Ämne: Volvosweden Volvoforum :: elfel startsystem

Skapat av nisse den 24-03-2015 20:45
#1

Hej. Har ett roligt fel på 740-90!
Det är ständig manöver ström till startmotorn (ca 9, 5v)vid påslagen tändning (läge2)
Startar som vanligt på nyckeln då blir det ca12, 8v
Tändlåset funkar däremot är det kontakt mellan 50 till startmotorn och 30..
Vart går den rosa kabeln? Den går inte direkt till startmotorn utan går in vid mittkonsollen och byter färg någonstans till grön/blå.
Vore tacksam för tips om ev kopplingsstycke eller nåt.

Skapat av Sladdaren den 25-03-2015 09:22
#2

Hej välkommen till forumet thumpsup

Jah skriver det jag kan tillföra i denna trådSmile

När jag hade strul med startmotorn / tändningen så kopplade jag på en startknapp istället direkt till startmotorn. Detta var ett tag sen iofs men är ganska säker på att kabeln till startmotorn finns i den tjocka kabelstammen bakom sidopanelen vid pedalerna.

Vet inte om detta kommer hjälpa dig, men på näst sista bilden i denna tråd så ser du kabelhärvan på sidan. http://volvosweden.se/forum/viewthrea...read_id=14 Som sagt är inte 100 men har för mig att jag sökte rätt på kabeln via denna.

Kompletterar lite efterhand, hittade på denna info. Detta KAN skilja sig vid olika årsmodeller!!. Men dessa färger är vanligast att dem ska sitta på detta vis.

30 ska vara röd, vanligt med 2 styck
15 är blå/röd
15 blå/gul
50 ska vara Rosa. Denna ska gå direkt till startmotorn
S ska vara gul/vit
X ska vara orange

Att det byter färg för dig till grön/blå verkar skumt. Kan det vara möjligt att nån tidigare ägare har haft strul med tändningen och kopplat om lite ?thinking

Redigerat av Sladdaren den 25-03-2015 09:35

Skapat av nisse den 25-03-2015 10:03
#3

Tack.Men det ser original ut .byter färg igen vid plinten under servoolje behållaren till helgrön som sitter i startmotorn.
Det ska väl inte vara spänning på den när tändningen är på?

mars 25 2015 10:12:34:
Hej igen.
Den är grön/blå när den kommer igenom
Det stora svarta kopplingsstycket på vänster sidan

Redigerat av nisse den 25-03-2015 10:12

Skapat av Bingokrull den 27-03-2015 06:13
#4

Hej! Jag har lite av samma problem.. Dock har jag konstant 12v på den rosa kabeln från tändningslåset, men inget vid startmotorn.. Och det är i läge 2 jag har 12v på den rosa och i läge 1 med..

Men vilket fall så ska den byta färg, står i elschemat, går från tändningslåset till "startspärr" om man har tomatlåda, sen byter färg till blå/grön. Dock vet jag inte hur den går när man har en manuell... Har försökt följa den men det är i stort sett omöjliigt.. Skall försöka summertesta mig igenom kabeln så jag ser var fan den tar vägen..

För jag har kunnat köra min startmotor innan, bygger t5 i min 740, men nu efter X antal månader när jag nästan är klar med allt som har med motorn att göra så skulle jag köra den på starten men så fick jag inte det att funka..

Ska försöka lite i helgen så om jag kommer på nåt bra så återkommer jag Smile

Skapat av nisse den 27-03-2015 07:41
#5

Tack för det!
Startspärren är byglad på manuella lådor och byter färg där.
Sen är det svårt att följa den..
Såg att den kan dela sig till databoxen (Ansl 30) ska prova dra ur den och se om det finns kontakt.tacksam för all hjälp.
Provade att ladda upp bilder men tydligen fel format.
Kopplingsplinten till start spårren vid tomatlåda som är byglad vid manuell sitter bra till, bara lyfta lite på mattan till vänster om mittkonsollen

mars 27 2015 12:28:34:
Har du tagit väck kopplingsstycket vid tändlåset och ohm mätt på låsplattan så det inte är komtakt mellan 50 och någon annan anslutning t ex 30

Redigerat av nisse den 27-03-2015 12:28

Skapat av Bingokrull den 27-03-2015 17:57
#6

Tror du att du kan få upp lite bilder där den plinten där det är byglat på manuella lådor? För jag e lost redan där. Har haft ur så mycke el och såpass länge så jag vet inte vad som skall använda riktigt Pfft

Men jag skall testa och ohm mäta också, tack för tipset! Skall greja länge imorgon så kan testa en del grejer och skriva upp exakt vad jag har testat.

Har du kollat dina jordpunkter förresten? Instrumentet kan mäta upp spänning som egentligen inte finns där om jorden e knasig. Liksom den är inte belastningsbar om man säger så. Så om det går på nåt sätt att belasta där du har 9v och se ifall den sjunker så kan du ju ha nåt jordfel iså fall.

Jag satte en extra startkabel som jord från batteriet till motorn och en från motorn till chassi, men det hjälpte inte i mitt fall ändå.

Redigerat av Bingokrull den 01-01-1970 01:00

Skapat av nisse den 27-03-2015 23:12
#7

Ska försöka ladda upp.
Det hjälpte koppla bort boxen så jag klippte den rosa kablen vid databoxen sen försvann felet (blev kanske nåt nytt)

mars 27 2015 23:27:28:
Går inte ladda upp. Men lyft lite på mattan i linje med askkoppen
På vänster sida så hänger den ner där . Går inte att missa byglad med rosa kabel.

Redigerat av nisse den 27-03-2015 23:27

Skapat av Bingokrull den 28-03-2015 12:27
#8

Liten uppdatering.

Har ohm mätt låset nu, 50 får kontakt med en 30 i läge 3, och så får den kontakt med en 15 också i läge 3..

Har 9.5V i läge 1, 12v i läge 2 o 3 på den rosa kabeln. Detta förstår jag inte alls eftersom 50 inte har kontakt med nån annan pinne i läge 3 när jag ohmmätte. Det var endast i läge 3 som den fick kontakt med 30 och 15. Så var fan kommer den spänningen ifrån vid läge 1 och 2 ?!!? Blir galen.

Skapat av nisse den 28-03-2015 12:58
#9

Kommer nog bakvägen.är det spänning på den när kabelstycket är borta från tändlåset?

Skapat av Bingokrull den 28-03-2015 13:12
#10

Du har rätt, det kommer bakvägen på nåt sätt. 9.5v när stycket är urdraget ur tändningslåset.

Testade att montera ett relä för att se om den orkade dra spolen i relät och det gjorde den. Har ju 12v där nere vid byglingen när när jag har läge 2. Men så fort jag bara sätter i en kabel till relät så går spänningen ner till 0. Samma om jag bara belastade den med en diodlampa, sjunk spänningen till 8.5v. Men lös jätte bra och fick 12v vid läge 3..

Skapat av nisse den 28-03-2015 15:15
#11

Låter lite som mitt problem delvis.
Vill du ta reda på vad det är eller klippa den rosa vid tändlåset och dra ny därifrån till start motorn?
Prova annars lossa kontakten vid databoxen vid hö a-stolpe och se om det fortfarande finns spänning på 50?

Skapat av Bingokrull den 28-03-2015 16:26
#12

Jag lossade hela kontakten. För behöver inte den ändå när jag kör t5. Helt riktigt så försvann spänningen. Har nu 0 V i läge 1 och 2 och 12 volt i läge 3 Grin

Men har 2v på ett par säkringen om jag mäter i centralen. Inget att bry sig om kanske?

Men där kabeln skall byglas å byter färg, den rosa och blå/gröna dom går ju in i samma kontaktstycke men har inte kontakt med varann, satte en tråd imellan och kan nu köra den på starten med nyckeln. Men har ju hålt på med detta projekt över 1,5 år och det är säkert nåt jag plockat bort där som gjort att låset inte har kontakt med startmotorn..

Hur fan ska de se ut original?

dl.dropboxusercontent.com/s/5d4hv41rwffyl4n/cm90z.jpg

Går ju in 2 rosa och den blå/gröna är till startmotorn, sätter jag en bygel där så går den ju att köra på nyckeln. Men som sagt hur ser de ut original ?

Redigerat av Sladdaren den 17-08-2019 19:43

Skapat av nisse den 28-03-2015 17:05
#13

Där sitter ett kontaktstycke där rosa och grön/blå är byglade med en rosa stump och de båda andra fortsätter till något.
Fattar inte varför jag inte kan ladda upp bilder!

Skapat av Bingokrull den 28-03-2015 17:39
#14

nisse skrev:

Där sitter ett kontaktstycke där rosa och grön/blå är byglade med en rosa stump och de båda andra fortsätter till något.
Fattar inte varför jag inte kan ladda upp bilder!


Okej! Men får sätta en egen bygling där och hoppas på att resten av kablarna inte behövs Grin haha. Får dra till skroten annars och titta hur fan de ser ut iså fall.

Jag laddade upp på tinypic, sen länkade jag bara den här så poppa bilden upp!

Skapat av nisse den 31-03-2015 17:29
#15

https://www.dropbox.com/s/qg3c7cj9uho...1.jpg?dl=0

Redigerat av Sladdaren den 01-04-2015 09:16