Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Vilken motorolja Volvo 740 B230F

Skapat av Sladdaren den 17-01-2016 17:55
#1

Nu när vi ändå har lite olika trådar på forumet om oljebyte och filter så tar vi en med motorolja på samma gång. Håller på att kolla instruktionsboken till Volvo 740 och där rekommenderas att man ska använda en olja med dessa beteckningar.

API SG Alternativt API SF Alternativt CCMC G2/G3. Även beteckningar med SG/CD, SF/CC eller SF/CD uppfyller detta krav. Syntetiska eller delsyntetiska oljor får användas om det uppfyller kvalitetskraven enligt ovan.

Nu har jag kollat om jag ska köpa biltemas helsyntetiska motorolja 5w-40w. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja...000022954/. Denna olja möter följande specifikationer: API SN/CF, ACEA A3/B3/B4, MB 229.3/229.5, BMW LL-01, VW 502.00/505.00, Porsche A40, RN 0700/0710, MB 226.5, GM-LL-025-B.

Alltså inte dem bokstäver/krav som skrivs i instruktionsboken Thumpsdown. Men dessa bokstäver på kvaliten hur mycket ska man titta på dessa? eller är det viktigare med viskositeten ?. 5w-40w ska vara helt ok att använda sommar som vinter ?.

Skapat av InTheWhite den 17-01-2016 18:03
#2

Kör på 5W-40 olja i båda mina 945, det funkar kanon året runt. Kollar aldrig på klassningen eftersom jag köper oljan på Volvo så det blir rätt. Smile

Skapat av Sladdaren den 17-01-2016 18:38
#3

Då blir det en 5w-40w olja japp. Kollade upp lite mer om detta med klassningen av oljor. Inte konstigt att jag inte hittar den olja med API SG för denna klassning är föråldrad och finns inte längre. Samma sak gäller SH. Så alla som har specifikationer i instruktionsboken att köra API SG eller API SH kan använda API SJ till SN.
Då stämmer det bättre med min klassning som jag ska ha och Biltemas helsyntet olja som jag länkade till i början av tråden japp. Tittade även upp oljan på OKQ8 https://www.okq8.se/produkter/bilprod...0-4-liter/. Men denna passade inte min plånbok för tillfället stupid.
Det ska nog räcka med en 4l dunk då det ska gå i 3.85 liter. Men är nog bra och köpa en extra liter om man behöver fylla på nått.

Skapat av InTheWhite den 17-01-2016 19:13
#4

Jo 4 liter räcker gott och väl. Jag brukar också ha en extra liter att fylla på med vid behov. Smile

Skapat av Sladdaren den 27-01-2016 22:44
#5

Nu blev man lite nojig här Stressad. Fick ett tips om att passa mig från att köpa helsyntet oljan 5w-40w därför att det kan uppstå läckage. På en bil som gått 25.000 mil eller mer ska det helst vara lite tjockare olja som tätar bättre 10w-40w eller 15w-40w. Det finns väll ingen risk att Röda faran skär ihop nu när den ska få 5w-40w olja helsyntet ????thinking.
Sen nått med att oljelampan kan börja blinka vid start med helsyntet oljanStressad.

Skapat av Braweheart den 27-01-2016 23:02
#6

Ja skulle inte köra med helsyntet på den den motorn.. Jag valde deras halvsyntet till mitt byte idag..

Skapat av Sladdaren den 28-01-2016 10:58
#7

Forskade lite extra igår på detta. Ska INTE vara nån fara att den skär ihop Cool. Om det skulle bli nått så är det läckage. Den enda lilla läckaget jag har nu är mellan motor och växellåda. Det är så lite att det inte är nån mening att göra nått åt det just nu. Det blir ett litet test detta på forumet Tummen upp. Vi häller i denna helsyntet olja 5w-40w och ser vad som händer.
Det är många 740 ägare som kör på denna olja även i dem motorer som närmar sig 50.000 mil tycker denna funkar fint. Det kan till och med vara bra att köra helsyntet olja 1 år för att rena och sen använda sig av lite tjockare halv eller mineralolja. Alla avlagringar som blir kommer oljefiltret ta upp.

Finns så mycket myter och regler vad gäller olja. Det viktigaste är ändå att man byter olja. Vad du använder för olja ska vara mindre noga. Även om det börjar läcka mer och att motorn börjar låta mer har det inget med den nya oljan att göra. Dem läckagen och ljuden fanns där innan du bytte olja och den tunnare oljan kan göra så att ljudet eller läckaget visar sig bättre. Mindre eller mer hälsosamt för motorn ska inte heller vara av så stor betydelse när det gäller olja. Syntetiskt olja smörjer och renar bättre. Som sagt det viktigaste är att du byter oljan och fördel om du använder dig av klassificeringen och viskositeten som står i instruktionsboken.

I den instruktionsbok jag har står ingen viskositet däremot klassen eller typbeteckning. Detta står i början på denna tråd. och dem klasser det skrivs om i boken är utgångna men jag har skrivit vilka typ/klass beteckningar du ska köra på istället för dessa. Står också i början av trådenSmile. Detta gäller min instruktionsbok Volvo 740 -90 B230f.

Redigerat av Sladdaren den 01-01-1970 01:00

Skapat av InTheWhite den 28-01-2016 15:11
#8

Har inte märkt något läckage eller annorlunda motorljud på mina två 945 med 5W-40 olja i motorn. Smile

Skapat av Sladdaren den 07-05-2016 22:27
#9

Har kört med Biltemas helsyntet olja ett par månader nu och vill bara lägga till i den här tråden att det funkar alldeles utmärkt Smile. Inga läckage, inga missljud, inga oljelampor som tänds. Röda faran verkar trivas mycket bra med denna olja.

Skapat av InTheWhite den 07-05-2016 22:43
#10

Börjar motorn läcka med helsyntet var det ju ändå tid att byta packboxen i fråga. Kör som sagt med helsyntet 5W40 i båda mina 945 utan problem.

Gott att det funkar i din kärra med!Smile

Redigerat av InTheWhite den 01-01-1970 01:00

Skapat av Sladdaren den 01-09-2016 15:48
#11

Någon som tipsat mig att köra halvsyntet vid nästa oljebyte. Men det har fungerat så bra utan problem med denna helsyntet från biltema. Så då är det väll inget fel med att fortsätta köra med denna ?

Skapat av Fantomvolvo den 02-09-2016 00:47
#12

Hade samma bekymmer för ett år sedan när jag skulle byta olja på Karetan. Kollade och dubbelkollade konstiga specifikationer och rekommendationer. Till sist blev priset avgörande. Tror jag valde Mineral 10W-30 som Biltema rekommenderar till gamla motorer bl.a. Volvo 740. Visst det blev ett läckage vid besiktningen ett halvår senare, men det reparerade sig själv som jag skrev i den tråden.
Min slutsats är som din, huvudsaken vi byter olja och har vi en gammal någerlunda underhållen Volvo-motor och kör vettigt utan racing och drifting, så håller nog Karetorna. Varför gå på en dyr Sushirestaurang när man kan köpa korv å mos i "korvaluan" för en billig peng. Både gott och mättande tycker B230 thumpsup

Skapat av Sladdaren den 20-09-2016 18:49
#13

Det blev samma oljetyp som förra gången Biltemas helsyntetiska olja 5w-40w japp. Så imorgon blir det olje och filterbyte. Kör oljebyte enligt Volvos rekommendationer, alltså 2 ggr/år.
För er som behöver veta hur man byter olja och oljefilter på Volvo 740 kan se denna videoguide vi har på Volvoswedens youtube kanal thumpsup
YouTube video

Skapat av Fantomvolvo den 21-09-2016 00:57
#14

Igår var det utdelning av retroaktiv lön d.v.s. pension så jag for till Jula och köpte Mobil 1 helsyntetiska olja 5w-50. Det var två dgr kvar av deras kampanjpris på oljan. Även om jag inte kör rally eller tänker ta karetan till Nordpolen eller öknen, så ville jag bjuda klenoden på kvalitétsolja denna gång.
Min bild visar ingredienser för ett lyckat oljebyte;

4L Olja (b230f rymmer ju 3,75 enligt instruktionsboken)
1 st oljefilter som passar din motor (fråga där du köper det)
1 st 25 mm hylsa till oljepluggen (det var problem att hitta denna dimension på lös hylsa), tänk på att olika motorer har olika dimensioner på pluggen.
1 st filteravdragare (tingesten med en kedja) används bara om det gamla filtret trilskas vid demontering. Nya filtret dras lagom hårt med handkraft, samt smörj in packningen med ny olja innan montering.
1 st kopparpackning till oljepluggen värd sin vikt i guld, därav är den lutad mot en guldtacka, men kostar bara 4,90 som är väl investerade kronor. Byt alltid denna packning när du byter olja.

volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/5b8e666e2b5cdf6e94b965c3c5619e4e.jpg

På bilden syns också en samling trattar som kan komma väl till pass vid oljebytet.
Lycka till och kolla in våra guider och filmer om oljebyte här på forumet.

Skapat av Sladdaren den 21-09-2016 12:23
#15

Tummen upp fint med ny olja och filter på karetan. Vad kostade oljan på Jula ?. Nya kopparbrickor införskaffades även till Röda faran denna gång, men jag fick ingen guldtacka med på köpet Hilarious.

Tömmer du gamla oljan när den är kall eller varm ? Vissa är förespråkare för att byta olja när bilen är varmkörd och andra säger att det inte har nån större betydelse. Jag själv varmkör motorn en vända innan jag tömmer den gamla oljanthinking.

Skapat av Fantomvolvo den 22-09-2016 01:36
#16

Sladdaren skrev:

Tummen upp fint med ny olja och filter på karetan. Vad kostade oljan på Jula ?. Nya kopparbrickor införskaffades även till Röda faran denna gång, men jag fick ingen guldtacka med på köpet Hilarious.

Tömmer du gamla oljan när den är kall eller varm ? Vissa är förespråkare för att byta olja när bilen är varmkörd och andra säger att det inte har nån större betydelse. Jag själv varmkör motorn en vända innan jag tömmer den gamla oljanthinking.


Oljan kostade 399 sek och var kampanjpris, ordinarie pris på Jula för samma olja är 599 sek. Eftersom jag får köra en bit till hyrlift så tömmer jag när den svalnat något, men ändå varm. Rent logiskt bör det vara bäst eftersom oljan då har sköljt igenom motorn, tunnat ut något och på så vis får med sig mer slaggprodukter ut när man tömmer, även om det är marginellt