Felkoder volvo 240
Publicerat av Sladdaren den Januari 25 2017 12:27:46
Felkoder till Volvo 240 och användning av diagnosdosan. Vid all användning skall tändningen vara påslagen, dock skall inte tändningen slås på förrän man satt pluggen I hålet. Tryck en gång på knappen en till max tre sekunder varvid dioden lyser. Efter att du släppt
knappen kommer en serie blinkningar från lysdioden. Du bör ha skrivdon till hands för att
skriva ner koderna. Koderna visas enligt följande mönsterexempel: ¤¤---¤¤¤---¤ vilket då
ger 2-3-1. ¤---¤---¤ betyder att inga felkoder finns lagrade.
För hela listan av felkoder till Volvo 240 klickar du på LÄS MER här nedan. Eller om du är inloggad på forumet kan du direkt gå till sidan här. http://www.volvosweden.se/articles.php?article_id=54
Utökad nyhet
Här hittar du en guide på hur du tar fram felkoderVolvo 240 och vad koderna betyder. Felkoder och kontrollfunktioner för Volvo 240 med LH Jetronics 2.4 och 3.1 och EZ 116K tändsystem. Dosan för felkoder och kontrollfunktioner sitter på vänster fjäderbenstorn. Ta av locket så ser du sex stycken hål samt en plastkabel vars plugg sitter I en hållare på locket. Dra ur pluggen och sätt den I angivet hål.
Användning av diagnosdosan. Vid all användning skall tändningen vara påslagen, dock skall inte tändningen slås på förrän man satt pluggen I hålet. När pluggen skall
flyttas till ett annat hål skall tändningen vara avslagen.
Tryck en gång på knappen en till max tre sekunder varvid dioden lyser. Efter att du släppt
knappen kommer en serie blinkningar från lysdioden. Du bör ha skrivdon till hands för att
skriva ner koderna. Koderna visas enligt följande mönsterexempel: ¤¤---¤¤¤---¤ vilket då
ger 2-3-1. ¤---¤---¤ betyder att inga felkoder finns lagrade. Tryck en gång till på knappen
för nästa eventuella felkod. När den första felkoden dyker upp igen så finns inga fler koder
lagrade. Radering av minnet göres genom att hålla ner knappen minst fem sekunder.
Släpp knappen och vänta tills dioden tänds. Tryck in knappen igen I fem sekunder och
kontrollera sen att felkoderna är raderade. Du kan även göra så att du tar av minuspolen
på batteriet någon minut för radering av felkoder.
Diagnosfunktion 1 för LHJ 2.4 OCH 3.1 bränslesystem, pluggen sätts I uttag 2
Kod Troliga orsaker Tänder “Lambdalampa ”
1-1-1 Inga felkoder finns lagrade Nej
1-1-2 Fel i styrenhet Ja
1-1-3 Fel I bränsleinsprutare Ja
1-2-1 Felaktig signal från LuftMasseMätare (LMM) Ja
1-2-3 Felaktig signal från kylvätsketempsensor Ja
1-3-1 Varvtalssignal saknas Nej
1-3-2 Batterispänning för hög eller för låg Nej
1-3-3 (LHJ 2.4) Spjällägeskontakt för tomgång feljusterad eller kortsluten Nej
2-1-2 Felaktig signal från sysesensor (Lambdasonden) Ja
2-1-3 (LHJ 2.4) Spjällägeskontakt för fullast feljusterad eller kortsluten Nej
2-2-1 Systemet kompenserar för extremt fet eller mager blandning vid färd Ja
2-2-3 Felaktig signal från tomgångsluftventilen (Tomgångsmotorn) Nej
2-3-1 Systemet kompenserar för rik eller mager blandning vid färd Nej
2-3-2 Systemet kompenserar för rik eller mager blandning vid tomgång Nej
2-3-3 Tomgångsmotorn stängd som kompensation för misstänkt luftläckage Nej
3-1-1 Hastighetssignal saknas Nej
3-1-2 Ingen signal från detonationssensorn (Knacksensorn) Nej
3-2-2 (LHJ 2.4) Renbränning av LMMs tråd fungerar ej Nej
4-1-1 (LHJ 3.1) Spjällägesgivaren ger ingen eller felaktig signal Nej

Diagnosfunktion 2 . Vrid gasreglaget till fullastläge och tryck sen två gånger på knappen
varvid dioden skall börja blinka snabbt. Släpp gasreglaget. Om du nu får koden 3-3-3 så
fungerar spjällkontakten korrekt vid fullast.
Vrid gasreglaget en liten bit. Slocknar nu dioden och sedan visar 3-3-2 så fungerar
spjällkontakten korrekt vid tomgång.
Starta motorn, om dioden slocknar och sedan visar 3-3-1 så är varvtalssignalen från
tändsystemet korrekt.






Diagnosfunktion 3. Slå på tändningen, lyssna efter om bränslepumparna går. Tryck in
knappen tre gånger varvid komponenterna listade nedan skall arbeta medan dioden
blinkar. Du kan antingen lyssna eller känna på komponenten.
Insprutningsventiler
Tomgångsventil (tomgångsmotor)
Kallstartsventil
Diagnosfunktion 1 för EZ 116K tändsystem, pluggen sätts I uttag 6
Kod Troliga orsaker
1-1-1 Inga felkoder finns lagrade
1-4-2 Fel i styrenheten
1-4-3 Signal från knacksensorn saknas, tändningen har fördröjts 10 grader
1-4-4 Belastningssignal från styrenhet saknas, datorn förutsätter full belastning
2-1-4 Hastighetssignal saknas eller är felaktig
2-2-4 Signal från kylvätsketempsensorn felaktig
2-3-4 Ingen signal från spjällkontakten. Ojämn tomgång, tändning fördröjd 10 grader
Diagnosfunktion 2
. Tryck på knappen två gånger, dioden skall nu blinka snabbt. Vrid lite
grann på gasreglaget. Om dioden slocknar och sen ger koden 3-3-4 anger detta att
spjällkontakten fungerar korrekt I tomgångsläge.
Kör startmotorn eller starta motorn. Om dioden slocknar och sedan ger koden 1-4-1
betyder det att signalen från impulsgivaren är korrekt.