Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo 745GL - 90 Röda Faran *såld*

Skapat av Sladdaren den 19-03-2016 15:07
#1

En ny erfarenhet blir att byta och kolla oljenivån i växellådan. Har en litet litet läckage mellan motor och växellådan. Det är nog oljan oljan i lådan som behöver kontrolleras eftersom jag aldrig behövt fylla på olja i motorn. Har lagt upp en liten tråd där ni med erfarenheter om växellådor och olja kan tipsa om detta http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ead_id=678. Skaffade denna pump från Biltema som jag tror och hoppas ska underlätta att fylla på olja i lådan.

s25.postimg.cc/gte19g7wv/byta_olja_transmission.jpg

Blir att komplettera rostskyddet på Röda faran nu när det börjar bli väder. Så en rostskyddspistol har införskaffats till kompressorn. Slipper man kanske pensla på rostskyddet och få eländet på sig överallt. Kanske man får ändå stupid.
Ska även göra översyn på oken och klossarna. Tänkte snygga upp oken med lite ferrari rött samtidigt Evilgrin. Dem sommarfälgar jag har nu kan man faktiskt skymta lite av bromsdetaljerna så vore kul att få lite färg på oken thumpsup. Även delar av stötfångarna fram och bak ska målas med röd färg så blev en flaska plastprimer samtidigt..

s25.postimg.cc/ifg9xz11r/rostskyddsspruta.jpg

Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 22:46

Skapat av InTheWhite den 19-03-2016 15:16
#2

Riktigt trevliga planer för kärran! Smile Ös på med bilder sedan med. Wink

Skapat av Sladdaren den 20-03-2016 22:35
#3

Idag blev det att byta olja i växellådan. Detta är nog en M47 jag har alltså en 5vxl manuell låda, jag hittade inga bra bilder och förklaringar på nätet om detta MEN här kommer det Smile. Den nedre bulten är avtappnings pluggen sen kommer påfyllningspluggen. En bättre bild kommer upp i guider och manualer under 7/900 byta olja i växellåda. Länken till guiden är denna http://volvosweden.se/articles.php?ar...cle_id=207

volvosweden.se/images/Volvo%20threads/Byta%20olja%20i%20växellåda%20volvo%20740/m47%20växellåda.jpg

Bäst att lossa på påfyllningspluggen först. Inte roligt annars om man lossar på avtappningspluggen och det inte går att få loss påfyllningspluggen. Då står man där och inte har nån olja alls kvar i växellådan. 13mm hylsa är det på dessa.

volvosweden.se/images/Volvo%20threads/Byta%20olja%20i%20växellåda%20volvo%20740/Byta%20olja%20m47.jpg

Påfyllningspluggen fick en ny kopparbricka efter rengöring.

volvosweden.se/images/Volvo%20threads/Byta%20olja%20i%20växellåda%20volvo%20740/Påfyllningsplugg%20m47%20växellåda.jpg

Nu blir det att tömma oljan. Det var rätt mycket olja här trots att jag haft ett litet läckage i 2 år.

volvosweden.se/images/Volvo%20threads/Byta%20olja%20i%20växellåda%20volvo%20740/Oljeplugg%20växellåda%20Volvo%20740.jpg

Lite metallflisor på magneten ska visst vara normalt.

volvosweden.se/images/Volvo%20threads/Byta%20olja%20i%20växellåda%20volvo%20740/Magnetplugg%20m47%20växellåda%20volvo%20740.jpg

Detta är en djup bult så man får försöka rengöra med det man har Smile. Här syns lite metallrester.

volvosweden.se/images/Volvo%20threads/Byta%20olja%20i%20växellåda%20volvo%20740/Metallflisor%20m47%20växellåda%20oljeplugg%20volvo%20740.jpg

Men den blev ren efter lite gnuggande Wink

volvosweden.se/images/Volvo%20threads/Byta%20olja%20i%20växellåda%20volvo%20740/Avtappningsplugg%20växellådsolja%20Volvo%20740.jpg

Nu börjar den bökiga biten att fylla på olja i växellådan igen. Denna pump gjorde det lättare säkert.

volvosweden.se/images/Volvo%20threads/Byta%20olja%20i%20växellåda%20volvo%20740/byta%20olja%20växellåda%20volvo%20740.jpg

Det är smidigt att kunna både fylla upp och fylla på olja med denna pump.

volvosweden.se/images/Volvo%20threads/Byta%20olja%20i%20växellåda%20volvo%20740/Byta%20olja%20växellåda%20volvo%20740%20m47.jpg

Slangen till pumpen är lite för stor för påfyllningshålet, så man får ta i lite och hålla koll så inte slangen lossnar. Blir olja överallt isåfall vilket hände här. Men det är bara att pumpa i olja tills det börjar rinna över i påfyllningshålet.

volvosweden.se/images/Volvo%20threads/Byta%20olja%20i%20växellåda%20volvo%20740/Byta%20växellådsolja%20volvo%20740.jpg

Redigerat av Sladdaren den 21-03-2016 11:56

Skapat av InTheWhite den 21-03-2016 15:30
#4

Gott att du fått det gjort nu! Ännu en grej att bocka av på att göra listan.

Skapat av Sladdaren den 21-03-2016 17:23
#5

InTheWhite skrev:

Gott att du fått det gjort nu! Ännu en grej att bocka av på att göra listan.

Jo det var nice att kolla av dettathumpsup. Trodde det skulle vara väldigt lite olja i växellådan pga läckage. Men det måste varit olja nästan upp till påfyllningen.
Passade på att titta upp hur bultarna till bromsarna såg ut. Bulten till oken såg inte så krångliga ut. Men om man nu skulle få lust att byta bromsskivor så måste hållaren till oket skruvas loss, OCH dessa bultar såg inte alls roliga ut sad2. Det där kommer bli problem, det ser jag redan innan jag satt igång.

Skapat av InTheWhite den 21-03-2016 17:35
#6

Dom där insexskallarna har ju en tendens att vilja runddras tyvärr ja.Sad

Skapat av Sladdaren den 21-03-2016 17:57
#7

InTheWhite skrev:

Dom där insexskallarna har ju en tendens att vilja runddras tyvärr ja.Sad

Lite dumt med insexbultar där Thumpsdown. Sitter på sånt utsatt ställe för smuts och rost. Därför man inte sover så bra natten innan man ska ut och skruva bromsarstupid

Skapat av InTheWhite den 21-03-2016 18:25
#8

En god idè är att byta dom bultarna mot nya när dom väl är avskruvade. Smile

Skapat av Sladdaren den 22-03-2016 23:25
#9

Tänkte börja att riva ner bakre stötfångaren ikväll. Men det var bara att glömma detta Thumpsdown. Skruvar, bultar och muttrar som håller i stötfångaren har fått tagit mycket stryk av väder och vind. Så blev att fundera ut ett annat sätt att komma åt dem rostiga hörnen på bakluckanthinking.

Får bli denna variant istället Evilgrin..Vi tar ett gummisnöre och knyter fast i gallretTummen upp.
s25.postimg.cc/xl4epbehb/Sam_4574.jpg

Och sen håller vi på i 3 timmar att försöka lossa skruven bakifrån/underifrån som håller i denna lilla list. Supersad. Skickar runt ett buntband på listen och krokar i gummisnöret på buntbandet. Nu är inte den svarta listen ivägen..puuusst Sad.
s25.postimg.cc/e4jp2sjdb/SAM_4579.jpg

Nu zzzzzzzlipas det rejält..Bort med all rostthumpsup..
s25.postimg.cc/ofw1vgb2n/SAM_4584.jpg

Metallrent ska det va !!! Cool
s25.postimg.cc/nf0ek2jgv/Sam_4587.jpg

Efter lite rengörande och putsande så spraya jag på lite zink primer. Akta mina fina fina vita baklyktor Stressad
s25.postimg.cc/7ut0tj9cf/Sam_4592.jpg

Efter nån timmes torkande så sprayar vi på den röda lackenCool.
s25.postimg.cc/uxjjspatr/Sam_4598.jpg

Nu blev det lite fuskande på egen risk Stressad. Ska helst torka 24 timmar innan klarlack. Men hade kupé värmaren på högsta nivå. Så ville detta skulle bli klart så jag kan ta andra hörnet imorgon kväll. Så på med klarlack..zzzzzppprayaaaa zzzprayyyaa zzpprrayya....Tummen upp..Roligt att spraya är det ialla fallGrin.
s25.postimg.cc/5g1593t3j/Sam_4604.jpg

Blev att skruva ihop den svarta listen, det tog ett tag det oxå..men blev riktigt nöjd med resultatet, bättre än en rostfläck iaf..Nu får det torka ordentligt.
s25.postimg.cc/h6f2qhlvz/Sam_4613.jpg

Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 22:46

Skapat av InTheWhite den 23-03-2016 18:10
#10

Ser riktigt bra ut med rostlagningen! Smile Det är ju en jäkla standardrost i dom hörnen!Thumpsdown

Skapat av Sladdaren den 24-03-2016 20:37
#11

Mer fixande nu när det börjar bli kanon väder. Nu har man fått upp farten ordentligt Cool.
Körde släpvagn för ett tag sen och då fungerade inte den högra blinkern på släpet. Så mätte upp detta idag och det händer inte mycket på den kontakten. Alla andra kontakter funkar bra utom den nedersta, alltså R höger blinker.

www.släpvagnskoppling.se/-images-/Sl%C3%A4pvagnskoppling-5.jpg

Bäst att kolla på baksidan av kontakten får se om det har lossnat nått thinking. Men det var inte det lättaste att se i den smutsenThumpsdown.
s25.postimg.cc/bwa3z71n3/SAM_4621.jpg

Innan man river isär släpvagnskontakten är det bäst att kolla kablarna i bakluckan. Där var det faktiskt en kabel som inte ser ut att vara ihopkopplad.thinking. Men vi kan komma ihåg denna bild och den ensamma blåa kabeln
s25.postimg.cc/3s1zugf7z/SAM_4624.jpg

Denna ser ut att vara boven. Men mätinstrumentet visade inget liv alls på denna kontakt.
s25.postimg.cc/6anov50y7/Sam_4625.jpg

Neh inget synligt direkt i bakluckan heller bland kablarna. Så då får man riva isär släpvagnskontakten Evilgrin. Men hjälp vad smuts det samlat på sig i kontakten.
s25.postimg.cc/47d9nh15b/Sam_4627.jpg

Får göra rent allt först så man ser kontakterna och kablarna.
s25.postimg.cc/oss1fdiq7/Sam_4633.jpg

Efter rengöring och noga kontroll av alla kontakter och kablar ser allt ut att stämma thinking. Men nu ser man ialla fall vilken färg på kabeln som höger blinker har och den är blå. Så följer man den blåa ensamma kabeln i bakluckan ( bild 2 ) så går denna till höger blinker..Tog bort kåpan för baklamporna och där låg en kontakt som hade lossnat. Kan oxå vara så att jag glömde koppla i denna kabel när jag bytte till vita baklyktorstupid. Men man fick en riktigt ren släpvagnskontakt i denna felsökning Tummen upp och nu funkar alla lampor på släpet om man ska ha nån gång..Bilden visar jordkabeln som jag sprayade rent med oxidspray..
s25.postimg.cc/z48zlrztb/Sam_4638.jpg

Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 22:46

Skapat av InTheWhite den 25-03-2016 00:38
#12

Gott att du fick liv i blinkersen, bra jobbat! Smile

Skapat av Sladdaren den 27-03-2016 18:43
#13

Har kletat på underredsmassa idag. Tog i stort sett hela dagen Smile. Lite extra koll hur det ser ut under och en tröskel kant ser ut att få smaka lite svets Thumpsdown. Annars ser allt fint ut. Inga bilder idag, då rostskyddsmassan fastnar överallt Grin

Skapat av InTheWhite den 27-03-2016 19:32
#14

Det gör gott med ny underredsmassa, men som du säger, man har den överallt.Wink

Skapat av Sladdaren den 28-03-2016 22:50
#15

Tog in fälgarna för lite skrubbning och polering. Men thinking undrar hur det skulle se ut med en röd kant på dessa ?..Får prova..Fram med den röda bromsoksfärgen och måla på lite..thinkingthinking undrar hur det skulle se ut med den övre fälgkanten i svart ...thinking..Blir att prova imorgon. Grin Slutar väll med att man får lacka om dem helt och hållet. Före röd kant och efter röd kant bilder nedan

Skapat av InTheWhite den 29-03-2016 18:43
#16

Helt svart fälg med röd kant ytterst hade nog blivit snyggt.Cool

Skapat av Sladdaren den 29-03-2016 22:18
#17

InTheWhite skrev:

Helt svart fälg med röd kant ytterst hade nog blivit snyggt.Cool

Grin Det var precis som frugan tipsade om också.

Skapat av Sladdaren den 30-03-2016 20:36
#18

Jahapp igång igen då Tummen upp Tummen upp tjooohaderitan...Det gömmer sig nått här under alla kablar och slangar.

s25.postimg.cc/hudww88zz/Sam_4652.jpg

Där under var det rost. Dumt att ha skruvar rakt igenom plåten där. Inte undra på det rostar på det ställena Thumpsdown.

s25.postimg.cc/h652daaa7/Sam_4653.jpg

Denna rost tar vi och anfalller med vinkelslipen....Men f-n hade köpt fel storlek på slipskivanSad. Skulle haft en 115 men köpte en 125 så passade inte alls på min vinkelslip.

s25.postimg.cc/bj8pft7rj/SAM_4658.jpg

s25.postimg.cc/a5h2ki8i7/Sam_4659.jpg

Får ta fram slipen från Biltema då. Ska väll funka det också.Smile

s25.postimg.cc/3t1xao5fz/Sam_4660.jpg

Jaja biltema räddade mig denna gång, så får väll göra en liten reklamflik för dem då.Cool

s25.postimg.cc/ho07t4zv3/SAM_4661.jpg

3 rosthål är bortslipade. Metallrent blev det. Smile

s25.postimg.cc/48d73ordb/SAM_4669.jpg

Antirost primer på.
s25.postimg.cc/laamjivm7/SAM_4671.jpg

Maskera och spraya på zink.
s25.postimg.cc/e8coxbs0f/Sam_4674.jpg

Efter ett par timmars torktid så maskerar vi om och laddar för lackeringSmile

s25.postimg.cc/7vxjnhoy7/Sam_4676.jpg

Vo sprayar på ganska mycket lack här, då det inte syns så mycket under alla kablar. Hellre att det skyddar bättre mot nya rostangrepp. Här kastar vi oxå på lite klarlack på allt.
s25.postimg.cc/h4zpxlxu7/Sam_4682.jpg

Ser ut som nån har spytt på min motorhuvshake. Det måste vi juh fixa Evilgrin.
s25.postimg.cc/9dizz1tov/SAM_4683.jpg

Bäst att spraya på rostlösnings medel innan vi lossade på skruvarna. Men det var lätt att lossa på dessa..Tur det. Var beredd att använda borren.
s25.postimg.cc/zacobnxcf/Sam_4685.jpg

Kommer att slipas och sandpappras innan R.Ö.D lack sprayas på Tummen upp
s25.postimg.cc/xjtna6ftb/Sam_4686.jpg

Eftersom det blivit lite tid att vänta på att saker och ting ska torka mellan varven så passades det på att putsas lite grann överallt.thumpsup
s25.postimg.cc/nnskaja1b/Sam_4692.jpg

Lite renare och blankare blev det jämnfört med första bilden Smile. Sen fick servo vätska behållarens hållare lite röd färg oxå Evilgrin
s25.postimg.cc/6bs7p3gjz/Sam_4693.jpg

Putsar lite på huven oxåSmile. Och det var allt för ikväll
s25.postimg.cc/wlda7w2hb/Sam_4699.jpg

Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 22:47

Skapat av InTheWhite den 31-03-2016 18:47
#19

Bättre med bättringslackat än rost alla dagar i veckan! Ser fint ut under huven nu!Tummen upp

Skapat av Sladdaren den 31-03-2016 19:59
#20

InTheWhite skrev:

Bättre med bättringslackat än rost alla dagar i veckan! Ser fint ut under huven nu!Tummen upp

Holy tack
Ikväll åkte sommardäcken på Smile. Men 2 av däcken behöver bytas. Tror att mönsterdjupet på dessa är för dåliga att ens gå igenom BP.
s25.postimg.cc/fno9z94pb/Sam_4705.jpg

Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 22:47