit bort bromsoket och handbromsbackarna. Nu kommer man åt att se hur vajern ser ut och fungerar.

i.postimg.cc/SswzLQCn/Bromsbackar-avmonterade-bromsok-Volvo-V70-N-bild3.jpg

Man brukar kunna röra vajern fram och tillbaka, åtminstone om man drar och släpper på handbromsspaken inne i kupén. Men här händer ingenting så jag tror handbromsvajern kärvat ihop helt och hållet. Jag provar ändå att spraya in rostlösning inuti vajern så får det stå över natten.

i.postimg.cc/jSg2QdrR/Volvo-V70-bromsvajer-k-rvat-ihop-bild4.jpg

Ni ser på nästa bild att bromsskölden har rostat ihop där bromsbackarnas monteringsfjädrar ska låsas i. Vi försöker att lossa på bromsskölden här så vi får titta på den lite närmare.

i.postimg.cc/9FH7rMcS/Byta-Bromssk-ld-Volvo-v70-N-bild5.jpg

Här har allt skrot samlar sig i en hög. Bromsskivan, handbromsbackarna och den trasiga bromskölden. Vi får lägga till en ny bromssköld på beställningslistan. Tror ändå att bromsbackarna får klarar sig ett tag till. Att fixa en fungerande handbroms kommer sticka iväg ändå ganska mycket i pengar.

i.postimg.cc/vTfx0Rt3/Bromssk-ld-bromsbackar-bromsskiva-avmonterade-Volvo-V70-N-Bild6.jpg

Handbromsbackarna får gå ett tag till. Även monteringsfjädrarna till handbromsbackarna får vi återanvända ett tag till. Själva handbromsmekanism armen till vänster i bild måste vi få lite mer rörlighet i. Blir att snygga till den och spraya på lite rostlösning, så ska den nog får lite mer rörlighet japp.

i.postimg.cc/1tgqNVnx/Bromsbackar-Volvo-v70-N-bild7.jpg

Förutom att handbromsvajern till vänster hjul verkar helt orörlig så får vi kontrollera den främre vajern som finns placerad under mittkonsolen. Så vi får montera bort hela konsolen för att kunna se vad som döljer sig där.

i.postimg.cc/j5CzQk1F/Avmontering-mittkonsoll-Volvo-v70-N-bild8.jpg

Nu har vi lossat på hela mittkonsolen. Ni som vill veta hur avmonteringen går till så finns det guiden här på forumet. http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=524

i.postimg.cc/SxrC0hFP/Bortmontering-klar-mittkonsoll-v70n-bild9.jpg

Det enda som blir kvar är handbromsdamasken. Nu kan vi undersöka den främre handbromsvajern.

i.postimg.cc/fby36Sv3/Byta-handbromsvajer-volvo-v70-s80-s60-xc70-bild10.jpg

Den vänstra vajern verkar stel och orörlig. Så jag tror vi bestämmer oss nu för att lägga till en ny vajer på inköpslistan. Men jag köper ändå 2 vajrar om vi ska skifta ut bägge när vi ändå är igång.

i.postimg.cc/wxLt8pDk/Fr-mre-handbromsvajer-volvo-v70n-bild11.jpg

Ja vi förbereder för att montera dem nya handbromsvajrarna. Så baksätets sittdynor måste väck.

i.postimg.cc/C5qk9nSC/Avmontering-baks-tet-volvo-v70-bild12.jpg

Sittdynorna i baksätet är bortmonterade. Nu måste vi lyfta på tygmattan lite grann för att komma åt att dra ut och in med dem nya vajrarna.

i.postimg.cc/Bv7F6Bvc/Baks-tet-urmonterat-byte-handbromsvajer-volvo-v70-bild13.jpg

Dem här clipsen håller tyget sträckt och på plats. Bara att bända loss dessa med en mejsel.

i.postimg.cc/vmZ9bNGZ/bakkl-dsel-volvo-v70-bild14.jpg

Plastpanelerna vid bakdörrarna måste knäppas loss. Dessa är också med och håller tygmattan på plats. Bara att bända loss försiktigt. Dessa plastpaneler har förmågan att kunna spricka lätt.

i.postimg.cc/NFq59JvT/plastpanel-byte-handbromsvajer-volvo-v70-bild15.jpg

Den här tygmattan är hård och man bör nog ta hjälp av något som kan hålla den så länge man ska byta vajer. Jag tog hjälp av en träplanka. Nu har vi förberett bytet av handbromsvajrnarna på denna Volvo V70N.

i.postimg.cc/7P2zH7r0/Bromsvajer-synlig-baks-tet-volvo-v70n-bild16.jpg
Redigerat av Sladdaren den 18-02-2023 20:35
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Sladdaren
Mitt i felsökningen med handbromsen så fick vi fingrarna på ett nytt gångjärn till tanklocket. Finns video på när vi byter detta gångjärn japp.

YouTube video

Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Sladdaren
Då har det kommit hem lite delar till den röda V70n. Först ett par nya bromsskivor bak, det blev den billiga sorten och märket Ridex.

i.postimg.cc/NMjqjmp5/Bromsskivor-Volvo-V70-BILD1.jpg

Men det ska nog inte vara nån större skillnad mot dem dyrare bromsskivorna som finns. Dessa lär sitta som fisken i vattnet Smile.

i.postimg.cc/QdG2WRfL/Bromsskivor-v70-2004-bakre-bild2.jpg

Sen har vi då denna splitternya bromssköld. Dem spåren på den gamla bromskölden som ska haka i fjädrarna till bromsbackarna har rostat sönder. Så dessa hakar som ska hålla bromsbackarna på plats ser fina ut Wink.

i.postimg.cc/pV7bP98L/Bromssk-ld-volvo-v70-bild3.jpg

Samt 2 x nya bromsvajrar. Finns en hel del olika bromsvajrar att välja mellan, men jag tror jag valt rätt här unsure.

i.postimg.cc/pdP3sKNq/Bromsvajer-volvo-v70-2004-bild4.jpg

Den ände av bromsvajern ska in bakom bromsskivan.

i.postimg.cc/vHVRTQLL/Bromsvajer-volvo-v70-bild5.jpg

Och denna ände ska kopplas i den krok som finns under mittkonsollen.

i.postimg.cc/wM1ChHKz/bromsvajer-volvo-v70-bild6.jpg

Jag beställde en handbromsvajer även åt den andra sidan om jag skulle behöva.

i.postimg.cc/BnTd5Mzj/Bromsvajer-volvo-V70-bild7.jpg

Kanske ni ser bromsvajerns artikelnummer. Finns som sagt en hel uppsjö av vajrar.

i.postimg.cc/tJ8Lkfyx/Bromsvajer-artikelnummer-volvo-v70-2004-bild8.jpg

Sedan kom det även ett nytt momentstag bak, eller som det kallas bakre länkarm.

i.postimg.cc/bdXBktH0/Momentstag-bakre-l-nkarm-volvo-v70-2004-bild9.jpg
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Sladdaren
På den vänstra sidan så kärvade handbromsen. Jag beställde hem två handbromsvajrar om jag skulle behöva byta även på den högra sidan. Hur man byter handbromsvajer på denna Volvo V70N kan ni se på denna video guide på Youtube https://youtu.be/0Q73FNjtE1I.

Som jag sa så gick vajer bytet ganska enkelt på den vänstra sidan. Nu ser och märker jag att även den högra sidan av handbromsen kärvar så det var tur jag beställde en extra handbromsvajer. Den högra sidan visade sig bli struligt och svårt att byta Thumpsdown. Det slutade med att jag var tvungen att köpa nya delar även till högra sidan, även en ny handbromsvajer trots att jag redan hade en helt ny.

Fick köpa en ny handbromsvajer, bromssköld samt monteringssatsen till handbromsbackarna på Biltema. Även en ny bygelsats på Mekonomen. Här nedan kommer lite bilder och förklaring till varför den högra sidan blev så jobbig att byta.

När hela högra sidan också var bytt så kärvade vajern jag köpte från Autodoc Supersad. Med ett par timmars felsökning så kom jag på varför! Den bygeln (hållaren )man ska byta från den gamla till den nya vajern var för utsliten. När jag drog i handbromsen så fastnade hållaren i plasthuvudet på änden på vajern. Handbromsvajern ville inte gå tillbaka utan man fick trycka tillbaka vajern. Ja det blev att börja om från början Thumpsdown.

Här nedan har vi monterat bort både Hjul, Bromsok hållaren, bromsok, bromsskiva, handbromsbackar och bromssköld. Det enda som sitter kvar är den själva mekaniska låsbygeln eller kroken till handbromsen.

i.postimg.cc/yYFj2NBm/Byta-handbroms-vajer-v70-s60-s80-xc70-xc90-pic1.jpg

i.postimg.cc/T3f0xXYZ/Handbroms-bygel-Volvo-v70-s60-s80-xc90-xc70-c70-s70-pic2.jpg

Jag fick köpa en sprillans ny bygelsats till högra sidan på Mekonomen för 162 kronor. Detta på bilden nedan är den gamla men saknar själva (hållaren) som var det egentliga problemet. Vi byter både kroken och hållaren eftersom dem ingår i ett kit med bygelsatsen.

i.postimg.cc/wMN2qqNd/Byta-handbroms-bygeln-Volvo-v70-s60-s80-pic3.jpg

Även bromsskölden behövdes bytas på den högra sidan. Eftersom stället där man ska låsa handbromsbackarnas låsfjädrar ska hakas på var sönderrostat på denna sida också.

i.postimg.cc/5jczn8jh/Brake-shield-Volvo-v70-s60-s80-xc70-xc90-s70-pic4.jpg

Bromsskölden sitter med 4 x 12 mm bultar. Det blir så skitigt och smutsigt runt den gamla bromsskölden att det är bäst att göra rent noga innan monteringen av den nya skölden.

i.postimg.cc/L6dvyPd4/Montera-broms-skold-volvo-v70-s60-s80-s70-xc70-xc90-pic5.jpg

Jag smetade på kopparpasta där handbromsbackarna ska ligga an. Även skydda stället mot rost där man låser fast handbromsbackarna med låsfjädrarna.

i.postimg.cc/Vs0DBRVH/Kopparpasta-broms-skold-Volvo-v70-s80-s60-pic6.jpg

Alla delar ska rengöras. Vi använder dem gamla bromsbackarna eftersom det är mycket kött kvar på dessa. Bromsoks hållaren, Bromsokets glidpinnar, byglar och allt runt i kring.

i.postimg.cc/VkhJRjTD/Rengoring-volvo-parkeringsbroms-delar-Volvo-V70-S60-S80-XC70-XC90-PIC7.jpg

Bilden nedan ser man att vi har monterat på den sprillans nya hållaren som den mekaniska handbroms kroken ska fästas i. Den här nya hållaren skrapar inte i inuti plasten utan släpper tillbaka vajern fint både i spänt och ospänt läge.

i.postimg.cc/fLG7gGrq/Ny-handbroms-bygel-Volvo-pic10.jpg

Den nya handbroms bygeln (kroken) är på plats. Smörj in bygeln med kopparpasta där den mekaniska delen är placerad.

i.postimg.cc/Wz0mR9RN/Ny-bygelsats-Volvo-V70-S60-S80-XC70-XC90-pic8.jpg

Här har jag fäst handbromsbackarna med dem nya låsfjädrarna.

i.postimg.cc/vZsqmVX2/Byta-handbroms-backar-Volvo-S70-V70-C70-S60-S80-XC70-XC90-pic9.jpg

Sist men inte minst dem nya fjädrarna som ska hjälpa till att lossa på handbromsbackarna när man släpper på handbromsspaken inne i bilen. Denna på bilden är den lilla fjädern och den lättaste att få på plats. Den stora fjädern är lite klurig men du kanske kan se på videon vad som är enklast att göra för att få på den.

i.postimg.cc/Ss3Vb2Jr/Monteringsats-handbroms-parkeringsbroms-Volvo-v70-s70-s60-s80-xc70-pic11.jpg
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Braweheart
Vart bra de där... MEN SNÄLLA Shock

Sluta använda kopparpastan Thumpsdown

Använd ist aluminiumpasta eller keramisk pasta. GRYMT mycket bättre
Roger Modigh WWW.MODIGH.NU
dl.dropboxusercontent.com/s/9eolhrejdi5bt3c/faster.gif
”They may take our lives, but they’ll never take our freedom!” På garaget.org
Dela den här posten:
Facebook
 
modigh.nu
Sladdaren
Kopparpasta har fungerat fint för mig och min gamla farfar Grin. Men jag ska ta ditt tips i tankarna och tumla runt det lite i huvudet.japp
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Sladdaren
På denna Volvo V70n från 2004 så är också bensinfiltret bytt nu. Videon när vi byter bensin filtret kan du hitta på denna länk https://youtu.be/0TzWM5H41lI. Detta gick inte riktigt så bra som jag hade vilja det skulle gjort men det får ni se i filmen. Ge gärna videon en tumme upp och prenumererar du inte tidigare så gör gärna det också Tummen upp.

i.postimg.cc/h4TJWJvL/Volvo-V70-N-2004-BYTA-BENSINFILTER.jpg

Och vilket miltal som detta soppafilter blev bytt Smile

i.postimg.cc/QCRSW2QB/Hur-man-byter-bensin-filter-Volvo-v70.jpg
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Braweheart
Sladdaren skrev:

Kopparpasta har fungerat fint för mig och min gamla farfar Grin. Men jag ska ta ditt tips i tankarna och tumla runt det lite i huvudet.japp

Använde kopparpasta jag med innan. Men sen efter jag hitta alupastan så går jag aldrig tillbaka
Roger Modigh WWW.MODIGH.NU
dl.dropboxusercontent.com/s/9eolhrejdi5bt3c/faster.gif
”They may take our lives, but they’ll never take our freedom!” På garaget.org
Dela den här posten:
Facebook
 
modigh.nu
Sladdaren
Braweheart skrev:

Sladdaren skrev:

Kopparpasta har fungerat fint för mig och min gamla farfar Grin. Men jag ska ta ditt tips i tankarna och tumla runt det lite i huvudet.japp

Använde kopparpasta jag med innan. Men sen efter jag hitta alupastan så går jag aldrig tillbaka

Har sett faktiskt mer och mer att kopparpasta är på väg ut ur tiden thumpsup. Jag ska köpa mig en annan tub av nått när denna koppartuben är slut Smile
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Sladdaren
Släpvagnskontakten hänger bara i sladden och jag tror att detta gillar inte bilprovningen unsure. Så har funderat på att svetsa fast hållaren för kontakten igen men så hittade jag denna hållare för dragkrokens kontaktdosa.

i.postimg.cc/jdWLZ0HK/Hallare-faste-dragkrokskontakt-rostat-sonder-3.jpg

Här ser man tydligt att kontakten hänger och släpar i kabeln för att fästet rostat av. Har läst att besiktningen inte gillar att den hänger så oftast blir det en tvåa på detta.

i.postimg.cc/Px2PFdVf/Hallare-faste-dragkrokskontakt-rostat-sonder-1.jpg

i.postimg.cc/KzZ1N1Ns/Hallare-faste-dragkrokskontakt-rostat-sonder-2.jpg

För att montera den nya hållaren så måste man ta av hela kontakten. Då blir det ett ypperligt bra tillfälle att rengöra släpvagnskontaktens anslutningar.

i.postimg.cc/T11hzBBV/Hallare-faste-dragkrokskontakt-rostat-sonder-4.jpg

Sen fäster man bara denna hållare på kopplingsarmen thumpsup. Jag hoppas detta går igenom bilprovningen.

i.postimg.cc/3rfkXJDn/Hallare-faste-dragkrokskontakt-rostat-sonder-45.jpg

Dragkrokskontakten är fäst tillsammans med dragkroksarmen.

i.postimg.cc/x8ZqntSW/Hallare-faste-dragkrokskontakt-rostat-sonder-5.jpg

Vill man se hela guiden hur man fäster denna släpvagnshållare så finns den på denna länk http://www.volvosweden.se/readarticle...cle_id=584
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Sladdaren
Det läcker olja på konstiga ställen vid motorn. Så vi ska titta om det är stopp i vevhusventilationen. Det finns en video som jag gjorde under detta arbete, den kan du hitta här https://youtu.be/P0ckhP4QujM. Det är mycket som måste skruvas bort innan vi kommer till vevhusventilationens slangar och oljefälla. Här har vi tagit bort spridarna. Kontrollera att alla o-ringar är hela på spridarna.

i.postimg.cc/cLx2D2ss/Vevhusventilation-byte-rengoring-volvo-V70-S60-S80-XC70-XC90-1.jpg

Den här slangen som sitter mitt på insuget är svår att lossa. Min gick sönder så jag fick införskaffa en ny.

i.postimg.cc/dtKzCDpZ/Vevhusventilation-byte-rengoring-volvo-V70-S60-S80-XC70-XC90-2.jpg

När vi väl har lossat och tagit bort delar så kommer vi till oljefällan. Det är olja överallt unsure.

i.postimg.cc/3wW6hG4V/Vevhusventilation-byte-rengoring-volvo-V70-S60-S80-XC70-XC90-3.jpg

Det är totalt stopp i oljefällan. På motorblocket är hålen till vevhusventilationen helt igensatta. Här får vi rengöra allt vad vi orkar.

i.postimg.cc/52sGDg08/Vevhusventilation-byte-rengoring-volvo-V70-S60-S80-XC70-XC90-4.jpg

Det är vanligt att vevhusventilationens lilla plaströr går sönder på dessa Volvo modeller. Ett nytt sådant här plaströr ligger på cirka 400:- och det känns ansträngande för plånboken just nu så det blir en egen ide, trodde jag. När jag läste efteråt så fick jag reda på att fler har provat samma åtgärd som jag. En liten slang i nästan samma diameter och tjocklek. Vi får testa detta och se hur motorn är och mår med detta Smile.

i.postimg.cc/8cScxMPg/PCV-system-Volvo-v70-s60-s80-xc90-xc70-1.jpg

Nya packningar fick jag införskaffa till både insug och termostathus.

i.postimg.cc/jdRCXHFz/PCV-system-Volvo-v70-s60-s80-xc90-xc70-2.jpg

Efter mycket rengöring och ihop montering var det dags att prov starta. Den låter fint i motorn och går fint efter denna operation. Smile

i.postimg.cc/m2Vk6PvK/PCV-system-Volvo-v70-s60-s80-xc90-xc70-1.png
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Sladdaren
Hade 2 flaskor med Biltemas fälgfärg kvar efter Röda faran. Så idag blev det en uppsnyggning av V70ins fula och trötta fälgar.

i.postimg.cc/nV19whFS/Lackerade-om-f-lgar-volvo-v70n-1.jpg

i.postimg.cc/ZnP8w8fw/Lackerade-om-f-lgar-volvo-v70n-2.jpg
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Sladdaren
Den silvertejpade framskärmen på den högra sidan var på tiden att göra något åt stupid.

i.postimg.cc/t4sXvyvM/Byta-framskarm-Volvo-v70n-1.jpg

Denna operation har jag gjort förut på Volvo S80 "Lyxkryssaren" finns en guide på forumet redan.

i.postimg.cc/P5vjzyPG/Byta-framskarm-Volvo-v70n-2.jpg

Fick lite problem med bulten nere vid tröskeln. Denna bult fick jag till sist borra ut Thumpsdown.

i.postimg.cc/tJRb3HVD/Byta-framskarm-Volvo-v70n-3.jpg

Hittade en fin framskärm på skroten. Tyvärr så är det en annan färgkod. Jag har färgkod 612 men denna framskärm har färgkod 601. Ja det får gå ändå, den är ändå bra mycket finare än den som är lagad med silvertejp.

i.postimg.cc/7LvyBz25/Byta-framskarm-Volvo-v70n-4.jpg

Resultatet då efter framskärms bytet thumpsup. Ja vilken skillnad det blev och att det var en annan färgkod syns knappt Holy.

i.postimg.cc/J428kv7c/Byta-framskarm-Volvo-v70n-5.jpg
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Braweheart
Det är så SKÖNT att få på en nya skärm..
Gött Jobbat
Roger Modigh WWW.MODIGH.NU
dl.dropboxusercontent.com/s/9eolhrejdi5bt3c/faster.gif
”They may take our lives, but they’ll never take our freedom!” På garaget.org
Dela den här posten:
Facebook
 
modigh.nu
Sladdaren
Efter många timmars jobb med denna Volvo V70 så var det dags för besiktning. V70in fick sig en vaxning och uppsnyggning dagen innan besiktningen. Nu blev den riktigt fin och glänste nog för första gången på mycket länge. Hur många saker har vi åtgärdat på denna Volvo, ja det är nog en hel del men det har varit kul. Det finns såklart mycket jobb kvar som vi man vill fixa men just nu så tror jag att ändå att besiktningsmannen är ganska nöjd med vad jag kommer med.

Dagen före besiktningen.
i.postimg.cc/3xsnNh4C/Volvo-v70-p2-klarar-besiktningen-1.jpg

i.postimg.cc/W3j8m77d/Volvo-v70-p2-klarar-besiktningen-2.jpg

Hur gick besiktningen idag då ? Jo den gick igenom, dock inte med blankt papper men behöver inte besikta om. Jag hade missat ett positionsljus på vänstra sida. Samt att avgassystemet hänger i slutröret. 2 lätta saker att fixa. Besiktningsmannen sa även att det syntes att jag hade fixat och grejat med bilen. Titta man lite noga på besiktnings protokollet så ser man att det var gränsfall den gick igenom. Broms värdena var precis inom gränsen och samma sak med lambda värdet. Men det var skönt att den gick igenom Smile

i.postimg.cc/0QffVJtc/Volvo-v70-p2-klarar-besiktningen-3.jpg
Redigerat av Sladdaren den 10-06-2023 17:35
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
kimb0
Börjar ju se rikigt fin ut thumpsup har smygläst lite ibland så har ju sett vad du pillat med.

Skönt att den gick igenom även om de vart gör de själv 2Shockr.
de va ju inga tråkiga saker o fixa Smile
745-GL/T+T 90 (mindre projekt)
244-GL 88B (projekt)
744-TIC 86 (projekt)
764-TIC 85 (lång tids projekt)
Dela den här posten:
Facebook
 

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


Gå direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
Volvo XC90 2,5t AWD 7-sits.. -04 Projekt 35 27-03-2024 19:37
Felkod P0420 eller DTC4201 Volvo V70-2006 Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 6 25-03-2024 23:43
Volvo V70n - 2006 "Alien grey" Dekalerna förstörda Projekt 16 20-03-2024 11:18
Vilka har Volvosweden på sin Volvo? Foton och Filmer 21 17-03-2024 10:16
Volvo S70 felkod Felkod P1671 Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 13 15-03-2024 10:20
Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.79%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

27-02-2024 22:45
Code 44, är nog "dax för service" om jag fattade det rätt.

20-02-2024 12:22
Felkod 44 på en Volvo S80 årsmodell -00. Intressant vad detta kan betyda. Verkar inte finnas nån info globalt heller om detta. thinking

Inloggade användare
· Besökare: 10

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,570
· Senast registrerade användare: Sweetlarsson
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning på automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
66,087,816 unika besök