#17
Var så upptagen av hasplåtsjakten att jag höll på att missa övriga grejor på recycle 740;an. Den hade fräschare säten än Karetan.
Efter montering av hasplåten, blev det återbesök till skroten och demontering av förarstol och denna gång lyckades jag haka loss den från sina specialfästen efter att ha lossat de fyra bultarna. Innan den monterades i Karetan var det rengöring.
Det var lite "klödd" med hakfästena på Karetastolen, men till slut var den avmonterad. Bilden är inte riktigt rättvis. Den gamla stolen i förgrunden är både sliten, fläckig och trasig i sömmarna.
Nya stolen hade en annan koppling till stolvärme än gamla, samt troligtvis en koppling till bältesvarnare. Det får bli en senare justering, däremot. Blir det kallt om rumpan får jag stanna hemma helt enkelt.
Nya stolen gled in i hakfästena, lätt som en plätt, så ett 10 plus i betyg till Volvo igen.
På plats och efter provturen var jag mycket nöjd med bytet. Kändes minst 50% bekvämare, nästan lite Recaro känsla. Upptäckte också att bältesfästet var annorlunda, men det passade att kroka i gamla bälteskroken. Lätt att glömma bort. Så kolla innan ni byter.
Funderade på vad göra med gamla stolen - naturligtvis gör jag en favoritfåtölj till mig i lägenheten, så kan jag känna 740 - känsla hela dygnet. Ett poppis beslut visade det sig.
Vill du veta mer om hur man lossa en stol i 740;an så använd sökfunktionen på forumet. Det finns utmärkta guider med bild.