Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Alla åtdragningsmoment Volvo 7/900 serien

Skapat av Sladdaren den 17-08-2016 19:25
#1

Gillar inte alls att behöva söka efter åtdragningsmoment när man är mitt upp i nått. Ska vara lätt och snabbt att hittaCool. Så startar en tråd här där det finns alla momentdragningar på Volvo 740, 760 och 940 samt 960.
Alla åtdragningsmoment gäller värdet i NM


Volvo 740 samt Volvo 760


Åtdragningsmoment Volvo 740 och 760 Fjädring och styrning

Hjulbultar.......................85

Styrning
Rattens bult...........32
Rattstångslager, bultar Volvo 760 från 1988 och framåt.........24
Rattstångens mellanaxel, klämbultar till knutar Volvo 760 1988 och framåt..............24
Rattstångens universalknutar ..........21
Styrväxel till tvärbalk............44
Styrledens spindelled, mutter.................60
Styrledens låsmutter................70
Hydraulisk anslutning, banjobultar.....................42

Framfjädring
Framhjulsnav, mutter (gäller år 88 och framåt med vinkelkontaktkullager)
Steg 1.........100
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 45°
Bärarm, kulstiftets mutter......60
Spindelled till fjäderben
Steg 1........30
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 90°
Styrled, kulstiftets mutter.........60
Bärarm till tvärbalk..........85
Reaktionsstag till bärarm..............95
Reaktionsstag till monteringsram
M12..........85
M14..........140
Fjäderbenets övre fäste till kaross........40
Fjäderbenets kolvstångsmuttrar till årsmodell 1984.........150
Från årsmodell 1985 och framåt................70
Tvärbalk till karossen.........95

Individuell bakfjädring
Drivaxelmutter
Steg 1..........190
Steg 2..........Vinkeldra ytterligare 60°
Stödarmens främre fäste till karossen
Bultar..............48
Mutter, steg 1...70
Mutter, steg 2...Vinkeldra ytterligare 60°
Övre länk till navhållare.....115
Övre länk till axelbalk
Fram, steg 1.......70
Fram, steg 2.......Vinkeldra ytterligare 60°
Bak..............85
Styrstag till navhållare......85
Styrstag till axelbalk.........70
Stötdämpare till stödarm......56
Stötdämpare till kaross..........85
Stödarm till navhållare
Steg 1.........60
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 90°
Stödarm till fäste
Steg 1.........125
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 120°
Nedre länk till navhållare eller axelbalk
Steg 1.........50
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 90°
Bakaxelbalk till kaross
Steg 1........70
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 60°
Bakaxelbalkens övre till nedre sektion
Steg 1.........70
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 30°

Ej Individuell bakfjädring
Bärarm till axel.........45
Bärarmsfästets bultar.........45
Bärarmsfästets muttrar...........85
Bakfjäderns övre fäste.........48
Stötdämparfästen..........85
Panhardstag, bultar..........85
Momentstag..........140
Monteringsramens främre infästning.........85
Monteringsramens bakre bussningsfäste....48



Åtdragningsmoment Volvo 740 och 760 Bromssystem

Främre bromsoket bultar...........100
Bakre bromsokets fästbultar, fästkonsollbultar...........58
Övre styrstift till okfäste...........25
Okets styrstiftsbultar...........34
Främre dammsköld...........24
Bakre dammskydd...........40
Huvudcylindermuttrar...........30
Röranslutningar...........14
Slanganslutningar...........17



Åtdragningsmoment Volvo 740 och 760 kardanaxel och bakaxel

Kardanaxel
Gummikoppling, muttrar och bultar..........80
Enkel flänskoppling, muttrar och bultar
M10..............50
M8................35

Bakaxel utan individuell bakfjädring
Pionjflänsmutter
Distanshylsa..............200 - 250
Stukhylsa..................180 - 280
Hastighetsmätargivarens låsmutter...............25 - 40
Halvaxelns fästplatta, bultar.........................40
Bärarmsfäste, bultar..........................45
Bärarmsfäste, muttrar...................85
Bärarm till axel...................45
Panhardstag.......................85
Nedre stötdämparinfästning.....................85
Momentstag..................140

Bakaxel med individuell bakfjädring
Pinjongflänsmutter.....................120 - 280
ABS Hastighetsmätargivare, bult..............8 -12
Bakaxelväxel till axelbalk...............20 - 28
Sidofästesbultar...............................40 - 56
Låsplattans bultar......................40 - 56
Drivaxelns insexskruvar
Steg 1.....30
Steg 2........Vinkeldra ytterligare 90°
Drivaxelmuttrar
Steg 1.......190
Steg 2........Vinkeldra ytterligare 60°



Åtdragningsmoment Volvo 740 och 760 Växellåda automat

AW70 / AW71
Omvandlarhus till motor
M10.................35 - 50
M12.................55 - 90
Drivplatta till momentomvandlare................41 - 50
Mittre tvärbalk till växellåda i steg om 5Nm........24 - 28
Oljesump.............4 - 5
Oljekylaranslutning..............20 - 30
Mätsticksrörets mutter...............65 - 70
Avtappningsplugg............18 - 23
Drivflänsmutter..............45

ZF4HP22
Omvandlarhus till motor
M10.................35 - 50
M12.................55 - 90
Drivplatta till momentomvandlare
M8...............17 - 27
M10..............41 - 50
Oljesump.......................7 - 9
Påfyllningsrör, mutter...............85 - 115
Drivflänsmutter......................100



Åtdragningsmoment Volvo 740 och 760 Växellåda manuell samt överväxel

M46 och M47
Svänghjulskåpans bultar samt muttrar...................35 - 50
Växelspaksfästets bultar........................35 - 50
Drivflänsmutter
M46...................175
M47, storlek M16..................70 - 90
M47, storlek M20..................90 - 110
Muttrar, överväxel till mellanstycke..................12
Överväxelsolenoid...............................50



Åtdragningsmoment Volvo 740 och 760 Bränsle och avgassystem
Avgassystemets nedåtgående rör till turbons wastegatehus............25
Wastegatehus till turboaggregat..........................20
Turboaggregat till avgasgrenrör
Steg 1.......................1
Steg 2........................45
Steg 3........................Vinkeldra ytterligare 45°
Lambdasond..........................55
Gasspjälllänkstaget låsmutter......................0,45 - 0,75



Åtdragningsmoment Volvo 740 och 760 kylning
Vattenpumpens bultar
B28...........................15 - 20
Övriga motorer (uppgifter saknas)



Åtdragningsmoment Volvo 740 och 760 Reperationer med motor i bilen - Radmotor
Topplocksbultar
Steg 1...........................20
Motorer B23/B200/B230
Steg 2..........60
Steg 3...........Vinkeldra ytterligare 90°
Motor B234
Steg 2............40
Steg 3.............Vinkeldra ytterligare 115°
Ramlageröverfall.................110
Vevstakslageröverfall motor B23
Nya bultar .......................70
Använda bultar.................63
Vevstakslageröverfall motorer B200/B230/B234F
Steg 1............20
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 90°
Svänghjul/drivplatta (använd alltid nya bultar)..............70
Kamaxeldrev..............50
Mellanaxeldrev motorer B23/B200/B230..................50
Oljepumpremskiva motor B234F
Steg 1...................20
Steg 2...................Vinkeldra ytterligare 60°
Kamaxellageröverfall...........................20
Kamaxelhus, bultad fog i mitten motor B234F.....................20
Vevaxelns remskiva/drev, bult motor B23............................165
Vevaxelns remskiva/drev, bult motorer B200/B230/B234F
Steg 1............................60
Steg 2..............................Vinkeldra ytterligare 60°
Kamaxeldrivrem
Mellanremskivor........................25
Spännarens låsmutter (ej för automatisk spännare)............................50
Automatisk spännare motor B234F
Remskivearm...............40
Fästbultar
Övre.........................25
Nedre........................50
Balansaxel motor B234F
Remskiva/drev, bult.............50
Remspännarens, låsbult....................40
bultad skarv mellan husets två halvor
Steg 1...............huset demonteras från motorblocket..............5
Steg 2...............Huset monterat på motorblocket..................8
Motorblockets bultar
Steg 1.........................20
Steg 2.................Lossa och dra åt igen.........10
Steg 3.................Vinkeldra ytterligare 90°
Oljepump, Eaton typ, motorblocksbultar motor B234F................10
Oljeavlastningsventil motor B234F..........................40
Oljesumpens bultar.........................11

Om nått värde saknas är det välkommet att kompletteras nedan
Denna post ligger också under guider / manualer i kategorin Volvo 7/900 serien.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volvo 940 samt Volvo 960


Åtdragningsmoment Volvo 940 och 960 Fjädring och styrning

Hjulbultar.......................85

Styrning
Rattens bult...........32
Rattstångens universalknutar ..........21
Styrväxel till tvärbalk
Steg 1............35
Steg 2.............Vinkeldra ytterligare 150°
Styrstagets kulled, mutter.................60
Styrstagets låsmutter.......................70
Rattstångens fästen.......................24
Hydraulisk anslutning, banjobultar
Tryckkopplingar..............................30
Returkopplingar...............................25

Framfjädring
Framhjulsnav, mutter
Steg 1.........100
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 45°
Bärarm, kulled, mutter......70
Kulled till fjäderben
Steg 1........30
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 90°
Bärarm till tvärbalk..........85
Reaktionsstag till bärarm..............100
Reaktionsstag till monteringsram.......120
Fjäderbenets övre fäste till kaross........50
Fjäderbenets kolvstångsmutter.........70
Tvärbalk till karossen.........95


Bakfjädring
Bärarm till axel.........45
Bärarmsfästets bultar.........45
Bärarmsfästets muttrar...........85
Bakfjäderns övre fäste.........48
Stötdämparfästen..........85
Panhardstag, bultar..........85
Momentstag..........140
Monteringsramens främre infästning.........85
Monteringsramens bakre bussningsfäste....48


Åtdragningsmoment Volvo 940 och 960 Bromssystem

Främre bromsoket bultar...........100
Bakre bromsokets fästbultar, fästkonsollbultar...........58
Styrpinnar till främre ok...........30
Servons fästmuttrar...........14
Främre dammsköld...........24
Bakre dammskydd...........40
Huvudcylindermuttrar...........30
Röranslutningar...........14
Slanganslutningar...........17



Åtdragningsmoment Volvo 940 och 960 kardanaxel och bakaxel

Kardanaxel
Gummikoppling, muttrar och bultar..........80
Flänskoppling, muttrar och bultar
M10..............50
M8..Steg 1................30
Steg 2............Vinkeldra ytterligare 60°

Bakaxel
Pionjflänsmutter
Massiv bricka..............200 - 250
Hoptryckningsbar bricka..................180 - 200
Hastighetsmätargivarens låsmutter...............25 - 40
Drivaxelns lagerplåtsbultar.........................40
Bärarmsfäste, bultar..........................45
Bärarmsfäste, muttrar...................85
Bärarm till axel...................45
Panhardstag.......................85
Nedre stötdämparinfästning.....................85
Momentstag..................140


Åtdragningsmoment Volvo 940 och 960 Växellåda automat

AW70 / AW71
Momentomvandlarkåpa till motor........48
Drivplatta till momentomvandlare................30
Centrumstöd till drevhus i steg om 5Nm........24 - 28
Oljehus.............4 - 5
Oljekylaranslutning..............20 - 30
Mätsticksrörets mutter...............65 - 70
Drivflänsmutter..............45

ZF4HP22
Omvandlarhus till motor
M10.................35 - 50
M12.................55 - 90
Drivplatta till momentomvandlare
M8...............17 - 27
M10..............41 - 50
Oljehus.......................5 - 7
Påfyllningsrör, mutter...............85 - 115
Drivflänsmutter......................100



Åtdragningsmoment Volvo 940 och 960 Växellåda manuell samt överväxel

M46 och M47
Svänghjulskåpans bultar samt muttrar...................35 - 50
Växelspaksfästets bultar........................35 - 50
Drivflänsmutter
M46...................175
M47, storlek M16..................70 - 90
M47, storlek M20..................90 - 110
Muttrar, överväxel till mellanstycke..................12
Överväxelsolenoid...............................50



Åtdragningsmoment Volvo 940 och 960 Koppling
Bultarna i tryckplattan...................25



Åtdragningsmoment Volvo 940 och 960 Reperationer med motor i bilen
Topplocksbultar
Steg 1...........................20
Steg 2..........60
Steg 3...........Vinkeldra ytterligare 90°
Ramlageröverfall.................110
Vevstakslageröverfall
Steg 1............20
Steg 2.........Vinkeldra ytterligare 90°
Svänghjul/drivplatta (använd alltid nya bultar)..............70
Kamaxeldrev..............50
Hjälpaxeldrev..................50
Kamaxellageröverfall...........................20
Kamaxelhus, bultad fog i mitten motor B234F.....................20
Vevaxelns remskiva/drev, bult motorer
Steg 1............................60
Steg 2..............................Vinkeldra ytterligare 60°
Oljesumpens bultar.........................11

Om nått värde saknas är det välkommet att kompletteras nedan
Denna post ligger också under guider / manualer i kategorin Volvo 7/900 serien.

Redigerat av Sladdaren den 18-08-2016 11:21

Skapat av Fantomvolvo den 17-08-2016 21:57
#2

Tack, tack och mer tack. Helt suveränt, något jag också saknat, ända sedan jag fyndade en momentnyckel för 50 spänn inför min examen i underhåll av Volvo 740, att byta kamrem.
Kanon, hade det funnits ett första pris i praktiskt, informativt tänkande hade du varit GULDkandidat. Kunde blivit en gren i OS, förr hade de en gren i arkitektur bl.a. Grin Tummen upp

Skapat av Sladdaren den 17-08-2016 21:59
#3

Fantomvolvo skrev:

Tack, tack och mer tack. Helt suveränt, något jag också saknat, ända sedan jag fyndade en momentnyckel för 50 spänn inför min examen i underhåll av Volvo 740, att byta kamrem.
Kanon, hade det funnits ett första pris i praktiskt, informativt tänkande hade du varit GULDkandidat. Kunde blivit en gren i OS, förr hade de en gren i arkitektur bl.a. Grin Tummen upp

Grin kul att det uppskattas. Är en hel del siffror att gå igenom och få på plats här inne...

Skapat av Fantomvolvo den 18-08-2016 00:02
#4

Jodå, men du har fått med det mesta kan jag tänka. Sedan blir det för mig att leta upp NM på momentnyckeln och ställa in den och förstå mig på den, blir väl till att pröva mig fram på bultar som inte är så viktiga (vad jag tror) Shock annars blir det som med min gamla Triumph Bonneville MC som jag hade ett år och dessa bikes var ju kända för att tappa grejor unsure blev rekommenderad av HD -förare att fästa ett nät bak som kunde fånga upp demGrin
Däremot hälsar HD-förare på Engelska bikers däremot inte på Japanska Riskokare Cool

Skapat av Sladdaren den 18-08-2016 00:16
#5

Fantomvolvo skrev:

Jodå, men du har fått med det mesta kan jag tänka. Sedan blir det för mig att leta upp NM på momentnyckeln och ställa in den och förstå mig på den, blir väl till att pröva mig fram på bultar som inte är så viktiga (vad jag tror) Shock annars blir det som med min gamla Triumph Bonneville MC som jag hade ett år och dessa bikes var ju kända för att tappa grejor unsure blev rekommenderad av HD -förare att fästa ett nät bak som kunde fånga upp demGrin
Däremot hälsar HD-förare på Engelska bikers däremot inte på Japanska Riskokare Cool

stupid så pass skramligt så bultar och muttrar ramlar av på Triumphen. Har fått den förklaringen också att japanska hojar är ingen större värde i att hälsa på . Förresten monterade du nått nät på hojen din ?Evilgrin

Skapat av InTheWhite den 18-08-2016 16:19
#6

Kanonbra guide! Smile

Skapat av Fantomvolvo den 19-08-2016 01:00
#7

Sladdaren skrev:

Fantomvolvo skrev:

Jodå, men du har fått med det mesta kan jag tänka. Sedan blir det för mig att leta upp NM på momentnyckeln och ställa in den och förstå mig på den, blir väl till att pröva mig fram på bultar som inte är så viktiga (vad jag tror) Shock annars blir det som med min gamla Triumph Bonneville MC som jag hade ett år och dessa bikes var ju kända för att tappa grejor unsure blev rekommenderad av HD -förare att fästa ett nät bak som kunde fånga upp demGrin
Däremot hälsar HD-förare på Engelska bikers däremot inte på Japanska Riskokare Cool

stupid så pass skramligt så bultar och muttrar ramlar av på Triumphen. Har fått den förklaringen också att japanska hojar är ingen större värde i att hälsa på . Förresten monterade du nått nät på hojen din ?Evilgrin


Näää Wink men en jedrans massa fasta nycklar i tum och inches samt Heynes Triumph MC verkstads bok, på engelska. FRikopplingen eller "clutchen" funka inte riktigt, så PhantomBiker var där skruva, men inte katten kunde jag få det till att hålla, dessutom skrämde maskinen slag på mig så jag sålde den med förtjänst efter ett år (vågade inte lägga ner den i kurvorSad) Min polare som är biker körde den i 140 km/tim. Det var en attans snygg maskin i vart fall.
volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/66a4790372cc38143696db09277807e1.jpg

Skapat av Sladdaren den 19-08-2016 18:28
#8

Vad är det för årsmodell på denna cykel då ?.
jah det blir jämt elände när det kommer till tum. Blir lika irriterad på sig själv varje gång man möter på en mutter, skruv eller bult som är i tum. Verktygslådan är dåligt utrustad för såna bultar stupid. Tänker att man ska skaffa sig lite tum nycklar ifall man skulle behöva det i framtiden men än så länge har jag inte gjort det.

Skapat av Fantomvolvo den 14-01-2017 21:37
#9

Sladdaren skrev:

Vad är det för årsmodell på denna cykel då ?.
jah det blir jämt elände när det kommer till tum. Blir lika irriterad på sig själv varje gång man möter på en mutter, skruv eller bult som är i tum. Verktygslådan är dåligt utrustad för såna bultar stupid. Tänker att man ska skaffa sig lite tum nycklar ifall man skulle behöva det i framtiden men än så länge har jag inte gjort det.


Tror det var en 1969;a. Äsch, det finns välan inga engelska bultar våra Volvo´s eller? stupid