Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Växlingar i en 945 GL med en M47 1991...

Skapat av VTV_Dude den 11-11-2014 19:30
#1

Hej på er alla, en ny snubbe här med den första Volvon sedan 1989 och den första 900-vagnen någonsin!

Jag har enorma problem med att få i, främst, backen när motorn är igång, så även vid cirka 3 tillfällen av 4, tillika 1:an och 2:an.

Jag har förstått, utifrån ett stort antal sökningar i ett flertal forum, att den berömda vinkelprofilen, anslaget som skall förhindra att backen läggs i utan att föraren har avsikten, kan justeras någon att max 2 mm åt förarstolen.
Det har jag INTE gjort innan denna post.

I brist på en ny vibrationsdämpare i bakkant på växellådan - som tvärt emot vad som påstås skall gälla för denna vagn! - så har bilen den variant som gäller för automatlådorna, inte den "lådliknande" enklare utan en metallram. När en god vän var under så blev det mycket bättre när han lyfte upp lådan med en kofot där, så vi lade emellan en 5 mm planbricka såsom ett experiment, men väl ute med bilen igen på hans gårdsplan så fick jag inte i 1:an och 2:an OM jag inte slog av motorn.

Jag har även tittat, men inte demonterat spakstället inne i bilen, på den bussning som syns uppifrån och inne i cupén. Den förefaller att vara i ett acceptabelt skick.

Utan att sålla bort kopplingen och lådan i sig ur meningsutbytet, så skänker jag allt mer en tanke om att det KAN vara ett icke fullt ut avluftat hydrauliskt system för kopplingen - som tar direkt och cirka en tredjedel upp från golvet.

Tomgångsvarvet ligger på ca 800 rpm.

Jag skall operera mig så min sambo "bara måste" kunna köra den de följande fyra månaderna därefter, så ALL hjälp tas med tacksamhet emot, bästa likasinnade! Tummen upp

Vänligen
Tony
7-härad