Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Växlingar i en 945 GL med en M47 1991...

Skapat av VTV_Dude den 11-11-2014 21:23
#3

God kväll Dollar och tack för Ditt svar!

Jag har bara haft den sedan i fredags em (den sjunde nov), men det jag VET det är att det har varit 12 på den, och att den har gått 32915 mil. Historiken är av naturliga skäl mig totalt obekant. Wink

(Motor: B230 FB med Volvos specialtrimsats från fabriken som skall ha gett 136 hk.)

Jag missade att i min inledande information skriva att när motorn är avslagen så flyter samtliga (!) växlar i hur mjukt och fint som helst, nästan som på VTV då jag rangerade tiotusentals vagnar! Grin

Notera även att, med motorn igång, så är det som att försöka att få två olika drev att kugga i varandra; stört omöjligt - och det gäller på backen och 1:an och 2:an. 3:an och 4:an går bättre medan 5:an... Jag är också en mekaniker och motorrenoverare så jag behandlar all mekanik med maximal respekt och lyhördhet, jag ville bara förmedla öronens intryck, Dollar.

===

En uppdatering:
Jag testade ett flertal nya positioner för "anslaget", den vinklade bygeln under den övre damasken mellan stolarna, men det gick inte att få det bättre i dag den 12:e. Vid ett av de testade lägena så fick jag inte i en enda växel av de 6 med motorn igång, det var helt omöjligt - vilket jag inte provocerade då skorrandet kom direkt! Jag flyttade profilen i steg om cirka en mm/gång.

Vänliga hälsningar
Tony

Redigerat av VTV_Dude den 12-11-2014 20:03