Mars 29 2024 00:40:47
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
17% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
28% [5 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
28% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
17% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 18
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Kopplingsscheman och... 6
· Koppla och ansluta e... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12925
· koppling och elschem... 12182
· Luftmassemätare 7494
· Komplett felsökning... 6929
· Rengöring av spjäl... 6713
· Volvo 740 armatur sa... 6157
· Felsökning av gener... 6146
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5377
· Volvo v70 instruktio... 5325
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 42846
· Alla Ã¥tdragningsmom... 18682
· NY GUIDE Omklädsel ... 15769
· SÃ¥ här byter du va... 12565
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 12506
· Besök Volvoswedens ... 9913
· Guide pÃ¥ hur man po... 9808
· Vill du starta en pr... 9397
· Spola rent kylsystem... 9355
· Nollställa service ... 8903
Tråd skapare: Alwe
Tråd ID: 1435
Tråd Info
Det är 9 svar i den här tråden, och den har visats 8330 gånger.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Felsökningar, Medlemmarnas reparations guider » Felsökning Volvo 240, 740 och Volvo 940
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
Motorn överhettar på Volvo 945 Turbo årsmodell 1996 - vattenkylningen funkar inte som den ska
Alwe
Hej kära forum!
Det hela började med att motorn inte hoppade igång.
För att göra en lång story kort så visade det sig att oljan runt kamaxeln efter 26 år hade torkat ihop och satt sig som fastlimmade sandkorn runt kamaxelns ändar så den gick inte runt helt enkelt så kamremmen tuggades då sönder vid vevaxeln.

I samband med detta tänkte jag då passa på att täta vattenpumpen eftersom bilen läckte vatten och drack en del glykol - verkstan hade redan konstaterat att en packning på
vattenpumpen läckte.
Första gången efter denna tätning så blev det sånt tryck att kylaren svällde och gick åt pipan, hade då kört drygt 2 mil.
Gick då igenom vattenkylsystemet och såg till att spola ur det ordentligt med vatten och bytte kylare.
Ställde bilen i en liten uppförsbacke, fyllde på c:a 50/50 glykol/vatten så att det låg precis på MIN i kylvätskebehållaren, startade den utan lock, körde den varm på tomgång,
luftade genom att pressa ihop vattenslangen i överkant av kylaren och sen värme på i kupén.
Det var tydligen inte helt tätt, för när jag kört lite drygt 2 mil och parkerat kokade det typ över i kylvätskebehållaren, det spottade och fräste och jag öppnade den försiktigt steg
för steg (försökte lägga in en mp4-film på drygt 20 Mb, men det kunde man tydligen inte).
Bytte då till ett termostat från Biltema då mitt kunde va paj och såg till att det verkligen blev helt tätt, gjorde rent och tog bort beläggning på fästen för slangar etc.
Kan nu köra bilen 2 mil med nöd och näppe innan den blir för varm - dock skvallrar inte nålen på termometern om det, den står precis som den ska, strax förbi mitten.
Ser till att bilen har c:a 50/50 glykol/vatten och ligger precis på MIN i kylvätskebehållaren innan jag kör iväg.
Kör mina 2 mil nervös som bara den, slår av bilen, luftar genom att skruva loss locket till kylvätskebehållaren bit för bit så att övertrycket släpps ut - glykol/vattenblandningen
som då försvunnit ner under MIN kommer då tillbaka till MIN-nivån igen - märkligt då det är supervarmt och den då borde expandera - inte sjunka undan?!?
När man kör hör man typ hur det pyser och fräser inne i motorutrymmet.
Låter bilen stå en tid, oftast minst 4h innan jag fyller på c:a 1 liter 50/50 glykol/vattenblandning och använder den 2 mil till....
Den låter som en tuff tuff båt ibland om ni förstår vad jag menar, jag försökte även lägga upp en film på knappt 30 Mb på det, men den var på tok för stor och i fel filformat...
Som sista grej bytte jag luftfilter idag, det såg dock rätt ok ut tyckte jag och det gjorde ingen som helst skillnad.

Ett tillägg, jag har väldigt våt förarmatta, tänkte att det kunde vara läckage runt vindrutan då det nyligen regnat mycket, men det kanske är värmekranen som läcker och
i värsta fall värmepaketet som läcker (jag har ingen AC).
Men oavsett, det borde inte orsaka den ibland bluddriga, men alltid varma gången utan är väl snarare ett separat fel - vill få bilen att gå utan att bli så himla varm nu i första hand.

NÃ¥gon som vet vad det kan vara?
Behöver nya infallsvinklar men allra helst hoppas jag att nån varit med om nåt liknande och sitter på en lösning :-)
En liten detalj bara, man får bara varmluft i kupén om man kör bilen, inte om den står still, men de kanske är konstruerade så?

Mina TEORIER och notat ang vad det kan vara för fel:
Kan vattenpumpen vara trasig? Hur kollar man den?
Sen undrar man om topplockspackningen annars kan läcka / vara på väg att ge upp? Ser dock ingen vit rök.
(Skit under ventillocken? Sitter nån dämpare uppe på ventilskaften som kanske blivit dålig med åren och smetats ut?)

Alla dessa delar har jag bytt i samband med detta - några av de helt i onödan:

* Tändstift
* Tändkablar
* Styrservorem
* Generatorrem
* Kamrem
* Rotor
* Fördelarlock
* Bränslepumpen
* Vevaxelgivaren
* Termostat (Biltema)
* Locket till kylvätskebehållaren
* Packbox kamaxeln
* 3 x packningar vattenpumpen
* Ventilkåpspackning

Nyligen bytta - bara så att ni vet:

* Kylvätskebehållaren + slangen under den

Jag kan ha missat nåt...

Stort tack på förhand, ha en skön sommar!
Redigerat av Alwe den 14-07-2022 00:24
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Hej Alwe

En mycket intressant tråd du skapat. Denna vore mycket trevligt att veta lösningen på. Jo vattenpumpen kan mycket väl vara boven här om den är trasig och utsliten, det är värt att riva och kolla upp detta först. En annan grej är att kylkanalerna i topplocket kan vara igensatta. Om någon ägare innan dig kört med kylarcement eller liknande så fastnar detta som en plugg i kylkanalerna.
Visst har du elfläkt på denna ?. Det har du säkert gjort redan, kontrollera så kylfläktarna eller kylfläkten snurrar. Du kan prova också att spola rent kylsystemet. Finns en guide på hur du gör detta http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=232.

Om det är spricka i värmepaketet så kommer all kylarvätska att läcka ut inne i kupén. Tyckte inte jag läste något om att du får fylla på kylarvätska ofta thinking. Ja detta var en början på dem tips att kolla som kan orsaka dessa överhettningsproblem så snabbt som det gör. Hoppas nått av tipsen verkar vettigt att kolla upp. Fortsätt gärna fylla på information och saker du provar japp.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Alwe
Hej Sladdaren,
tack för dina tips :-)

Ok, men hur testar man om vattenpumpen är trasig? Den kostar nästan 2000 kr så vore kul att veta skicket på min gamla innan man lägger de pengarna.
Måste man riva ner ända till toppen för att göra rent kylkanalerna?
Jag har en remdriven fläkt och den går runt som den ska - tack o lov.
Och spola rent kylsystemet var det jag gjorde när jag skrev "Gick då igenom vattenkylsystemet och såg till att spola ur det ordentligt med vatten...", jag var nog lite otydlig. Samma sak med påfyllnad av glykol/kylarvätska, jag kör som sagt 2 mil och sen får jag fylla på med c:a 1 liter när den svalnat.

Väntar med spänning på fler inlägg :-)
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Ja en vattenpump kostar ändå en slant. Läckor och oljud är ganska lätt att felsöka. Det jag tänker på är själva pumphjulet, det är lite svårare och krångligare att upptäcka. Det kanske är värt att bara åka och hämta en begagnad från skroten ( bara för att testa ). Om vi nu säger att vattenpumpen är okey, så måste du nog kontrollera varför det blir blött inne kupén. Nånstans tar kylarvätskan vägen eftersom du får fylla på.
Du har ingen vit rök säger du ?. Hur ser oljan ut under oljelocket ?.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Alwe
Hej igen!

Efter noga övervägande och eftersom jag inte lyckades hitta nåt om hur man gör rent kylkanalerna på min 940 eller var de ens sitter så
köpte jag hem en helt ny vattenpump och bytte den till att börja med vilket tyvärr visade sig vara bortkastade pengar så vi kan lägga det
till listan av kollade delar. Men för att se det positivt kanske man börjar närma sig den felande länken, hur mycket finns det kvar att kolla
i kylsystemet liksom?

Oljan under oljelocket ser helt ok ut, inget vatten i den.
Men jag har förstått att det där med trasig / sliten / gammal topplockspackning kan vara lite lurigt att fastställa, finns så mycket att titta efter.

Lite iakttagelser och funderingar:
När jag körde hem från jobbet hackade den lite som den brukar, men efter ett par minuter kändes det liksom som att luften (? jag har luftat den)
pressades ut och motorn gick som den skulle igen.
Tycker dock den väser lite, speciellt under den senare delen av mina 2 mil, det är väl vattnet som blir varmt och trycks runt i kylsystemet.
Men man blir så oerhört känslig för varenda ljud i bilen när sånt här händer så det är svårt att se skogen för träden om man så säger...
Med tanke på att olja hade torkat fast så pass illa att kamaxeln inte gick att rubba, finns det fler ställen där delar kan fastna/nåt blivit
igensatt som ger den hoppiga/bluddriga gången - alltid vid kall motor i alla fall?
Det finns en massa andra delar som jag inte har koll på, t ex vevhusventilationen / oljefällan...
Den har ju alltid läckt lite vatten, men det blev ju bara sämre med åren och det visade sig vara den stora packningen bakom vattenpumpen
som var boven där, men under dessa år har inte bilen gått så här dåligt, jag tycker inte den borde gå så här dåligt om det läcker glykol
pga en spricka i värmepaketet, jag menar nu är det ju tätt mot vattenpumpen, det enda som borde hända är att det blir ännu våtare på
förarmattan pga högre tryck där, men som jag skrev tidigare har den typ alltid läckt på förarmattan men jag trodde det var vatten som läckte
in via vindrutan eller ett rosthål bakom pedalerna, jag har aldrig tagit mig tid att kolla upp det... har inte heller varit sugen på att smaka på det
utifall att det innehåller glykol.
Inser att man kanske behöver riva ner allt under mittpanelen för att försöka lokalisera läckan, men det känns liksom inte som att det är
där felet ligger så jag tvekar lite... ungefär som att man inte ska chansa på att topplockspackningen pajat - har ju bytt så himla mycket
grejer i onödan redan - även om det säkert var dags för en del så kvarstår ju grundfelet så att säga.
För er info, Volvo har slutat sälja topplockspackningar till Volvo 940, trist då jag litar mer på deras delar när det gäller en så viktig del.

Nån som bor i Stockholmsområdet (jag bor i Kungsängen) och är sugen på att tjäna en slant i sommar och ta sig an min pärla :-)?
Det känns på nåt sätt som att det är ett väldigt lätt fel om man tar ett steg tillbaka och ser helheten eller meckat mycket med 940s,
men jag känner mig som en datorovan pensionär på det här området, lite handfallen så att säga...
Funderar annars på att åka förbi Mekonomen och visa upp den och se vad de kan ta för att fixa den, Volvo misskötte sig så enormt
förra gången (jag var tvungen att låta de byta min koppling då jag inte hade rätt förutsättningar i min garagelänga) så de har jag tyvärr
inget förtroende för längre, de mekaniker som kunde sin 940 har tyvärr gått i pension vid det här laget.
Om jag inte får bukt med problemet nästa torsdag så blir det till att boka hyrbil istället, kan inte köra 100 mil i 2-milsintervaller :-D

Stort tack igen för ert engagemang!
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Hej igen Alwe

För att inspektera kylarkanalerna så behöver du lossa på topplocket. Det är ett jobb som tar flera timmar. Tyvärr att lämna in ett sånt jobb till verkstad är inget att ens lägga en tanke på.
Det skulle kosta för mycket och dra iväg över bilens värde. Jag tycker eftersom du har kontrollerat så många kylarkomponenter och bytt en hel del delar så börjar man misstänka mer och mer dessa kylarkanaler.

Jag lånar en bild av google för att visa ett topplock där kylarkanalerna sitter igensatta. Detta är resultatet efter flera års cirkulerande av kylarcement i kylsystemet. Det bruna du ser vi varje hål är igensatt kylarkanal.
i.postimg.cc/bwRXb4pW/kylarcement-kylarkanaler-topplock.jpg

Ett topplock är inget man river "bara". Montering och renovering är ett noggrant arbete och är det så att kylarkanalerna ÄR igensatt så behöver du få tag i ett annat topplock.
Jag hoppas du löser detta problem. Tycker du har provat så mycket och bytt en hel del delar. Vore en intressant tråd att få lösningen på thumpsup
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Alwe
Hej Sladdaren,
tack för all kompletterande info!

Hade hoppats att Mekonomen skulle kunna ta en titt på bilen och guida mig i rätt riktning, men det är kanske att hoppas på för mycket, avvaktar lite...
Jag har förstått att det är komplicerat att göra som du föreslår, det ska göras med rätt moment och man måste vara så försiktig när man jobbar på toppen.

På Bildelsbasen finns en hel del topplock att välja på, men det är inget jag får hem till helgen... är orolig att även de ska ha igensatta kylarkanaler, men
det står OK på flera så då får man väl pengarna tillbaka även om det är surt att riva ner allt...
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-940/1991_1998/Motor/Topplock-Bensin/Alla/

Topplockspackningen kostar bara 165 kr på Skruvat så den är ju en no brainer, mera jobbet som man inte är så sugen på:
https://www.skruvat.se/Packning-topplock-P10447.aspx

Att riva ner och komma åt värmepaketet känns plötsligt mer lockande än att börja med toppen, MEN frågan kvarstår: kan ett läckande värmepaket ge
de symptom som jag har? Vore intressant att få lite mer info här, men många verkar ha semester från forumet vilket är förståeligt :-)
Det kan tyvärr bli ett projekt som fortsätter in i höst det här - om inte nån kommer med en Liljeholmens, dvs sitter på en lösning direkt.
Dela den här posten:
Facebook
 
Alwe
Hej alla!
Här kommer en liten update med vad många säkert kommer tycka är ett väntat utfall trots de konstiga händelseförloppen jag haft.
Vi skulle som sagt bila till Norge och vara borta en vecka, strax under 100 mil med ett fåtal stopp enkel resa.
Självklart fick bilen stå hemma då jag inte fått ordning på den.
Jag kopplade ut kablarna till batteriet så att det skulle ha laddning kvar tills vi kom tillbaka.

10 dagar senare kopplade jag in det, körde till jobbet och tyckte den uppförde sig ryckigare än vanligt, men jag körde på de dryga 2 milen.
Öppnade huven som vanligt och lättade försiktigt på trycket i kylarbehållaren och såg sen detta - se första bilden.
volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/ccc8be386f7f0c09a6a40af36676eb35.jpg
Misstänkte då att topplockspackningen efter vår något ryckiga körning under hela juli nu till slut kastat in handduken på riktigt.
Drog ur oljestickan och jepp, där var det olja och vatten blandat i en enda sörja långt upp på stickan - se den andra bilden.
volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/5ac32ec40e5c6b833e803c5233f1517a.jpg

Den stod sen still hela min arbetsdag, jag fyllde på med glykol och vatten och funderade sen om jag verkligen skulle våga köra hem den.
Efter att noga ha övervägt alternativet att ha den ståendes på jobbet över vår semester i september tog jag mig samman och körde hem den.
Jag backade in den i mitt garage i vår garagelänga och den står nu i garaget och väntar på att jag ska ha tid att ge den lite mer kärlek :-)

Jag åkte faktiskt förbi en lite mindre verkstad och förklarade mitt problem och frågade efter pris trots era invändningar - Volvo hade ju sagt mellan
10-25.000 kr och de gav inget pris, jag fick dock en hel del vettiga tips - han trodde det kunde vara topplockspackningen trots allt, det behöver
inte finnas vatten under oljelocket. Det kunde också vara en spricka i toppen. Så bäst att leta upp en entusiastverkstad som kan förbarma sig
över bilen eller som jag sa så får jag göra det själv, "bara att" hitta en helg där inget annat kommer emellan.

Jag har köpt hem packning och ett momentverktyg som klarar 0 -> 300 Nm:
https://www.skruvat.se/Momentnyckel-P1348234.aspx
Återstår att bestämma sig, ska jag köpa hem en topp som inte gått så många mil (helst från 1998 som var slutåret för 945) eller chansa och
bara montera på en "ny" beggad topp från Skruvat.se? Det vore inte så kul att behöva riva ner det igen, men inte så sugen på att dubbeljobba
om det skulle visa sig att toppen inte håller måttet och felet kvarstår. Funderar på att ta en tapetserarlinjal och "mäta" toppen för att se att den
är jämn genom att helt enkelt flytta runt den på undersidan, dock är frågan om man kommer se några sprickor med blotta ögat...

Men jag ska på semester en dryg månad så jag kommer fortsätta som tidigast i mitten av oktober skulle jag gissa, kommer kolla in på
forumet lite då och då och sen ta beslut om jag ska köpa en topp eller om jag ska börja riva och "bara" byta topplockspackningen...

Ha en fortsatt skön sommar :-D!
Redigerat av Alwe den 25-08-2022 00:55
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Vill bara passa på att tacka för bilderna. Det där kanske var det slutliga beviset som behövdes för att sikta på att det verkligen är topplocket som orsakar dessa värmeproblem. Du har lite val att välja på ändå i detta läge. Det är ändå en Volvo som om några år är skattebefriad, besiktning vartannat år. Beroende på hur långt motorn har rullat så är kanske ett motorbyte är rätt val här. Har den rullat 40.000 - 60.000 mil och är fin i övrigt från rost så skulle jag välja att hitta en begagnad motor på skrotarna.japp. Var du än väljer så måste växellådan fungera bra och rosten på Volvon måste också tas i beaktning.

Jag själv har ägt många 7/900 modeller. Denna 740 jag hade "Vita Faran" http://www.volvosweden.se/forum/viewt...read_id=28 började med att vit tjock rök kom ut från avgassystemet. Det var vatten blandat med olja i motorn. Sad. När vi plockade av toppen så var den ganska skev och var inte alls vacker. 3-4 kylarkanaler var dessutom helt igentäppta av kylarcement. Jag började ringa runt ett par skrotar och fick tag i ett begagnad topplock. Nu var detta ett par år sen, 2005 där nånstans. Jag fick köpa detta begagnade topplock för 2000 kr av skrotfirman. Denna topp fungerade hur fint som helst under dem kommande åren jag hade Volvon thumpsup

Det 3e alternativet du har är att lämna in toppen hos nån verkstad som kan plana den. Då måste topplocket vara fint i övrigt, alltså inga kylarkanaler som är igensatta och inga sprickor nånstans. Jag gissar att verkstan som planar topplock tar nog 2-3000 kr för detta arbete.
Det finns ett 4e alternativ som du nämner att endast byta topplockspackningen Thumpsdown. Det tycker jag du ska försöka skippa. För det jobbet du gör för att riva toppen och montera på det igen och rengöra alla kringliggande delar. Det slutar oftast att inom kort så börjar Volvon visa upp värmeproblem igen eller att du får fylla på kylarvätska mm.

Har du topplock problem så tipsar jag alla att göra reparationen ordentlig. Endast 1 ny packning är inte sättet att åtgärda detta på. thumpsup. Ser fram emot att få höra vad du väljer att göra med denna Volvo.Smile
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


GÃ¥ direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
Volvo XC90 2,5t AWD 7-sits.. -04 Projekt 35 27-03-2024 19:37
Felkod P0420 eller DTC4201 Volvo V70-2006 Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 6 25-03-2024 23:43
V70 D5 startar inte när den är varm. Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 2 21-03-2024 10:52
Volvo V70n - 2006 "Alien grey" Dekalerna förstörda Projekt 16 20-03-2024 11:18
Vilka har Volvosweden på sin Volvo? Foton och Filmer 21 17-03-2024 10:16
Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.79%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

27-02-2024 22:45
Code 44, är nog "dax för service" om jag fattade det rätt.

20-02-2024 12:22
Felkod 44 på en Volvo S80 årsmodell -00. Intressant vad detta kan betyda. Verkar inte finnas nån info globalt heller om detta. thinking

Inloggade användare
· Besökare: 13

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,570
· Senast registrerade användare: Sweetlarsson
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
66,108,256 unika besök